جا بجایی درختان

کاشت یک درخت با ماشین درخت کن

استفاده از یک ماشین درخت کن می تواند زمینه داشتن درختان بزرگتر در فضای سبز را با یک روش اقتصادی فراهم کند. ماشین درخت کن درخت را همراه با یک توده خاک متصل به ریشه جابجا می کند. درختان غالباً یا از نهالستان، جائی که آنها مشخصاً به منظور انتقال به مکانی دیگر کاشته شده اند، یا از مکان هایی که در آن رشد کرده اند منتقل می شوند. جابجا کردن یک درخت بزرگ از مکانی به مکان دیگر نیاز به دانش و اطلاعات مفید نسبت به انواع گونه های درختی و عکس العمل های آنها به انتقال دارد. یک اپراتور با تجربه سهم قابل توجهی در موفقیت یا شکست عمل جابجایی دارد.

 

زمان انتقال

درختانی که جابجا می شوند مقدار بسیار کمی از ریشه های اصلی را همراه خود می برند. باید توجه کرد که اگر در مواردی بیش از 95% ریشه ها در هنگام انتقال از بین بروند، می تواند باعث یک شوک عظیم به درخت شود.

بهترین زمان برای انتقال درخت به وسیله ماشین درخت کن، اوائل بهار که درخت هنوز در خواب زمستانی است می باشد. درختانی که در این زمان جابجا می شوند تا تابستان که بیشترین نیاز به آب وجود دارد بخش مکفی از ریشه های خود را بازیابی می کنند. زمان دیگری که عمل جابجایی درخت عموماً موفقیت آمیز انجام می شود در اواخر تابستان و اوائل پاییز است. درختان در این زمان شروع به متوقف کردن رشد و به خواب رفتن می کنند.

بیشتر درختان به ویژه درختان همیشه سبز در این زمان به جابجایی پاسخ خوبی می دهند. درختان همیشه سبز را خیلی دیر جابجا نکنید. جابجایی این درختان در اواخر پاییز باعث سوختگی زمستانی و خشکیده شدن بعضی شاخه ها خواهد شد.

اگر انتخاب درخت به طور صحیح انجام شود و مراقبت های بعد از جابجایی به طور کافی فراهم باشد، بسیاری از گونه های درختی می توانند در تابستان جابجا شوند به هر حال باید از دوره های رویش شاخه، دمای زیاد و خشکسالی برای انتقال درخت اجتناب کرد.

 

درخت با چه ابعادی را می توان جابجا کرد؟

بیشتر مردم چنین تصوری دارند که اگر ماشین درخت کن می تواند یک درخت را بلند کند پس می توان این درخت را جابجا کرد. معمولاً این تصور منجر به نتیجه های مأیوس کننده می شود. از آنجائی که بیشتر سیستم ریشه اصلی درخت در عملیات جابجایی از دست می رود باید به ابعاد درخت توجه خاصی کرد.

یک مسأله مهم دیگر زمانی که می خواهیم تصمیم بگیریم که تا چه قطری را می توان جابجا کرد، زمان لازم برای درخت تا بازیابی کامل است. عموماً هر چه قطر درخت بزرگ شود زمان بیشتری برای بازیابی و از سر گرفتن رشد طبیعی درخت لازم است. یک درخت کوچکتر زودتر به شرایط نرمال بر می گردد و در واقع تا 10 سال بعد از یک درخت بزرگتر که جابجا شده است بلندتر خواهد شد. فرمول عمومی زمان لازم برای بازیابی، یکسال به ازای هر 5/2 سانتی متر قطر درخت است. بدین معنی که اگر شما یک درخت با قطر 15 سانتی متر را جابجا کنید حدود 6 سال برای بازیابی زمان نیاز دارد. همچنین احتمال مرگ درخت در این دوره بازیابی نیز وجود دارد.

 

الزامات قبل از حمل درخت به مکان جدید

با دقت محل کاشتن دوباره درخت را مشخص کنید. در بسیاری موارد ما درخت را از محل اولیه حمل می  کنیم بدون اینکه جای کاشتن آن را مشخص کرده باشیم. توجه داشته باشید که در زمان بلوغ کامل و اوج رشد، درخت چقدر بزرگ خواهد شد و به میزان لازم فضا برای درخت لحاظ کنید. روی نقطه ای که برای کاشتن دوباره انتخاب کرده اید بایستید و بالای این مکان را از لحاظ وجود خطوط انتقال قدرت چک کنید. گونه های درختی بلند را زیر خطوط برق نکارید تا منجر به آسیب رساندن به تجهیزات نشود. همچنین مکان را از لحاظ وجود تأسیسات زیرزمینی بررسی کنید.

 

کاشتن درخت

با اینکه اپراتور به طور کلی مسؤول جابجایی درخت است ولی در اینجا یک خلاصه از فرآیند کاشت درخت ذکر می نمائیم.

– درخت یک تا دو روز قبل از جابجایی به مقدار زیاد آبیاری می شود

– در روز حمل، مکانی که درخت قرار است در آن کاشته شود کنده شود

– اصولاً در خاک های رس دیواره های حفره حالت صیقلی پیدا می کند. این خاک فشرده از پخش شدن ریشه های درخت به خارج توده خاکی جلوگیری می کند. در این شرایط باید با استفاده از بیل یا چنگک، این سطح صیقلی و فشرده شکسته شود.

– درخت همراه توده خاکی، داخل حفره گذاشته می شود. همواره به منظور سرعت بخشیدن به رشد ریشه ها در خاک های اطراف، درخت کمی بالاتر از عمق اصلی کاشته می شود.

– سپس خاک مرطوب در فاصله بین توده خاکی ودیواره های حفره ریخته می شود.

در شرایط خاص، برای درختان بزرگ و خاک های فشرده، نباید از تیغه درخت کن برای حفر چاله کاشتن درخت استفاده کرد بلکه باید با یک بیل مکانیکی سوراخ بزرگتری فراهم کرد تا زمینه نفوذ راحت تر ریشه های درخت در خاک اطراف آماده شود. این بهترین و البته گران ترین روش انتقال یک درخت است .

 

مراقبت های بعد از کاشتن                

اجازه ندهید که خاک اطراف حفره مانند یک زیر گلدانی عمل کند. همانطوری که رطوبت خاک اطراف ریشه مهم است به همان اندازه آبیاری خاک های اطراف حفره نیز مهم است.

اگر خاک مرطوب نگه داشته شود ریشه های جدید درخت می تواند در اولین فصل شکوفائی از حفره کاشت به خاک اطراف رشد کنند. هر چه ریشه های درخت زودتر به سمت خاک اطراف نفوذ کنند ، درخت زودتر می تواند به شرایط اولیه برگردد. به هر حال، سعی کنید که مرتب رطوبت گلوله خاکی اطراف ریشه و خاک های اطراف بین گلوله را چک کنید. بسته به اختلاف در بافت بین این دو نوع خاک، احتمال این که گلوله خاکی اطراف ریشه زودتر خشک شود بیشتر است.

یک لایه کمپوست سبک با 7 الی 10 سانتی متر ضخامت اطراف درخت می تواند رشد و سرعت بازیابی درخت را دو برابر کند. این مواد کمپوست را با 2 سانتی متر فوقانی خاک مخلوط کنید و تا لبه های حفره کاشت درخت بگسترانید. عملیات مالچ را با عمق زیاد انجام ندهید. زیرا منجر به دخالت و ایجاد مزاحمت برای تبادل هوا بین خاک و اتمسفر می شود. یک دایره به قطر 30 سانتی متر اطراف ساقه درخت را به منظور ناکام گذاشتن جوندگان بدون لایه کمپوست خالی بگذارید.

تا حد ممکن ساقه را گونی پیچ نکنید. ساقه درختان جوان مانند برگ غذا سازی انجام می دهند. بنابراین گونی پیچی ساقه ممکن است رشد درخت را کند کند.

اگر بنا به دلایلی مجبور به گونی پیچی ساقه هستید حتماً قبل از بهار دوم گونی را از ساقه بار کنید تا منجر به حلقه ای شدن ساقه نشود.

بعد از کاشت از هرس های سنگین پرهیز کنید. هرس را به قطع شاخه های خشکیده و شکسته محدود کنید. فقط در صورتی که برگ درخت شروع به پلاسیده شدن کرد شاخه های اضافی را هرس کنید. هر چقدر درخت برگ بیشتری داشته باشند غذای بیشتری می تواند تولید کند و ریشه های آن می توانند سریعتر رشد کنند. بعد از این که درخت در محل جدید به شرایط اولیه بازگشت که معمولاً چند سال طول می کشد می توانید هرس درخت را شروع کنید.

بارور کردن عموماً تا زمانی که درخت شروع به ریکاوری نکرده است لازم نیست که این عمل معمولاً چند سال طول می کشد.

آبیاری مهم ترین بخش مراقبت های پس از انتقال است. درختان تازه منتقل شده معمولاً از آب خیلی کم و یا خیلی زیاد می میرند. در هنگام فصل رشد رطوبت گلوله خاکی اطراف ریشه و خاک اطراف آن را هر هفته چک کنید. قسمت 10 سانتی متری فوقانی خاک باید به اندازه ای مرطوب باشد که شما بتوانید با انگشتانتان یک گلوله گلی درست کنید. اگر خاک خشک بود آب اضافه کنید. اگر باران نبارد، یک درخت با قطر ساقه 8 سانتی متر که توسط دستگاه درخت کن منتقل شده است نیاز به 240 الی 320 لیتر آب در هر 10 روز دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها