بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab)

بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab)

اپلیکیشن مرکبات از کاشت تا برداشت برترین نرم افزار آموزش پرورش مرکبات در ایران

بیماری اسکب مرکبات ، یکی از مهمترین بیماریهای مرکبات قرنطینه ای مرکبات است که جوش های سطحی روی میوه تولید می کند و در ارقام مرکبات حساس که در مناطق مرطوب کاشته میشوند و از میوه تازه آن استفاده می شود، اهمیت دارد. این بیماری باعث بدشکلی شاخه و برگها، ریزش برگ و میوه های نارس و کوتولگی پایه های مرکبات میشود. این عمل منجر به کاهش کیفیت می شود. به هر حال این بیماری خسارت سنگینی به باغدار وارد می کند.

علایم بیماری اسکب مرکبات روی برگ و میوه مرکبات

عامل بیماری اسکب مرکبات

بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab) بر اثر قارچ Elsinoe fawcettii با فرم غیر جنسی Sphaceloma fawcettii ایجاد می شود. کنیدیهای .Elsinoe spp بی رنگ ، تک سلولی و بیضوی اند. علاوه بر کنیدیهای بیرنگ ، کنیدیهای رنگی و سوزنی شکل نیز روی لکه ها تولید می کند که این کنیدیها جوانه زده و کنیدیهای بی رنگ تولید می کنند. اندازه ی آسکوسپور ۱۲-۱۰ × ۶-۵ میکرومتر می باشد و کلنیهای برجسته با رشد کند به رنگ بژ یا قهوه ای در محیط کشت تولید می کنند.

سابقه بیماری و نحوه انتقال

بیماری اسکب مرکبات یکی از بیماریهای مهم شناخته شده در بیشتر کشورهای مرکبات خیز با آب و هوای مرطوب مانند آمریکا ، استرالیا ، نیوزلند ، آرژانتین ، هند و پاکستان می باشد. اسپورهای موجود در سطح جوشها معمولا با قطره های باران به برگها یا میوه های تازه که حساسند، منتقل می شوند. کنیدی ها بعد از تشکیل شبنم روی لکه ها ایجاد می شوند و با وزش باد در فاصله های کوتاه پراکنده می شوند. دمای بهینه برای توسعه ی اسکب مرکبات ۲۷-۲۴ درجه سانتیگراد است. آلودگی در دوره های کوتاه آبیاری می تواند رخ دهد ولی برای انتشار کنیدیها بارندگی اهمیت دارد. انتشار بیماری به نقاط دورتر بیشتر با پایه ی آلوده در خزانه است. همچنین در صورت خیس بودن برگها در حین عملیات کشاورزی، بیماری ممکن است با وسایل کشاورزی به قسمت های سالم منتقل شود.

آثار آلودگی باغ مرکبات به بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab)

دامنه میزبانی

لیمو ، راف لمون ، نارنگی و دورگهای آن میزبان بیماری اسکب مرکبات می باشند. همچنین گونه های دیگر مرکبات مانند گریپ فروت ، نارنج و پوملو به این بیماری حساس اند ولی میزان حساسیت آنها کمتر است .

علایم بیماری اسکب مرکبات روی پرتقال و گریپ فروت

آثار بیماری اسکب مرکبات روی میزبانهای مختلف مرکبات

علایم بیماری Citrus Scab

بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab) روی برگها ، شاخه ها و میوه ها اتفاق می افتد و باعث ریزش برگ و میوه های نارس شود. نشانه های آن ابتدا به صورت جوش های کمی برجسته که شامل قارچ و بافت میزبان است، ظاهر می شود و به رنگ صورتی تا قهوه ای در می آید. پس از آن، درحالیکه جوشها توسعه پیدا می کنند زگیلی می شوند و شکاف برمی دارند و رنگ آنها قهوه ای متمایل به زرد و سرانجام خاکستری تیره می شود. سن بافت میزبان در زمان آلودگی ، گونه و رقم ، روی اندازه لکه ها و میزان برآمدگی تأثیر می گذارد. به طوریکه لکه هایی که روی بافت های مسن تر به وجود می آیند، مسطح و آنهایی که روی بافت های جوان تشکیل می شوند، برجستگی بیشتری دارند. همچنین در یک سطح برگ آلوده ، برجستگی هایی به جای زگیل تشکیل می شود و گسترش می یابد و در همان قسمت ها در طرف دیگر برگ، فرورفتگی هایی به وجود می آید (شکل ۲۳).

علایم بیماری اسکب مرکبات (Citrus Scab) روی میوه مرکبات در باغ

علایم بیماری اسکب مرکبات روی برگ درختان مرکبات

کنترل

احداث خزانه برای تولید پایه و پیوندک در فاصله ی دور از باغ های تجاری که ممکن است آلودگی حضور داشته باشد. کاهش استفاده از آبیاری بارانی در تولید ارقام حساس، زیرا میزان آلودگی را به شدت افزایش میدهد. هرس منظم درختان، این امر باعث حذف اسپورها شده و از پراکنش آنها جلوگیری می کند. کنترل شیمیایی با قارچکش ها باید در شروع آلودگی در خزانه انجام شود. معمولا از قارچکشهای مسی برای کنترل بیماری اسکب مرکبات استفاده میشود.


دانلود فایل بیماری اسکب مرکبات


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : ۱.۳۳ مگابایت
  • نویسندگان : مرتضی گل محمدی و سیده نجمه بنی هاشمیان
  • تهیه شده در : وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها