سوسک برگخوار لوپروس

Luperus sp W.S
(Col.: Chrysomelidae )

 راهنمای سموم

مشخصات

حشرات کامل باریک و کشیده با بالپوش هایی به رنگ سبز متالیک و شاخکهـای 11 بندی میباشد. حشرات ماده به طول 3 تا 4 میلیمتر و بزرگتر از حشرات نر هستند.

سوسک برگخوار لوپروس
زیست شناسی

تاریخ ظهور آفت همزمان با باز شدن گلبرگهای سیب و گلابی در منطقه سـمیرم میباشد. حشرات نر و ماده 3 هفته بعد از ظهور جفت گیری میکنند. محل تخم گـذاری و نشو و نمای لاروها و زمستانگذرانی آن هنوز مشخص نـشده اسـت. و بررسـیهـای بیشتری را در این خصوص طلب میکند. این سوسک در کلیه مناطق شهرستان سمیرم به جز پادنا پراکنـده اسـت . حـشرات کامل با تغذیه از گلها، جوانه ها و برگهای درختان سیب خسارت غیر قابل جبرانی بـه آنها وارد میکنند. حشرات کامل در نیمه اول اردیبهشت ماه ظاهر مـیشـوند و پـس از تغذیه، جفت گیری و تخم ریزی میکنند. تخم ها به رنگ زرد و به صورت انفرادی یا 3 تا 4 عددی گذاشته میشوند. این آفت در حال حاضـر تنهـا در شهرسـتان سـمیرم وجـود داشته و از بقیه مناطق کشور گزارش نشده است.
 سوسک برگخوار لوپروس

کنترل

از آنجا که مطالعات در خصوص این آفت کامل نمیباشد بنا بـر ایـن هـیچ روش کنترلی نیز برای آن پیشنهاد نشده است. با این همه از آنجا که دوران لاروی آفـت روی مواد پوسیده در بستر باغ یا کنار آن سپری می شود، اعمال مدیریت باغ در این بخش به گونه ای باشد که در صورت نیاز در همان مرحله وبه صورت لکه ای با آن مبارزه گردد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها