تغذیه مناسب سیب زمینی

سيب زمينی بعد از گندم و برنج به دليل داشتن نشاسته و پروتيين های مختلف يکی از محصولات استراتژيک با ارزش غذايی بالا است و از غذاهای مهم و اصلی مردم ايران است و به صورت پخته و تنوری , خمير , پوره , سرخ کرده ( چيپس و خلال ) و برای توليد نشاسته مصرف می گردد . سيب زمينی از محصولات فصل سرد است و ميانگين درجه حرارت مطلوب برای آن در حدود 20-10 درجه سانتی گراد است . بعد از رفع سرما و يخبندان هر چه زودتر کاشته می شود و برای سبز شدن درجه حرارت مطلوب 12 درجه سانتی گراد است . غده ها به سرما و يخبندان حساس هستند و بايد قبل از آغاز يخبندان های پاييزه يا زمستانه برداشت گردند . PH ( اسيديته ) مناسب آن 7-5/5 است و آستانه شوری آن ( EC ) 7/1 ميلی موس بر سانتی متر است . در يک دوره رشد به 500 تا 700 ميلی متر آب نياز دارد و زمان بحرانی آبياری و تغذيه از زمان استولون زدن و غده سازی که همان گلدهی است آغاز می شود و تا پايان گلدهی ادامه دارد . خاک دادن پای بوته ها ضروری است و سيب زمينی به خاک سبک با مواد آلی زياد و زهکشی و تهويه خوب نياز دارد . خوشبختانه سيب زمينی تنها محصولی است در ايران که متوسط عملکرد آن (20 تن در هکتار ) از متوسط عملکرد جهانی ( 17 تن در هکتار ) بيشتر است . در اکثر استانها از جمله اردبيل , آذربايجان , همدان , اصفهان و تهران کشت می گردد . اگر چه متوسط عملکرد ايران کمی بالاتر از متوسط جهانی است و کشورهای توسعه يافته عملکرد بيش از 40تن در هکتار را دارند ولی کشاورزانی در ايران هستند که بيش از 60 تن در هکتار محصول برمی دارند . اين کشاورزان دليل اصلی عملکرد بالای خود را رعايت مسائل به زراعی و به نژادی می دانند . لذا امکان افزايش ظرفيت توليد در ايران وجود دارد . در حال حاضر علت اصلی پايين بودن عملکرد و کيفيت و انبارمانی سيب زمينی را بايستی در مسائل به زراعی جستجو کرد و از ميان آن مسائل عمده ترين نقش را تغذيه گياه آنهم تغذيه متعادل و مناسب ايفا می کند . مصرف بی رويه و نامتعادل کودهای شيميايی و عدم استفاده از کودهای آلی در مزارع سيب زمينی سبب ظهور ناهنجاريهای تغذيه ای و کاهش کميت و کيفيت و انبارداري بد محصول می گردد . بعضی از کشاورزانی تا حدود يک تن در هکتار کود اوره مصرف می کنند که باعث ديررسی , رشد رويشی زياد و عدم غده بندی , طويل شدن استولون , رشد ثانويه و پوسيدگی ژله ای انتهايی و بدشکلی و سياه شدن غده می گردد و عدم مصرف کلسيم باعث زنگ زدگی در داخل غده ها می شود و عليرغم پتاس دوستی اين گياه و خواص بيشمار اين عناصر معمولا توسط کشاورزان کود پتاسيم مصرف نمی گردد . لذا برای رسيدن به شرايط مطلوب فرمول کودی زير بر اساس تحقيقات انجام شده در داخل و خارج از کشور و در نظرگرفتن نياز غذايی سيب زمينی توصيه می گردد .با توجه به اين که مزارع از نظر شرايط مختلف با هم تفاوت دارند , توصيه کودی ويژه پس از آزمون خاک و آب آبياری , توسط کارشناسان اين شرکت امکان پذير است .

توصیه کودی بر اساس اسیدیته در سیب زمینی

کود کریستالون برای تغذیه سیب زمینی

در صورت کمبود کلسيم قابل جذب در خاک و يا در آب آبياری , مصرف خاکی نيترات کلسيم ( تروپيکوت ) به مقدار 75 کيلوگرم در هکتار در فاروها و کنار بوته ها در آغاز غده سازی ( شروع گلدهی ) لازم است و از مصرف برگی موثرتر است عليهذا بر اساس روش کاشت و سيستم آبياری می توان از شروع گلدهی تا دو هفته قبل از برداشت نيترات کلسيم ( کلسی نيت ) به غلظت 1 گرم در ليتر را مصرف برگی کرد .

توجه :
– تا قبل از سبزشدن و استقرار کامل گياه ( آبياری دوم ) از مصرف هر گونه کودی خودداری فرماييد .
– مصرف 10 تا 20 تن کود دامی پوسيده در عملکرد و کيفيت محصول نقش موثری دارد .
– فرمول کودی توصيه شده در کليه سيستمهای آبياری قطره ای , بارانی , دوار مرکزی ( Centerpivot ) , خطی و چرخدار و سيستم کود آبياری ( Fertigation ) قابل مصرف است .

– اگرچه در خاکهای آهکی و آب آبياری کشور کلسيم فراوان است ولی به علت حلاليت کم در دسترس گياه بخصوص غده ها قرار نمی گيرد و کيفيت و انبارمانی غده ها دچار مشکل می شود و در اينصورت مصرف تروپيکوت يا کلسی نيت توصيه می گردد .

– يادآوری می نمايد که کلسی نيت را نبايستی در يک تا نک با محلول های غلیظ حاوی فسفات و يا سولفات مخلوط کرد که ممکن است رسوب ايجاد کند توصيه می گردد در تانک های داگانه و يا در نوبت آبياری  جداگانه مصرف نماييد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها