لکه حلقوی نکروتیک درختان میوه هسته دار

ویروس لکه حلقوی نکروتیک درختان میوه هسته دار(Prunus Necrotic Ring spot Virus یکی از مهمترین بیماری های اقتصادی درختان میوه هسته دار است. این بیماری ویروسی دارای گسترش جهانی است و تقریبا در تمام مناطق کشت درختان میوه هسته دار وجود دارد و یک عامل بیماری زای مهم در بسیاری از گونه های چوبی است که باعث ایجاد لکه برگی های مختلف در هلو ، گیلاس و رز و رازیانه و بیماریهای موزاییکی در سیب ،آلو و رز است. اولین گزارش از وجود PNRSV وPPV در ایران به سال 1379 برمی گردد. این ویروس ها توسط معینی و ایزد پناه، از استان اردبیل و دشت مغان گزارش شد.

Prunus Necrotic Ring spot Virus
• عوامل انتقال و مبارزه: در بسياري از گونه هاي هسته دارها ، PNRSV با دانه گرده چه به صورت سطحي يا داخلي منتقل مي شود.چون اين ويروس با بذر منتقل مي شود و با شيوه هاي تكثير گياهان به سهولت انتشار پيدا مي كند، مي توان آنرا هر جا كه هسته دارهاي زراعي كاشته مي شوند پيدا كرد . ويروسي كه به وسيله دانه گرده منتقل مي شود ممكن است نه تنها بذر و نهالي كه از آن بذر رشد كرده را آلوده كند، بلكه مهم تر اينكه مي تواند از طريق گل تلقيح شده به طرف پايين درخت در داخل گياه مادر منتشر شده و بدين ترتيب آنرا نيز آلوده به ويروس كند.
• دو راه اساسي براي مبارزه با بيماري هاي ايجاد شده بر اثر PNRSV وجود دارد. تدارك برنامه هاي گواهي بهداشتي كه در آن ارقام مهم و انتخابي درختان ميوه در خزانه ها از نظر ويروس آزمايش مي شوند، و مديريت باغ با اعمال روش هايي كه در آن از انتشار يا انتقال بيماري از درختي به درخت ديگر ممانعت شود. به طور كلي، مديريت موثر شامل حذف سريع درختان بيمار ، جلوگيري از استقرار كندو هاي زنبور عسل كه حداقل تا دو هفته قبل از آن در باغ هاي ميوه درختان هسته د ار بوده اند و استفاده از پيوندك و سرشاخه هاي عاري از ويروس براي هر نوع سر شاخه كاري است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها