روشهای کنترل علفهای هرز باغات میوه

آناناس: علفهای هرز تک لپه ای باغ آناناس شامل پنجه مرغی ، اویارسلام ارغوانی و دولپه ای شامل درونیش و….. می باشد .
کنترل معمولأ دستی و در درختان 8-10ساله می توان روش مکانیکی را به کار برد که 3تا4 شخم سالانه و علفکشها پارکوات 3کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی و دیورین 7.6 کیلو گرم در هکتار تا 9.8کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی موثر است .
نارگیل : 3تا 4 شخم در سال با تراکتور کافی است علفکشها پارکوات 3 کیلو گرم در هکتار پس جوانه زنی و دیورین  7.6تا 9.8پیش جوانه زنی .لایه ای از کود سبز یا برگ خشک رشد علفهای هرز را در نخلستانها ی جوان کاهش می دهد.

انبه: معمولأ کنترل دستی در درختان 8 تا 10 ساله روشهای مکانیکی وابسته به فضای بین درختان علفکش هم پارکوات و دیورین
موز: در مرحله اولیه رشد بسیار حساس است به علت ریشه های سطحی از ماشینهای سنگین باید اجتناب کرد علفکشهای مورد استفاده دیورین3 کیلو گرم در هکتار و پارکوات 7.6 تا 9.8 کیلو گرم در هکتار.
انگور: کنترل رایج با بیل در باغهای جوان چون ریشه ها سطحی هستند و نیز استفاده از مالچ علفکش سیمازین ، اترازین ، دیورین ، دالاپون و پارکوات یا گلایفوزیت به صورت پس از جوانه زنی
خربزه درختی: کنترل معمولأ دستی چون ریشه ها سطحی است و نیز استفاده از مالچ و علفکش فلورکلر یا آلاکلر به صورت پس از جوانه زنی.
مرکبات : در باغهای جوان روش دستی چون ریشه ها سطحی هستند ودر باغهای پیر شخم زدن.علفکشها نیز بسیار موفق بودن در باغهای مرکبات مثال اسپری برومیکال + دیورین 2 کیلو گرم در هکتار و هرنورون 5.1 و دیورین 5.2 کیلو گرم در هکتار و نیز روشهای ارگانیک بسیار مناسب هستند .
سیب : کنترل با روش دستی شیمیایی و مالچ با پلی اتیلن سیاه علفکش دیورین 5 کیلو گرم در هکتار به صورت پیش جوانه زنی یا دالاپون 8 کیلو گرم در هکتار به صورت پس جوانه زنی .
هلو: پوشش با کود سبز یا کاشتن محصولاتی در فصل بارانی و شخم زمستانه و مالچ بسیار موثر هستندعلفکش سیمازین 5 کیلو گرم در هکتار و اترازین 4تا5 کیلو گرم در هکتار برای کنترل علفهای هرز بسیار موثر هستند.
گلابی: وجین دستی به کار می رود ولی علفکشها اثر بهتر ی دارند برای کنترل فوسامین 20تا30 لیتر در هکتار و نیز گرماکسون + انصار بسیار موثر هستند .
توت فرنگی: علفهای هرز تاثیر بسار زیادی بر محدودیت تو لید دارند مالچ یک روش بسیار موتر است. کنترل شیمیایی با گراماکسون برای کنترل علفهای هرزی مثل اویار سلام و پنجه مرغی . DCPA+سیمازین برا ی متوقف کردن 80 تا 90 درصد جمعیت علفها.
تمشک : معمولأ کنترل دستی با بیل اما علفکشه هم مورد استفاده قرار می گیرند مثل پارکوات در فصل خوا و نیز سیمازین برای کنترل تقریبأ کل علفهای هرز .
زغال اخته : مالچ و کج بیل برای کنترل روش شیمیایی تربیکال 2 لیتر در هکتار و سیمازین 5 و دیورین 3 کیلو گرم در هکتار برای کنترل کل گونه های علفهای هرز .
زردالو : کنترل با گاو آهن و نیروی موتور و کنترل شیکیایی با سیمازین و دیورین .
آلو : با بیل اما کنترل شیمیای نتیجه بهتری می دهد اسپری سیمازین به صورت پس جوانه زنی و اترازین و دیورین بسیار موثر هستند .
گیلاس: شخم و کج بیل کنترل شیمیایی سیمازین 1یا گراماکسون 4 کیلو گرم در هکتار موثر هستند ، مالچ با پلاستیک سیاه نیز بسیار موثر است .
گردو :
نمی توان از روش خاصی پیروی کرد گرچه سفارش می کنند دیورین 2 لیتر در ایکر برای خاکهای سبک و نیز 4 لیتر در ایکر برا ی خاکهای سنگین به صورت پیش جوانه زنی برای کنترل همه گونه ها ی علفهای هرز نهالستان برای یکسال ، گلایفوزیت یا پارکوات 3 کیلو گرم در هکتار برا ی کنترل علفهای هرز بسیار خوب است
انار: بیشتر کنترل دستی و شخم عمیق و نیمه عمیق علفکشها هم شامل سیمازین + ترباتران یا سیمازین + اورازالین هر کدام 2 کیلو گرم در هکتار بسیار موثر هستند .
نخل خرما: شخم زدن در تمام طول سال و نیز ماچ نیز موثر است هم برای کنترل علفهای هرز هم برای حفظ رطوبت .
تمبر هندی: با روش دستی و ماشینی ، که لازمه آن حداقل دو شخم سالانه است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها