آفتکش فیپرونیل در بازار با نام تجاری ری جنتG Regent 0/2 % وجود دارد. فیپرونیل حشره کشی است با اثر تماسی گوارشی ونسبتا سیستمیک از گروه فنیل پیرازول، با تاثیر قوی وخاصیت ضربه ای سریع با مقدار مصرف کم می باشد. فیپرونیل علیه طیف وسیعی ازآفات مهم و خسارت زا توصیه می گردد. این حشره کش دارای کنترل ابقایی مناسب در هنگام سمپاشی روی برگ می باشد فیپرونیل هم به طریقه محلولپاشی وهم به صورت مصرف در خاک استفاده میشود. این حشره کش علاوه بر کنترول آفات برنج، خطر ابتلا، به بیماری های قارچی از جمله بلاست، شیت، بلایت، فوزاریوم، آلترناریا وپوسیدگی طوقه وریشه برنج و نیز خطر بروز ورس را به میزان قابل توجهی حتی تا۶۰ % کاهش میدهد ودرنتیجه با جلوگیری از بروز خسارت آفات وبیماری ها منجر به افزایش مقدار کلروفیل وبهبود رشد وافزایش عملکرد محصول می گردد. این حشره کش در خاک سریعا به مواد بی خطر وغیر سمی تجزیه شده وبدلیل مقدار مصرف کم، کاهش تعداد دفعات سمپاشی وآلودگی کمتر آبها در مجموع به حفاظت محیط زیست کمک می کند.

مکانیسم اثر

فیپرونیل حشره کشی است که از طریق مهارد کردن ۳ نوع کانال عبور کلسیم در غشا سلول های عصبی وممانعت از نفوذ یون کلسیم به داخل سلول عمل می کند، که یکی از این سه کانال از طریق ناقل الکترون GABA ودو کانال دیگر از طریق گلو تامات اثر می کند. این دو جایگاه اثر مختلف، پتانسیل حشره کشی فیپرونیل را متفاوت ازسایر حشره کش ها نموده مخصوصا اینکه این حشره کش،،آفاتی را که نسبت به سایر سموم( از گروه های ارگانوفسفره،کاربامات، پایرتروئیدی وسیکلودی ان) مقاوم شده ا ند نیز کنترل میکند. خاصیت انتخابی فیپرونیل به دلیل تاثیر از طریق کانال گلوتامات است. فیپرونیل ذارای خاصیت ضربه ای سریع بوده که بلافاصله باعث ایجادKnock Down می شود. اثر نسبتا سیستمیک فیپرونیل باعث می شود که این حشره کش در ضد عفونی بذر یا مصرف در خاک نیز مورد استفاده قرار گیرد. فیپرونیل در گیاه از ریشه واز طریق آوند چوبی وتا حدی آوند آبکش به سایر اندام های گیاه منتقل شده وبه دلیل قابلیت تحرک پذیری فیپرونیل ومتابولیت های این ماده در برگ های جوان تر نیز وجود خواهد داشت.

موارد مصرف

فیپرونیل حشره کشی با اثر تماسی وگوارشی با طیف وسیع حشره کشی، نسبتا سیستمیک از گروه فنیل پیرازول با کنترل ابقایی مناسب در هنگامی که سمپاشی برگ انجام میشود که علیه کرم ساقه خوار برنج به میزان مصرف ؟ کیلوگرم در هکتار در هکتار از فرمولاسیون۰/۲ % گرانول (معادل۴۰ گرم ماده موثره در هکتار) چند روز پس از مشاهده تعداد حداکثر پروانه ها(اوج پرواز) مصرف می گردد.فیپرونیل هم در زمین اصلی وهم در خزانه قابل مصرف می باشد.(فقط برای یک نوبت سمپاشی در سال) همچنین فیپرونیل علیه طیف وسیعی از آفات از جمله سر خر طومی های یونجه، سوسک برگخوار گندم انواع سن گندم کرم ساقه خوارذرت، کرم ساقه خوار اروپایی ذرت، کرم ساقه خوار برنج، کرم برگخوار کارادرینا، کرم برگ خوار هلیوتیس، کرم قوره پنبه، لارو طوقه بر پروانه سفید کلم، شب پره کاما روی چغندرقند، پنبه آفتابگردان، کلزا، سویا، سبزی وصیفی جات، کرم خوشه خوار انگور، زنجره و زنجرک مو، مگس پیاز، تریپس پیاز، سنکهای پنبه مگس ریشه، کرم مفتولی، سوسک کلرادو سوسک های برگ خوار، کرم سیب لیسه سیب سخر طومی گیلاس وآلبالو، انواع مینوز درختان میوه انواع تریپس انواع شته وانواع پسیل قابل توصیه می باشد. حشره کش فیپرونیل با فر مولاسیون را می توان به مقدار۰/۵-۱ لیتر در هکتار برای لارو پروانه ها به مقدار۰/۵-۱ لیتر در هکتار علیه سخت بالپوشان و به مقدار۰/۵ -۱ لیتر در هکتار انواع تریپس، انواع شته انواع زنجره وانواع پسیل وبه مقدار؟؟؟ لیتر در هکتار علیه کرم ساقه خوار برنج توصیه می شود.

سازگاری واختلاط

این حشره کش در بسیری از محصولات زراعی وباغی حتی در دز های زیاد گیاه سوزی نمی کند. با اکثر حشره کش ها وقارچ کش ها قابل اختلاط می باشد ولی بهتر است قبل از اختلاط آزمایش اختلاط پذیری انجام گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها