کاشت طالبی در گلخانه

گلخانه طالبی


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد 


طالبی گیاه فصل گرم هست و به آب و هواى شبیه به خیار و شرایط دمایی نور و رطوبت یکسانی نسبت به خیار احتیاج داره. برای کاشت اون نکات زیر را رعایت کنید.


    بستر سازى


خانواده کدوئیان به خاک های حاصلخیز دارای زهکش مواد الی بالا و ظرفیت نگه دارى متوسط احتیاج دارند. بنابراین برای اماده سازی زمین باید از کود های حیوانی کاملا پوسیده استفاده شود که مقدارآن در خاک های خیلی سبک و خیلی سنگین ده تن در هر هزار متر و در خاکهای با بافت متوسط پنج تن در هزار متر میباشد. همزمان با مصرف کود حیوانی میتوان از کود های پایه سولفات پتاسیم ( سنگى ) سوپر فسفات تریپل ( کود سیاه ) و فسفات دى آمونیوم به نسبت ۵۰ – ۲۵ – ۱۰۰  استفاده کرد. قبل از پخش کود ها از شخم خوردن عمیق زمین مطمئن شوید و پس از پشته بندى کود هارا روى پشته پخش کرده و با کولتیواتور و یا بیل تا عمق ۳۰ سانتی متری با خاک مخلوط کنید .    



    کاشت


پس از بستر سازى و تسطیح،کاشت به صورت مستقیم انجام می شود بدین صورت که بذر ها را روی ردیف هایی با فاصله ۸۰  الی ۱۰۰   سانت ازهم با فاصله ۴۰ سانتی بوته ها از هم میکارند.کاشت بذر در زمین کاملا خشک و بدون خیساندن بذر در عمق یک سانتی متری خاک صورت میگیرد.فاصله بذر تا نازل آب حدود ده سانتی متر باشد و پس از کاشت آبیاری سنگین صورت گیرد. دومین آبیاری به محض سبز شدن ۸۰  درصد بذور جهت تسهیل جوانه زنی انجام می گیرد.



نکته : کاشتن ده درصد بذر اضافه به صورت نشا در لیوان یا سینی نشا جهت واکاری ضروری هست.


نکته : درمواقعی که زمان برای ما مهم هست میتونیم همزمان با آماده سازی زمین نشاءکاری کنیم البته هزینه هایی در بر داره اما ده روز جلو می افتیم.


نکته: همراه با آبیاری اول و دوم میتونیم جهت ضد عفونی خاک سم تزریق کنیم آبیاری اول سم دورسبان با مقدار ۰٫۵  تا ۱ لیتر در هزارمتر و آبیاری دوم سم اکسی کلرور مس بعلاوه بنومیل هرکدوم ۰٫۵ در هزار متر گلخانه. پس از آبیاری دوم و واکاری گیاهان سبز نشده گیاه رو وارد تنش آبی خفیف میکنیم این تنش باید تا زمان ۵ یا ۶ برگى شدن گیاه ادامه بدیم و تو اون زمان همراه با آبیاری سوم ار کود هایNPK  فسفر بالا جهت ریشه زایی بهتر استفاده میکنیم و پس از اون آب نمیدیم به گیاه تا وارد تنش اصلی بشه، پایان این تنش همزمان با ۵۰ سانتی شدن بوته ها و تشکیل تقریبا برگ دوازدهم گیاه هست.


 
هرس بوته تا قبل از گلدهى


هرس بوته در طالبی بدین صورته که اول برگهاى لپه اى رو جدا میکنیم و بعدش تا برگ ششم گیاه، جوانه جانبی و گل هاى روى بوته رو حذف میکنیم تا بوته قوی تری داشته باشیم. بهتره این هرس در دو مرحله انجام بشه تا بوته وارد شوک نشه و بعد از هر هرس، به بوته محلول یک در هزار اسید امینه مه پاشى بشه تا مقاومت گیاه بالا بره.


بستن بوته


همزمان با هرس اولیه بستن بوته هم شروع میشه و تا زمان پایان تنش آبی و شروع میوه دهی بوته ها با نخ های محکم ترجیحا نخ بیلر  ( بسته بند یونجه ) به سیم های مهار بسته شوند.


کاشت طالبی


نحوه هرس


در زمان هرس بستگى به اینکه چه رقمى کاشته ایم و چه نوع میوه ای میخواهیم متفاوت خواهد بود. در ارقام ریز میوه همزمان بر روی شاخه های فرعی اجازه تشکیل یک میوه روی هر شاخه را میدهیم و پس از تشکیل هر میوه شاخه را از دو برگ بعد از میوه سربرداری میکنیم.


نکته: سربرداری بعد از تشکیل میوه در تمام ارقام یکسان است و از تکرار آن پرهیز میکنم .


در متوسط میوه ها پس از تشکیل چهار میوه از چهار شاخه فرعى اول و سربرداری اجازه تشکیل میوه بر روی شاخه های فرعی بعد داده نمی شود و پس از حجم گرفتن این چهار میوه به اندازه نیم کیلو به تشکیل ۴ میوه دیگر اقدام میکنیم. در درشت میوه ها فقط به دو میوه اجازه رشد میدهیم و پس از وزن گرفتن حدود یک کیلو به تشکیل دو میوه بعد اقدام میکنیم و پس از وزن گرفتن میوه های سری دوم میوه های سری آخر تشکیل میگردد. بنابر این در ریز میوه ها حدود ۱۲ تا ۱۶ میوه، متوسط میوه ها ۷ تا ۸ میوه و درشت میوه ها ۴ تا ۶ میوه خواهیم داشت.


نحوه کودهی


در مرحله شروع گلدهى تزریق کود NPK کامل و داراى ریز مغذی تاثیر بسزایی در ایجاد بوته قوی خواهد داشت و پس از آن در ارقام ریز میوه چون دوره کشت کوتاه و همزمان میوه رسیده، میوه درشت و میوه ریز روی بوته هست پایه کود دهی بر اساس کود ۳۶ – ۱۲ – ۱۲ میباشد یعنی از تشکیل میوه به اندازه توپ پینگ پنگ تا اولین برداشت هر پانزده روز تزریق ده کیلو از این کود برای هر هزارمتر گلخانه ضرورى است. پس از برداشت اول و فاصله ده روزه از آخرین تزریق ۳۶ – ۱۲ – ۱۲  اقدام به تزریق سلو پتاس میکنیم، حدود ۱۰ کیلو در هزارمتر تا آخر کشت جوابگو می باشد. در میوه های متوسط کود پایه بدین صورت است که پس از مصرف ۱۰ کیلو  ۳۶ – ۱۲ – ۱۲ پانزده روز بعد مقدار ۱۰ کیلو نیترات کلسیم مصرف میکنیم، ده تا پانزده روز وقفه میدهیم سپس سلو پتاس به مقدار  ۱۰ کیلو مصرف گردد، تا برداشت اولین میوه یک بار و پس از آن یک بار دیگر این برنامه تکرار شود. در درشت میوه ها مصرف کودها بعلت دوره رشد طولانى بصورت سرک بوده و با رعایت اصول اختلاط مواد شیمیایی و فاصله مصرف عناصر ریز مغذی و پر مصرف به بوته رسانده می شود. بدیهی است این نحوه مصرف فقط پایه کوددهی می باشد و جزییات کوددهی بر اساس نوع خاک وفصل کشت و رقم متفاوت هست و بر اساس آزمایش خاک و برگ و تجربه میتوان اقدام نمود.


    نحوه آبیاری


پس از رفع تنش و تزریقNPK کامل گیاه وارد مرحله تشکیل میوه میگردد، در تمام ارقام طالبی از تشکیل میوه تا برداشت باید آبیاری منظم و با دور آبیاری  ۴ تا  ۹ روز بستگى به نوع خاک و فصل کاشت انجام گیرد، درصورت انجام آبیاری نامنظم اختلالات فیزیکی برروی میوه ایجاد میگردد مثال میوه های ریز تشکیل میگردد ویا میوه ترک میخورد، فقط قبل از برداشت میوه برای تجمع قند در میوه میتوان یک الی دو روز دور آبیاری را بیشتر کرد.


    برداشت


در موقع رنگ گیری کامل دور آبیاری را قبل از برداشت میوه طالبی یک الی دو روز افزایش میدهیم تا قند میوه به حد قابل قبول ۱۰ Tss.   برسد و سپس به برداشت به صورت همراه با تکه اى از شاخه فرعى اقدام میکنیم. یعنی با حدود  ۵ سانت از چوب ( دم برگ  ) برداشت شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها