حلزون کوچک مرکبات جنوب

حلزون کوچک مرکبات جنوب

Monacha schotti Pfr

اپلیکیشن مرکبات از کاشت تا برداشت برترین نرم افزار آموزش پرورش مرکبات در ایران

راهنمای سموم

 

مشخصات آفت حلزون کوچک مرکبات جنوب

این حلزون کوچک، قطر آن ۶ و ارتفاع آن ۱۱ میلی‏متـر اسـت، ۵/۵ تـا ۶.۵ پـیچش دارد، رنگ صدف سفید که دیواره‎های نازک و شیارهای مورب تیـره مایـل بـه قهـوه‎ای دارد. شکل صدف کروی متراکم و دهانـه‎ی صـدف بیـضی شـکل و نـاف آن کوچـک می‎باشد.

زیست شناسی

این گونه یک نسل در سال دارد و دوره‎ی فعالیت آن از اواخر مهر شروع تا اوایـل اردیبهشت ادامه‎ دارد و در روزهای گرم سال به استراحت پرداخته و با ترشـح موکـوس جلوی دهانه‎ی صدف را مسدود می‎کند. تغذیه بعد از غروب آفتاب و بیشتر در شب‌ها صورت می‏گیرد و روزها در پناهگاه‎ها به سر می‎برد. تخم‎ریزی به‎صورت دسـته‎هـای ۳۰ تا ۵۰ عددی در دی ماه و اوایل بهمن ماه انجام می‎شود. این تخم ها ۲۰ تا ۳۰ روز پـس از تخم‎ریزی تفریخ می‎گردند. این حلزون از برگ‏ها تغذیه می‎کند و در باغ‎های مرکبات جنوب به دلیل عدم کنترل خسارت مشهود است. به طور کلی خـسارت ایـن حلـزون در سایه‏های درخت و نقاط مرطوب به نسبت بیشتر است.

مبارزه با نرم تنان

مبارزه با نرم‎تنان معمولا با طعمه‌‎ی مسموم انجام می‎شود. از آنجـا کـه خـسارت این آفات در بهار و پاییز دیده می‎شود، لازم است مبارزه دراین زمان‎ها انجام گیرد. سـم مورد توصیه، متالدئید ۵۰ درصد به مقدار ۵۰ گرم همراه با یـک کیلـو سـبوس وحـدود ۴۰۰ سی‌سی آب برای تهیه طعمه‎ی مسموم استفاده می‎گردد. هـمچنـین طعمـه‏هـای مـسموم آماده که دارای ۳ تا ۶ درصد متالدئید هستند استفاده می‏شود. بهتر است طعمـه‎پاشـی در بعد از ظهر و هنگام غروب آفتاب انجام شود. در نهالستان‎ها به صـورت کپـه‎ای و یـا در اطراف درخت به صورت دایره‌ای به قطر یک متر طعمه پاشـیده شـود. ضـمنا بـا انجـام هرس ازتماس شاخه‎ها وبرگ‎ها به زمین جلوگیری گردد . استفاده از سم سوین به نسبت ۵ درهزار به صـورت محلـول پاشـی بعـد از اولـین بارندگی در شهریور ماه علیه حلزون و لیسک نتیجه‎ی خوبی در پی خواهد داشـت (بـر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده این سم از لیست سموم مجاز کشور حذف شـده است). همچنین ترکیب معدنی فـسفات آهـن (دارای %۱ وزنـی فـسفات آهـن، بـا نـام تجاری فریکول) با دز ۵ گرم در متر مربع، طعمه جدیدی است که در سـال‎هـای اخیـر جهت کنترل نرم‎تنان در کشور مورد آزمایش قـرار گرفتـه و کـارائی آن در کنتـرل ایـن آفات به اثبات رسیده است. از سوی دیگر استفاده از نوار مسی نیز در سال‎های اخیر در کشور مورد آزمایش قرار گرفته و اثر مثبت آن در کنترل نرم‎تنان اثبات شده است. برای این منظور لازم است نواری به عرض حداقل شش سانتی‎متر به تنه درخـت، در ارتفـاع بیش از ۳۰ سانتی‎متری از سطح زمین بسته شود. سپس لبه‎هـای بـالایی و پـایینی آن، بـه نحوی برگردانه شود تا این لبه ها به موازات زمین(عمود بـر تنـه درخـت) قـرار گیرنـد. برای نتیجه بهتر، بین تنه و نوار از چسب استفاده گردد. با این روش تـا بـیش از %۵۵  از خسارت آفت در شمال کشور، کاسته شده است(احمدی و حلاجی ثانی).

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها