دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی

دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی

دانلود نرم افزار سم شناس

اپلیکیشن شناسایی آفات درختان

زمینه های مساعد کننده حمله آفات و بیماریهای گیاهی

برای پیش گیری از شیوع آفاتها و بیماری ها، شناخت زمینه ها و عوامل مساعد کننده و دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی ضروری است. این عوامل و زمینه ها عبارت اند از :

 

  • ضعف گیاه میزبان

گیاه ضعیف ، نمی تواند مانند گیاه قوی در مقابل حمله آفات و عوامل بیماری زا ، مقاومت نماید. به عبارت دیگر، این عوامل ، به گیاهان ضعیف بیش تر از گیاهان سالم و قوی حمله می برند. برای پیش گیری ، باید ضعف گیاه را با اجرای عملیات به زراعی ( از قبیل اجرای تناوب زراعی ، آیش بندی ، دادن کود مناسب ، آبیاری مرتب ، کشت واریته های سالم و مقاوم ، رعایت فواصل کاشت و انجام عمل هرس ) گیاه را سالم و قوی نگه داریم . مبارزه با علفهای هرز نیز اثر مهمی در کنترل و پیشگیری آفات و عوامل بیماری زا دارد . زیرا علفهای هرز ، در اثر رقابتی که با گیاه اصلی در استفاده از آب ، مواد غذایی ، فضا و نور دارند، باعث تضعیف گیاه میشوند و زمینه را برای حمله آفات و بیماریها، مساعد می سازند. از طرف دیگر، وجود علفهای هرز در مزرعه در زمان آیش و تناوب ، برای بعضی از آفات و عوامل بیماریزا میزبان مطلوبی هستند و در این صورت از کانون های آلودگی محسوب میشوند.

 

  • فراوانی گیاه میزبان

آفات و عوامل بیماری زا ، زمانی می توانند در یک منطقه استقرار و توسعه یابند که شرایط زیستی برای آنها در آن منطقه مهیا باشد. یکی از مهم ترین این شرایط ، وجود غذای مناسب و کافی است که از مهمترین دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی محسوب میشود و در این میان، گیاهان میزبان نقش اساسی به عهده دارند . به خصوص در مناطقی که کشت تک محصولی رواج داشته باشد . مثلا کشت وسیع سیب زمینی در استان اردبیل ، سبب شدت حمله و طغیان «سوسک کلرادو» و توسعه کشت برنج در شمال ، سبب شدت خسارت «کرم ساقه خوار» و «بیماری بلاست» گردیده است. برای پیشگیری و کنترل ، کشت چند محصولی ، کشت ارقام مقاوم گیاه و رعایت اصول آیش بندی و تناوب زراعی توصیه می شود . بدیهی است، در صورتی که کشت گسترده یک محصول در منطقه ای ضروری باشد، برای مبارزه با آفات و بیماریهای آن، غالبا اقدام به مبارزه شیمیایی می کنند.

 

  • به هم خوردن تعادل محیط زیست

تغییرات عمده ای که بر حسب نیاز انسان ، در پوشش طبیعی به وجود آمده ، سبب طغیان حشرات سازگار با گیاهان زراعی شده است. کلیه حشراتی که با گیاهان زراعی جدید سازگاری ندارند ، این مناطق را ترک کرده و در مکان های دیگر مستقر شده ، یا از بین رفته اند. پدیده به هم خوردن تعادل طبیعی ، موقعی حایز اهمیت است که حشرات گیاه خوار ، به طور تصادفی ، از فواصل دور همراه نهالها ، قلمه ها ، پیوندک ها ، دانه ها و سایر محصولات ، از کشوری به کشور دیگر یا از منطقه ای به منطقه دیگر ، وارد شوند . این حشرات ، اغلب در محیط زیست جدید ، در مقابل شرایط حیاتی و اقلیمی مساعدتری قرار می گیرند و در غیاب انگلها و دشمنان طبیعی خود ، ازدیاد می یابند. از جمله این حشرات ، آفات قرنطینه ای ؛ نظیر سوسک کلرادو ، سوسک ژاپنی ، مگس میوه ، شپشک آردی و شپشک میوه (سان ژوزه) را می توان نام برد. سمپاشی های بی رویه در یک منطقه نیز ، دشمنان طبیعی آفات و عوامل بیماری زا را از بین می برد و با به هم زدن تعادل طبیعی محیط سبب طغیان آفات و شیوع بیماری می گردد . مثلا از بین رفتن کفشدوزک ها در یک منطقه ، طغیان شته ها را به دنبال دارد. برای پیش گیری ، اقدامات قانونی ضروری است و در صورت مشاهده آفات جديد، مبارزه بیولوژیکی جهت برقراری تعادل زیستی ، لازم به نظر می رسد و در غیر این صورت باید اقدام به مبارزه شیمیایی کرد.

 

  • مقاوم شدن حشرات و عوامل بیماری زا در مقابل سموم

مصرف سموم ، به طور مکرر، بر روی یک «آفت» معین، آن را در برابر سموم مصرفی مقاوم می سازد. در این صورت آفات حساس از بین می روند و مقاوم ها باقی می مانند و تکثیر می شوند ؛ مثلا کنه قرمز اروپایی ، در مقابل تعداد زیادی از کنه کشها ، مقاومت پیدا کرده است. به همین علت در بعضی از کشورها سعی کرده اند برنامه های سم پاشی را با اصول معینی تنظیم نمایند. به طوری که تمام کشاورزان یک منطقه از یک گروه به خصوصی از سموم ، آن هم فقط برای یک بار ، استفاده نمایند . این شیوه ، احتمال بروز مقاومت را کاهش و عمر مفید گروه های سم را افزایش میدهد.

 

دانلود فایل PDF مقاله دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی

دانلود فایل پی دی اف دلایل طغیان آفات و بیماریهای گیاهی

 

دانلود فایل پی دی اف ناهنجاریهای تغذیه ای انگور در کانال تلگرام شرکت

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها