برگهای مبتلا ناصاف ، چین دار و رنگ برگ مخصوصا” در محل ابتلاء تغییر می یابد و سبز طبیعی خود را از دست داده و به رنگ قرمز و سرنجام قهو های می گراید .غنچه گل قبل از شکفتن و یا پس از باز شدن ممکن است مورد حمله قرار گیرد و در حالت اول جام گل از پوشش سفید قارچی که به خصوص در قاعده کاسبرگ ها و روی پایه گل و قاعده نهج بیشتر نمایان می باشد، پوشیده می شود . نهنج به دو برابر حجم طبیعی خود می رسد و دربیشتر موارد غنچه گل یا باز نمی شود و یا پس از شکفتن می ریزد . گلی که در حال باز شدن باشد و یا کاملا” باز شده باشد ، اگر مورد حمله سفیدک قرار گیرد گلبرگهایش واجد لکه های بنفش یا قهو های پر رنگ می شود .گل نامنظم می گردد و بخشی از گلبرگ ها گسترده نمی شوند .  در بعضی از واریته های رزدر زیر غنچه پوشش متراکم نمدی مانندی از قارچ تشکیل می گردد.

عامل بیماری:

قارچ عامل بیماری دارای دو دوره زندگی می باشد . دوره اول فصول بهار و تابستان را در برمی گیرد قارچ به روش تولید مثل غیر جنسی و به اصطلاح به شکل کنیدی دار رشد و نمومی کند . از اوایل پاییز در صورت وجود شرایط آب و هوایی خاص دوره دوم زندگی قارچ که شامل مرحله تولید مثل جنسی است آغاز می گردد و مرحله کنیدی زایی قارچ متوقف می شود و بتدریج در بین رشته های میسلیوم دانه های ریز ، گرد و قهو های رنگی تشکیل می شود .قارچ زمستان گذرانی خود را به صورت میسلیوم در قاعده و یا در داخل جوانه های برگ می گذارد .در صورتی که قارچ زمستان را به صورت کلیستوتسیوم طی کند ، در اوائل بهار کلیستوتسیوم باجذب آب متورم و پاره می شود و آسک از آن خارج میگردد.آسکوسپور ها به نوبه خود از آسک بیرون آمده و در شرایط گرم و مرطوب توسط باد انتشاریافته و با افتادن روی گیاه آلودگی آغاز می شود.

مبارزه :

مصرف بیش از حد کودهای ازته و کمبود کودهای پتاسه در گیاه حساسیت آن را در برابربیماری افزایش می دهد .استفاده از خاکستر به عنوان منبع پتاسیم دار در خاک و یا مصرف کود های پتاسیم برایجلوگیری از بروز بیماری توصیه میگردد.

استفاده از ترکیبات گوگردی مخصوصا” پودر های وتابال مانند الوزال در پیشگیری از شیوع بیماری موثر است .

از پودر وتابال گوگرد معمولا به نسبت 4-5 در هزار و در چند نوبت به فواصل حدود 10 روزتوصیه می گردد. از سموم دیگری مانند کاراتان به نسبت نیم تا یک در هزارمیتوان استفاده کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها