بیماری ویروییدی اگزوکورتیس مرکبات

بیماری ویروییدی اگزوکورتیس مرکبات

اپلیکیشن مرکبات از کاشت تا برداشت برترین نرم افزار آموزش پرورش مرکبات در ایران

بیماری اگزوکورتیس مرکبات یکی از مهمترین بیماری های مرکبات در دنیا می باشد. ارقام پیوند شده روی پایه پونسیروس یا بعضی از هیبریدهای آن به بیماری حساس هستند و علائم بیماری در آنها ظاهر می شود. اگزو کورتیس یکی از بیماریهای مهم شبه ویروسی مرکبات در شمال ایران است.

بیماری اگزوکورتیس مرکبات

ویروئیدها ریزترین عوامل بیماریزای گیاهی به شمار می روند. مرکبات میزبان چندین گونه از این عوامل شبه ویروسی است که یکی از این گونه ها مولد بیماری اگزوکورتیس است. البته در درختان آلوده معمولا ترکیبی از گونه های مختلف ویروئید علاوه بر ویروئید مولد اگزو کورتیس وجود دارد.

عامل بیماری ویروئید اگزوکورتیس مرکبات (CEVd) است. این ویروئید ۳۷۰ تا ۳۷۵ نوکلئوتید دارد و بزرگترین ویروئید مرکبات است و متعلق به جنس Pospiviroids است و در برابر تیمار حرارتی و بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده برای غیر فعال کردن ویروس مقاومند. دمای بی اثر شدن این ویروئید در عصاره حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۰ دقیقه است.

 بیماری ویروئیدی اگزوکورتیس(Exocortis)

علائم بیماری اگزوکورتیس مرکبات

در درختان بیمار قطور شدن تنه درخت در زیر نقطه پیوند ، توقف رشد و شیارهای طولی و یا پوسته پوسته شدن نواری پوست تنه در قسمت پایه و تشکیل صمغ در زیر لایه های جدا شونده دیده می شود. این علائم ۳ تا ۸ سال پس از پیوند ارقام آلوده مرکبات روی پایه های حساس به ویژه پونسیروس و تعدادی از دورگهای آن مانند سیترنجها ایجاد می گردد.

برخی دیگر از ارقام مرکبات نظیر لیمو شیرین، لمون و بالنگ نیز به بیماری اگزوکورتیس مرکبات حساسند ولی شدت علائم تنه در آنها خفیف تر است. اگر ارقام آلوده به بیماری روی پایه های متحمل پیوند شوند، ممکن است حالت پا کوتاهی و کاهش رشد درخت مشاهده شود. در هر صورت عامل بیماری در چنین ارقامی (حتی بدون وجود علایم) قادر به تکثیر بوده و میتواند به عنوان منابع آلودگی عمل نماید. درختان آلوده معمولا پاکوتاه اند و کمیت محصول در آنها به شدت کاهش می یابد.

علایم بیماری اگزوکورتیس مرکبات روی تنه درخت

پیچیدگی شدید برگ‌ها حول محور اصلی به سمت پایین که روخمشی نامیده میشود از دیگر نشانه‌های بیماری ویروییدی اگزوکورتیس مرکبات است. ،ترک خوردن میوه لیمو نیز از علایم این بیماری محسوب می گردد. ویروئید اگزوکورتیس مرکبات از طریق پیوندک آلوده و همچنین به صورت مکانیکی با ابزار باغبانی مانند قیچی باغبانی و چاقوی پیوند قابل انتقال می باشد.

علایم بیماری ویروییدی اگزوکورتیس مرکبات

مدیریت بیماری ویروییدی اگزوکورتیس مرکبات

استفاده از پیوندک سالم، عدم استفاده از میزبان های حساس و ضدعفونی ادوات باغبانی با هیپو کلریت سدیم (وایتکس تجاری) یا محلول دو درصد فرمالین


دانلود مقاله اگزوکورتیس مرکبات


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : ۱.۳۵ مگابایت
  • منبع : راهنمای مرکبات (کاشت، داشت، برداشت) کاره مشترک  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، موسسه تحقیقات مرکبات کشور و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها