مومیایی درختان میوه ( پوسیدگی قهوه ای درختان میوه )

بیماری مومیایی درختان میوه ( پوسیدگی قهوه ای درختان میوه )

Brown rot of stone fruit



نرم افزار سم شناس

 

عامل بیماری Monilinia است که آنامورف آن monilia می باشد. سه گونه دارد


  1. Monilinia Laxa معروف به European brown rot
  2. Monilinia Fructicola معروف به American brown rot که در ایران وجود ندارد.
  3. Monilinia Fructigena



Monilinia Fructigena

میزبانهای بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان میوه در ایران :


سیب، گلابی، به، زردآلو، گوجه، گیلاس و زردآلو درایران مهمتر است و M.laxa از آن جدا شده است .


بیماری مومیایی درختان میوه به گل شاخه و میوه میزند ولی میوه های رسیده حساسترند. میوه هایی که روی درخت کاملاً سالمند و یکدفعه شروع به قهوه ای شدن می کنند مشکوک به این بیماریند. میوه های آلوده سریعاً می ریزند. اینها به تدریج می پوسند وحالت چرمی سفتی پیدا می‌کنند و تشکیل اسکلروت قارچ را می دهند. اسکلروت در بهار جوانه زده و تولید آپوتیسیم می نماید و آسکوسپورها گیاه را آلوده می‌کنند. آسکوکارپ در این جنس یک آپتوسیوم پایه دار فنجانی یا دیسک مانند است که در سطح بافت مومیایی شده میزبان به ویژه میوه ها تشکیل میشود. آپوتسیوم زرد تا قهوه ای رنگ و حاوی پارافیز های رشته ای و آسک های استوانه ای تا چماقی است. نوک آسک ها در محلول ید آبی میشود.


نشانه های بیماری مومیایی درختان میوه


علائم بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان میوه ابتدا روی گلها ظاهر می شوند. روی گلبرگها، مادگی و پرچمها لکه های قهوه ای بروز می کنند و به سرعت تمام قسمتهای گل و دمگل عفونی می شوند. در شرایط مرطوب تمام قسمتهای عفونی گلها از یک لایه کنیدی های خاکستری متمایل به قهوه ای قارچ پوشیده می شود و پس از آن گلها چروکیده و کاملاً خشک شده، دسته های گلهای خشکیده روی درخت آویزان می مانند. گاهی سیخکهای حامل گلهای آلوده نیز مبتلا شده، دچار سوختگی (blight) می گردند.  در هوای مرطوب و مواقع بارانی، پوشش خاکستری کنیدی ها روی پوست این سیخکهای عفونی نیز ظاهر شده، صمغ زدگی در آنها دیده میشود . میوه های نارس مورد حمله قرار نمیگیرند. روی میوه هایی که نزدیک به رسیدن هستند لکه های قهوه ای ظاهر شده، به سرعت در تمام گوشت میوه توسعه پیدا می کنند؛ به طوری که پس از مدتی میوه کاملاً می پوسد و در سطح آن لایه ای از کنیدی ها به رنگ خاکستری تشکیل می شود. لایه متراکم کنیدی ها و بالشکهای قارچی در سطح میوه گاهی در دوایر متحدالمرکز تشکیل می شوند.



علایم خسارت بیماری مومیایی درختان میوه ( Monilinia Fructicola )

گاهی لکه های بزرگ روی میوه ظاهر شده، به سرعت میوه پوسیده، قهوه ای و مومیایی شده , روی درخت آویزان باقی می ماند. روی میوه آلوی قطره طلا لکه های قهوه ای ظاهر شده وبه سرعت تمام میوه پوسیده قهوه ای می شود. چون از بافتهای در حال فساد زهرابه ای ترشح شده که موجب خشکیدگی اندامهای آلوده می شود، لذا لایه جدا کننده در برگها و میوه های آلوده تشکیل نمی شود. به همین علت برگها و میوه های عفونی روی شاخه ها باقی می مانند و نمی ریزند.


سیکل زندگی بیماری مومیایی درختان میوه :


در بهار آسکوسپور ها یا کنیدی ها جوانه زده و با حمله به بافت های گیاهی آلودگی اولیه ایجاد میکنند. نشانه های آلودگی پوسیدگی قهوه ای درختان میوه به صورت خشکیدگی شکوفه، برگ و سرشاخه است. میسلیوم در بافت های میزبان رشد کرده و کنیدیوفور های دراز، منشعب و با زنجیری از کنیدیوم های تخم مرغی یا لیمویی شکل را تولید میکنند که مربوط به مرحله آنامورف monilia است. کنیدیوم ها به صورت باد و باران و گاهی حشرات پراکنده شده و با رسیدن به بافت های میزبان سیکل های بعدی بیماری آغاز میشود. در بعضی موارد در شاخه ها شانکر ایجاد میشود . کنیدیوم های ایجاد شده به میوه ها منتقل میشوند و در طی فصول مرطوب باعث پوسیدگی قهوه ای میوه میشوند. میوه های جوان در برابر بیماری مقاوم هستند ولی با رسیدن آنها مقاومت کم شده و حساس میشوند. آلودگی از طریق سوراخ های حشرات و زخم ها صورت میگیرد. میوه آلوده در ابتدا یه لکه قهوه ای و نرم را نشان میدهد که با تولید آنزیم های مخرب تیغه میانی سلول های میزبان حل شده و بافت نرم میشود. با تهاجم میسلیوم به بافت های مورد حمله، ریسه ها به کل میوه نفوذ کرده و موجب مومیایی شدن آن میشود. این میوه ها به زمین افتاده و یا روی درخت آویزان باقی میمانند. میوه های روی درخت منبع خوبی از آلودگی های کنیدیومی در فصل بهار هستند زیرا میسلیوم موجود در آنها زنده مانده و در بهار تولید کنیدیم میکند. میوه های ریخته شده در کف باغ که تا حدودی هم در خاک مدفون هستند بعد از 3-1 سال تولید آپوتسوم میکنند. آپوتسیوم ها دارای ساقه درازی هستند و به تعداد زیادی روی میوه های مومیایی شده در کف باغ تشکیل میشوند و حاوی آسک و آسکوسپور ها هستند که با فشار خارج میشوند. جریانات باد آن ها را به شکوفه ها، سرشاخه ها و برگ های درختان منتقل میکند و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی آلودگی را آغاز کرده و سیکل تکرار میشود.



آثار بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان میوه

کنترل بیماری پوسیدگی قهوه ای درختان میوه


  1. هرس شاخه های آلوده و سوزاندن آنها.
  2. جمع آوری میوه های مومیایی شده روی درخت و همچنین میوه های ریخته شده پای درخت و سوزاندن آنها.
  3. کنترل شیمیایی با سموم کاپتان ، تیوفانات متیل و … در دو مرحله، یکی اوایل بهار برای جلوگیری از آلودگی گل ها و سیخک ها و مرتبه دوم به منظور آلودگی میوه ها چند هفته قبل از برداشت.


دانلود فایل PDF مقاله بیماری مومیایی درختان میوه

دانلود فایل پی دی اف بیماری مومیایی درختان میوه


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها