کاشت ، داشت و برداشت ذرت دانه ای

کاشت ، داشت و برداشت ذرت دانه ای

مقدمه :

ذرت گیاهی از  خانواده poaceae ، دگرگشن و مخصوص نواحی گرم و معتدل است. عده ای مبدأ ذرت را آمریکای مرکزی و جنوبی و برخی نیز مبدأ آن را مکزیک، پرو و گواتمالا میدانند. بررسی های باستان شناسی و فسیل شناسی گیاهی نشان میدهدکه ذرت تقریباً از 5000 سال پیش در مکزیک و گواتمالا کشت می شده است. ذرت، حدود 3 هزار سال قبل از میلاد در امریکای جنوبی وجود داشته است. کریستف کلمب، یک سال پس از ورود به قاره آمریکا، در سال 1494میلادی، بذر ذرت را با خود به اسپانیا برد. این گیاه به دلیل بالا بودن عملکرد از آنجا به پرتقال و سپس به دیگر کشورهای اروپایی نیز برده شد. از آنجا هم این گیاه به قاره آفریقا و تعدادی از کشورهای آسیایی از جمله هند و ژاپن راه یافت.احتمالاً ذرت توسط استعمارگران مهاجم و یا توسط زائران مکه، وارد ایران شده است. از نظر سطح کشت بعد از گندم و برنج سومین غله به حساب می آید. کشورهای عمده تولید کننده ذرت شامل ایالات متحده آمریکا، اروپای شرقی (به ویژه یوگسلاوی و رومانی)، روسیه، ایتالیا، جلگه های شمالی چین، شمال شرقی آرژانتین، جنوب شرق برزیل و آفریقای جنوبی. ایالات متحده آمریکا و آرژانتین بزرگترین کشورهای صادرکننده و ژاپن و اروپای غربی، بزرگترین واردکنندگان این غله به حساب میآیند. بیش از 45 درصد ذرت دنیا در آمریکا تولید میشود. مهمترین مناطق کشت ذرت در ایران شامل فارس، گرگان و گنبد، خوزستان، کرمانشاه، خراسان، گیلان و مازندران، مغان و اطراف تهران میباشند. ذرت به علت اهمیت و ارزش غذایی و اقتصادی فراوان به سلطان محصولات کشاورزی معروف است.ذرت گیاه مفیدی است که تقریباً کلیه قسمتهای آن اعم از ساقه، برگ، دانه و حتی کاکل و چوب بلال آن مصرف میشود و بیش از 500 نوع فرآورده های گوناگون از آن بدست میآید. موارد مصرف ذرت، در تغذیه انسان 25)ـ 20درصد)، تغذیه دامها و طیور ( 75ـ70 درصد ) و مصارف صنعتی و داروسازی 5) درصد) میباشد. روغن ذرت، کنسرو بلال و دانه ذرت به مصارف انسانی میرسد. دانه ذرت در مرغداریها و علوفه تر، خشک، سیلو شده و کنجاله دانه در دامداریها و کاکل آن در داروسازی مصرف میشود. در تهیه غذاهای مخصوص صبحانه، ذرت کنسرو شده و منجمد معمولاً( ذرت شیرین)، شیره ذرت، روغن، سس مایونز، مارگارین و همچنین در ساخت لوازم آرایشی بهداشتی از ذرت استفاده میگردد. در کشورهای پیشرفته، بخش عمده ذرت تولیدی به عنوان خوراک دام مورد مصرف قرار میگیرد. از آسیاب نمودن دانه ذرت، آرد ذرت تهیه میکنند که خود در تهیه غذاهای مختلف به کار می رود. از ساقه و برگ ذرت در صنایع کاغذ و مقوا سازی و همچنین تولید کاغذ دیواری استفاده میکنند. از آرد ذرت در تولید چسب، صابون و از نشاسته آن در صنایع رنگرزی، دارو سازی، مرکب سازی، پلاستیک سازی و همچنین تولید کاغذ روغنی و انواع کف پوش استفاده می نمایند.

کاشت درت

مشخصات گیاه شناسی :

الف – ریشه :

ذرت دارای سه نوع ریشه است :

  • ریشه‌های بذری و ریشه‌های اولیه تعداد این نوع ریشه‌ها 3 تا 5 عدد بوده و با جوانه زدن بذر ظاهر می‌شوند کار این ریشه‌ها جذب آب و مواد غذایی از اعماق خاک می‌باشد .
  • ریشه‌های تاجی یا ثانویه : از گروه‌های واقع در طوقه گیاه و در زیر سطح خاک بوجود آمده و گسترش پیدا می‌کند تعداد آنها 7 الی 8 عدد و گاهی به 15 الی 20 عدد نیز می‌رسد کار این ریشه‌ها جذب آب و مواد غذایی از خاک سطح است .
  • ریشه‌های هوایی یا نگه دارنده : این ریشه‌ها در واقع همان ریشه‌های تاجی هستند که در بالای سطح خاک تولید می‌شوند نقش آنها بیشتر در قائم نگه داشتن گیاه است زیرا طول گیاه زیاد بوده و لذا برای مقاومت در برابر خوابیدگی این ریشه‌ها مانند یک تیرک عمل می‌کنند نقش این ریشه‌ها در عمل جذب بسیار کم است .

ب : ساقه

ساقه ذرت مانند سایر غلات بند بند و گره‌دار ، تو خالی و استوانه‌ای بوده و طولش بسته به رقم ممکن است از cm 30 تا m  7.5 و قطرش از cm1.3 تا cm5 تغییر کند .  ساقه ذرت به عکس سایر غلات معمولاً بدون انشعاب است و پنجه‌ای تولید نمی‌کند . خوابیدگی یا ورس در ذرت به ندرت رخ می‌دهد و ارقام هیرید ذرت مقاومت بسیار خوبی در برابر خوابیدگی از خود نشان می‌دهد . لازم به ذکر است که طول معمول ذرت 1.5 تا 2.5متر است .

ارقام ذرت

ج – برگ :

برگ ذرت مانند سایر غلات کشیده بوده و از پهنک و غلاف تشکیل شده . طول برگها ذرت از 30 تا 80 cm متغیر است و پهنای هر برگ حدود 8 تا 10 cm است .

د – گل :

ذرت گیاهی یک سایه است که گلهای نر و ماده در طول ساقه در محل گره‌ها و در مجاورت برگها تشکیل می‌شوند و تعداد گلهای ماده در ارقام مختلف ذرت متفاوت است  . گل آذین ذرت را به طور کلی سنبله می‌دانند و در واقع گل نر و خوشه و گل ماده سنبله است ، گلهای ماده در آینده بلال ذرت را ایجاد می‌کنند . بلال ذرت دارای محور قطوری به نام چوب بلال  میباشد که با دانه‌هایی که در ردیفهای منظمی قرار گرفته‌اند و دو پوشه ضخیم پوشیده میشوند و خامه‌های بلندی  که در انتها ایجاد میشوند  گاکل بلال ذرت را ایجاد می‌کنند . لازم به ذکر است : محور گل آذین نر همان امتداد ساقه است و دارای گلهای سه پرچمی است .

دوره‌های رشد ذرت :

بطور کلی از کاشت داشت و برداشت ذرت چهار دوره متمایز می‌توان تشخیص داد .

  • دوره رشد خفیف : این دوره از زمان سبز شدن شروع شده و تا زمان ظهور گلهای نر ادامه دارد .
  • دوره رشد سریع : از ظهور گلهای نر تا حدود 10 روز قبل از شیری شدن دانه‌ها می‌باشد در این دوره وزن گیاه به حداکثر و حساسیت آن به کم آبی به حد اعلا خود می‌رسد .
  • دوره کاهش خفیف وزن : این دوره پس از اتمام دوره دوم شروع می شود و تا حدود 10 روز بعد از شیری شدت دانه‌ها ادامه می‌یابد .
  • دوره کاهش شدید وزن : این دوره به دنبال دوره قبل شروع شود و تا رسیدن کامل دانه طول می‌کشد.

ارقام ذرت دانه ای :

از نظر دوره رشد، دوره رشد ارقام ذرت هیبرید بین 85 تا 135 روز میباشد که بر همین اساس ارقام ذرت را به گروه دیر رس، متوسط رس، زودرس و خیلی زود رس دسته بندی کرده اند. انتخاب ارقام سازگار و پرمحصول ذرت در هوای گرم، معتدل و سرد مناطق مختلف، مستلزم کشت انواع ذرت در سالهای متمادی است تا ارقام ذرت مناسب شناسائی و معرفی گردند.در مجموع، مشخصات زراعی ارقام رایج به شرح جدول شماره یک میباشند:

ارقام ذرت

شرایط لازم برای رشد گیاه ذرت دانه ای

دما:

مناسبترین محیط برای کشت ذرت دانه ای ، مناطق گرمسیری است که دمای آن دست کم به مدت 3 تا 4 ماه متوالی، 21 تا 32 درجه سانتیگراد باشد. متوسط درجه جوانه زنی در ارقام مختلف 10 درجه است. در صورتی که دمای اواسط تابستان ناحیه کشت ذرت، کمتر از 18 درجه سانتیگراد باشد یا میانگین دمای تابستان کمتر از 13 درجه باشد، میزان رشد گیاه کاهش یافته و در صورت طولانی شدن کاهش دما، کشت ذرت غیر ممکن خواهد بود. ذرت با وجود آن که یک گیاه گرمسیری است، نمیتواند آب و هوای بسیار گرم را تحمل کند. دمای خیلی زیاد و رطوبت نسبی کم، تاثیر نامطلوب در گرده افشانی و لقاح دارد. اگر در زمان سفت شدن دانه حرارت بیش از 35 درجه باشد دانه ها چروک میشوند و حاشیه برگها نیز به حالت سوخته در می آید.

رطوبت:

ذرت دانه ای  به آب زیادی احتیاج دارد زراعت دیم آن در مناطقی که بارندگی بیش از 600 میلیمتر باشد امکان پذیر است.

طول روز:

به طور طبیعی یک گیاه روز کوتاه به حساب می آید. روزهای بلند، سبب افزایش دوره رویشی میشود.

خاک:

ذرت در انواع وسیعی از خاکها کشت میشود اما میزان عملکرد ذرت در خاکهای عمیق، حاصلخیز و زهکشدار با بافت متوسط، بیشتر است. ذرت نسبت به کمبود اکسیژن که ناشی از رطوبت یا وجود لایه های فشرده زیرزمینی میباشد، بسیار حساس است. همچنین ذرت قادر است در خاک هایی با پ.هاش 5/5 تا 8 هم رشد نماید. البته پ.هاش مناسب برای آن 6 میباشد. پ.هاش کمتر از 6معمولاً میزان جذب کلسیم را در گیاه کاهش می دهد.

تناوب:

تداوم کشت ذرت در مقایسه با سایر غلات به شرط تامین نیازهای گیاه، چندان مشکل ساز نیست اما برای وصول به مزایای تناوب، بهتر است از تناوب های 2، 3 و یا 4 ساله استفاده گردد. از تناوب دو ساله میتوان، ذرت و گندم یا جو و از تناوب سه ساله میتوان به تناوب ذرت، گندم و یک گیاه لگوم مثل شبدر یا ذرت و سیب زمینی، توتون و چغندر قند اشاره کرد.

بذر:

برای بذر باید خصوصیاتی نظیر عملکرد بالا، مقاومت بیشتر به آفات و بیماریها و خوابیدگی (ورس)، زود رس بودن، بالا بودن کیفیت دانه در نظر گرفته شود. همچنین باید از ارقامی استفاده کرد که پنجه تولید نکند چرا که پنجه ها تولید بلال نمیکنند و اگر هم تولید کنند در انتهای ساقه بوده که به بلال تاجی معروف است. همچنین باید از ارقامی که بلال کمتری تولید میکنند استفاده کرد. اما بعضی از ارقام به طور طبیعی به علت خصوصیات ژنتیکی و تراکم کم و سایر عوامل، بلال بیشتری تولید میکنند که به آنها پرولفیک میگویند. به طور کلی مناسبترین میزان بذر ارقام ذرت دانه ای بر اساس تراکم مطلوب به شرح جدول شماره دو میباشد.

میزان بذر ارقام ذرت دانه ای بر اساس تراکم مطلوب

برای هر رقم با توجه به وزن هزار دانه، قوه نامیه، نوع بذرکار و احتمال خسارت آفات و بیماریها میتوان 5ـ4 کیلوگرم به مقادیر توصیه شده اضافه نمود.

زمان کاشت:

زمان و دفعات کاشت ذرت دانه ای  در مناطق مختلف بستگی به شرایط آب و هوائی و نوع رقم دارد. بهترین زمان برای کاشت ذرت، زمانی است که دمای خاک در عمق 7 تا 8 سانتی متری به مدت 3 تا 4 روز متوالی در فصل بهار، تقریباً 13 درجه سانتیگراد باشد. اگر کشاورز قادر نیست که دمای خاک را اندازه گیری نماید، میتواند از میانگین دمای هوا در ساعت 7 صبح و 12 ظهر استفاده کند. در مجموع، کشت ذرت در مناطق گرمسیری در دو نوبت (اوایل اردیبهشت و اوایل مرداد ماه) و در مناطق سردسیر فقط در فصل بهار و بعد از رفع سرما از 15 اردیبهشت امکانپذیر است.

آماده سازی زمین و کاشت ذرت دانه ای :

برای آماده سازی، ابتدا زمین مورد نظر را 2 الی3 هفته قبل از کاشت با گاوآهن شخم زده و سپس کلوخها را با زدن دیسک خُرد می کنیم و ماله میزنیم تا زمین یکنواخت گردد و علفهای هرز از بین بروند. پس از تهیه زمین، میتوان به دو طریق اقدام به کشت ذرت نمود:

الف – کشت ردیفی:

بهتر است که ذرت دانه ای به صورت مکانیزه خطی و به وسیله بذرپاش به میزان 20ـ17 کیلو گرم در هکتار در عمق 7ـ5 سانتیمتری خاک، کشت گردد. در ذرت دانه ای بهتر است که فاصله ردیف ها 75ـ50 سانتیمتر و فاصله بوته ها 25ـ20 سانتیمتر باشد.

ب – کشت درهم:

گاهی کشاورزان در کرتهای کوچک و محدود، ذرت را بصورت دست پاش و درهم میکارند و آن را به صورت غرقابی آبیاری می نمایند که در این صورت، فاصله ردیف و بوته ها رعایت نمیگردد و محصول خوبی بدست نمی آید.

مبارزه با علفهای هرز قبل از کاشت:

علفهای هرز مزارع ذرت به 2 گروه پهن برگ و باریک برگ تقسیم میشوند. مهمترین پهن برگها شامل تاج خروس وحشی، انواع سلمه تره، تاجریزی، توق(مستک)، خرفه، پیچک صحرایی، گاوپنبه و…. میباشند. مهمترین نازک برگها شامل سوروف، دم روباهی، قیاق، اویارسلام، ارزن وحشی،….میباشند.

روشهای مبارزه با علفهای هرز به شرح زیر میباشد:

مبارزه مکانیکی:

در این روش قبل از کاشت ابتدا زمین را آبیاری نموده تا علفهای هرز سبز شود و زمین گاورو گردد. سپس بوسیله گاوآهن پنجه غازی و یا بوسیله دیسک زدن، علفهای هرز را در زیر خاک مدفون کرده و از بین میبرند.

مبارزه شیمیائی:

برای مبارزه شیمیائی با علفهای هرز مزرعه میتوان آنها را با سموم علفکش و طی سه مرحله زیر از بین برد:

  • چند ساعت قبل از کاشت، از سم ارادیکان به میزان 5 لیتر در هکتار استفاده میگردد و با دیسک با خاک مخلوط میشود. چنانچه خاک به اندازه کافی مرطوب باشد اثرپذیری علفکش بیشتر خواهد بود.
  • بعد از کاشت، از سموم آترازین به مقدار یک کیلوگرم در هکتار و آلاکلر (لاسو) 5ـ3 لیتر در هکتار استفاده میشود. این سم را میتوان تا قبل از سبز شدن ذرت بصورت محلول پاشی در سطح مزرعه استفاده کرد.
  • بعد از کاشت و پس از سبز شدن ذرت یعنی در زمانی که ارتفاع گیاه 20ـ15 سانتیمتر باشد، از سم تو فور. دی به میزان 1 – 1.5 لیتر در هکتار به صورت محلولپاشی در سطح مزرعه به کار میرود.

مبارزه با علفهای هرز بعد از کاشت:

مبارزه مکانیکی:

اگر مزرعه ذرت ردیفی است توسط کولتیواتور اقدام به از بین بردن علف های هرز بین ردیف ها می شود ( هنگامی که بوته های ذرت 20 سانتیمتر هستند ) زیرا بعداً گیاه ذرت سریعا رشد کرده وعلفهای هرز را کنترل میکند.

مبارزه شیمیایی:

بعد از سبز شدن و هنگامی که ارتفاع بوته های ذرت 15 تا 20 سانتیمتر است از علفکشهای اختصاصی ذرت ( آترازین – سیمازین ) به میزان  1 – 1.5  کیلو گرم درهکتار مخلوط با 600 لیتر آب برای از بین بردن علفهای هرز استفاده میکنند.

تغذیه ذرت دانه ای :

یکی از راههای افزایش عملکرد ذرت، مصرف کودهای آلی (حیوانی) و شیمیائی بطور صحیح و فنی میباشد. برای رسیدن به عملکرد خوب باید شناخت کافی نسبت به خاک و مواد غذائی درون آن داشته باشیم. به همیین دلیل جهت پی بردن به میزان عناصر موجود در مزرعه، انجام آزمایش خاک برای تغذیه ذرت دانه ای ضروری است.

تغذیه ذرت

لذا در مزرعه یک هکتاری از 5 نقطه ( 4 نمونه از گوشه ها و یکی از وسط) تا عمق 25 سانتیمتری خاک نمونه برداری میکنند ( هر نمونه 1 کیلو گرم ) و سپس آنها را مخلوط و یک کیلوگرم خاک از آنها انتخاب و به آزمایشگاه ارسال میدارند. بعدا بر اساس نتایج آزمایش خاک و جدول شماره (3) میتوان بهترین فرمول کودی را برای مزرعه ذرت مورد نظر انتخاب کرد.

میزان استفاده از کودهای اصلی در زراعت ذرت

جدول شماره سه به ما کمک میکند تا در افزایش کود به مزرعه ذرت بهترین صرفه جوئی را بعمل آوریم. برای مثال اگر در نتایج آزمایش خاک مزرعه مان میزان فسفر کمتر از 5 ppm باشد ما نیاز به 200 کیلو گرم کود فسفره داریم اما اگر میزان فسفر مزرعه بیشتر از 15ppm  باشد، دادن کود فسفره به ذرت ضروری نیست. چنانچه کشاورز موفق به انجام آزمایش خاک نگردد یا مزرعه او کوچک باشد توصیه میگردد از کودهای مختلف به صورت زیر استفاده کند:

کود اوره: ذرت واکنش مثبتی نسبت به ازت دارد. گرچه جذب ازت توسط ریشه ذرت تقریباً در تمام دوره رشد انجام می گیرد اما در زمان ظهور گل آذین نیاز به ازت به حداکثر نیاز خود میرسد. به طور کلی ذرت دو هفته قبل از گل دادن و سه هفته پس از آن حداکثر نیاز به ازت را دارد یکی از مراحل مهم نیاز به ازت زمانی است که ارتفاع بوته به 45 سانتیمتری میرسد اگر در این مرحله گیاه دچار کمبود ازت شود تعداد دانه در ردیف کم میشود در نتیجه عملکرد نهایی افت پیدا میکند. به طوری که دادن ازت برای جبران کمبود پس از این مرحله سودی ندارد. با افزایش ازت در ذرت، عملکرد دانه بیشتر از کاه و قسمتهای سبزینه گیاه خواهد شد. ازت به شکل نمکهای آلمینیوم و غیره قابل جذب است و لی بهترین شکل آن، نیترات است. مقدار  350 – 400  کیلوگرم کود اوره در هکتار برای مناطق سردسیر و 400 – 450 کیلوگرم در هکتار برای مناطق گرمسیر توصیه میگردد که باید طی چند مرحله به مزرعه اضافه گردد. در خاکهای متوسط و سنگین ( رُسی ) کود ازته را در 2 نوبت (نصف در زمان کاشت و نصف مرحله 7 ـ6 برگی ذرت) به مزرعه داد. در خاکهای سبکتر (شنی) کود ازته را در سه نوبت (یک سوم در زمان کاشت، یک سوم در مرحله 7ـ 6 برگی و یک سوم در مرحله قبل از ظهور گلهای نر) به صورت سرک پاشیده میشود.

کود فسفره : فسفر معمولا در تمامی مراحل رشد گیاه جذب میشود. اما در مراحل اولیه و بعد از گلدهی گیاه به فسفر نیاز بیشتری دارد. به طوری که تا 70 درصد فسفر از زمان تلقیح تا تشکیل دانه ها جذب میشود. معمولا برای تولید 100 کیلو ذرت، به طور متوسط 1.5 کیلو فسفر خالص به صورت p2o5  از زمین خارج میشود. مقدار 150 ـ 75 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل در هکتار برای مناطق سردسیر و 125ـ50 کیلوگرم در هکتار برای مناطق گرمسیر توصیه میگردد که باید قبل از کاشت همراه با شخم به زیرخا ک بُرده شود.

کود پتاسه: ذرت به پتاسیم واکنش مثبت نشان میدهد و جذب آن تا ظهور کاکول ادامه پیدا میکند در حالی که جذب ازت و فسفر تا تشکیل ماده خشک ادامه دارد. برای تولید 100 کیلو ذرت حدود 2 کیلوگرم پتاس خالص از زمین خارج میشود. مقدار 350ـ 250 کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار برای مناطق سردسیر و 300ـ200 کیلوگرم در هکتار برای مناطق گرمسیر توصیه میگردد که باید قبل از کاشت همراه با شخم به زیرخا ک بُرده شود.

کود کامل ( میکرو ): باید هر 2 تا 3 سال یکبار به میزان 40 کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت همراه با شخم به خاک اضافه گردد.

کود حیوانی: باید کود حیوانی پوسیده را به میزان 20ـ30 تن در هکتار قبل از کاشت در سطح زمین پخش و سپس با انجام شخم به زیر خاک بُرد. با توجه اینکه کودهای حیوانی دارای مواد غذایی کافی برای گیاه نیستند لذا برای تکمیل مواد غذایی خاک باید از کودهای شیمیائی نیز استفاده نمود. با این وجود، اگر در فصل پاییز حدود 40 تن در هکتار کود حیوانی پوسیده به زمین داده شود، مقدار کود شیمیایی مصرفی پایین میآید.

آبیاری:

معمولاً در مراحل گسترش برگها، گرده افشانی و تشکیل دانه که اغلب در ماههای گرم تابستان صورت میپذیرد، گیاه ذرت به آب زیادی نیاز دارد. تعداد دفعات آبیاری تحت تأثیر خاک، آب و هوا و… قرار دارد که بین 2 تا 15 بار متغیر است. زراعت ذرت در مناطقی که بارندگی سالیانه 250 تا 2500 میلیمتر دارند به صورت دیم هم امکان پذیر میباشد. در مجموع میتوان مراحل و دفعات آبیاری را به شرح زیر برشمرد:

  • بعد از کاشت بذرهای ذرت، در صورت فراهم بودن رطوبت مناسب و حرارت 15 تا 20 درجه، بذرها بعد از 5 تا 7 روز سبز میشوند. با توجه به وضعیت آب و هوایی در صورت کمبود رطوبت از 15 روز بعد از سبز شدن، اقدام به اولین آبیاری میگردد.
  • قبل از آبیاری دوم، حدوداً در مرحله 5 تا 6 برگی که ارتفاع گیاه حدود 15 تا 20 سانتیمتر میباشد برای کنترل مکانیکی علفهای هرز و هوادهی پای بوته از فاروئر (پنجه غازی) جهت ایجاد فاروئر و سله شکنی استفاده می شود.
  • آبیاریهای بعدی تا مرحله شیری شدن با توجه به نیاز مزرعه حدوداً هر 15 روز یکبار ادامه خواهد داشت. تأمین آب مورد نیاز گیاه در مرحله گرده افشانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حساسترین مرحله ذرت دانه ای به کمبود آب، زمان تشکیل گل است. تحقیقات نشان داده اگر ذرت به مدت 7 روز قبل از ظهور گل آذین تاجی در تنش کمبود آبی قرار گیرد 25 درصد کاهش محصول، اگر در هنگام تشکیل گل دچار این عارضه شود 50 درصد کاهش محصول و کمبود آب پس از گرده افشانی بالای 20 درصد کمبود محصول خواهد داشت. برای عملکرد ایده ال آبیاری بایستی وقتی که رطوبت قابل استفاده در حدود 50 درصد در اطراف ریشه باشد انجام گیرد.

 

کنترل آفات و بیماریهای مزرعه ذرت:

برای جلوگیری از آلوده شدن بذور ذرت به بیماریهای خاکزی، قارچها و سیاهکها ( نظیر سیاهک معمولی ذرت ) بذور را قبل از کاشت با سموم ویتاواکس، سومی ایت یا کاپتان به میزان سه در هزار  ( 300 گرم به ازای 100کیلوگرم بذر) ضدعفونی می کنند. بعد از کشت نیز باید ضمن مشاوره با کارشناسان کشاورزی به موقع با آفات و بیماریهای مختلف مزارع ذرت مبارزه کرد.

ماشینهای براشت:

ذرت کَن ( snapper ) : این ماشین بلالها را از روی ساقه جدا میکند و به همان صورت در داخل کامیون میریزد

ذرت چینِ پوست کن  ( picker bucker ) : این ماشین علاوه بر اینکه بلال را از روی ساقه جدا میکند، پوشش بلال را نیز از روی آن جدا میکند.

ذرت چینِ دانه کش ( picker sheller ) : این ماشین علاوه بر کارهای دستگاههای فوق، دانه را نیز از روی بلال جدا میکند.

کمباین غلات مجهز به هِد برداشت: این کمباین، یک قسمت ذرت را میکَند و قسمت دیگر آن را به کوبنده دستگاه منتقل میکند.

چاپر  ( chopper ) : این دستگاه تمام اندامهای هوایی ذرت را برای سیلو کردن از نزدیکی زمین چیده و به قطعات کوچک تقسیم کرده و در داخل کامیون قرار میدهد.

برداشت مکانیزه ذرت

برداشت ذرت دانه ای :

برای برداشت ذرت دانه ای ، رطوبت دانه باید بین 20 تا 25 درصد باشد. اگر قرار باشد که محصول برداشت شده را مورد مصرف دام قرار دهند، ذرت را میتوان با رطوبت 25 تا 28 درصد هم برداشت کرد. امروزه برداشت بلال را با دستگاههای بلال چین و همچنین جدا نمودن دانه های ذرت را از بلال، با دستگاه دانه کن انجام میدهند. دستگاه بلال چین، بلالها را از بوته می چیند و غلافهای آن را جدا میکند. دستگاه دانه کن هم دانه های ذرت را از بلال جدا مینماید.

الف – برداشت با ماشین: بعد از رسیدن دانه ذرت، برداشت یا توسط بعضی از ماشین آلات به صورت مستقیم انجام میگیرد و یا دستگاه برداشت به عقب تراکتور متصل و کار درو و جداسازی دانه از ساقه و خوشه را انجام می دهد.

ب – برداشت با دست: در این روش کشاورز بعد از زرد شدن برگها وسخت شدن دانه های ذرت، در داخل ردیفها حرکت کرده وبلالها را از خوشه جدا کرده وسپس توسط چوب های بلند و با ضربه زدن به خوشه ها دانه ها را جدا و برداشت می نمایند.

برداشت دستی ذرت دانه ای

انبار کردن:

برای انبار کردن دانه های بلال ذرت دانه ای ، باید رطوبت آنها را به 17 درصد رساند. دمای انبار نباید بیش از 10 درجه سانتیگراد باشد. البته دانه های با رطوبت بیش از 17 درصد را میتوان در دماهای بالاتر هم نگهداری نمود. قبل از انبار کردن بذور ذرت دانه ای باید محوطه انبار را کاملا تمیز نمود و چنانچه آلودگی به آفات انباری از سالها قبل در انبار وجود داشت بهتر است کف و دیوارها را با حشره کشهای موثر و کم دوام سمپاشی نمود. و اگر ذرت برای مصرف انسان و دام باشد باید از تماس مستقیم بذور با در و دیوار سمپاشی شده بوسیله پوشش نایلونی یا گونی کردن آنها جلوگیری کرد.

تذوین : محمد امیری

همچنین شما میتوانید با مراجعه به پست های کلیاتی در مورد ذرت و بررسی مورفولوژی و ریخت شناسی آن و ذرت مطالب تکمیلی در این زمینه را مطالعه نمایید .

دریافت فایل pdf کاشت ، داشت و برداشت ذرت علوفه ای در کانال تلگرام شرکت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

1 دیدگاه در “کاشت ، داشت و برداشت ذرت دانه ای

سلام مطالب سایت عالی و آموزنده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها