بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات

بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات

اپلیکیشن مرکبات از کاشت تا برداشت برترین نرم افزار آموزش پرورش مرکبات در ایران

این بیماری روی نارنگی پیج و تانجلو در غرب مازندران گزارش شده است. عامل این بیماری قارچ Alternaria alternata pv citri می باشد. شرایط آب و هوایی به ویژه رطوبت زیاد باعث افزایش میزان خسارت بیماری آلترناریی می گردد. آلودگی میوه های نارس باعث ریزش زود هنگام تعدادی از آنها می شود و با آلودگی ، میوه های رسیده حاوی لکه ها، کاهش کیفیت و کمیت میوه خواهد شد. یکی از مهم ترین عوامل محدود کننده نارنگی تانجلو و هیبریدهای آن در دنیا بیماری لکه قهوه ای است.

علایم بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات روی برگ نارنگی پیج و میوه تانجلو

نشانه های بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات

نشانه های این بیماری مرکبات ، در برگهای جوان ابتدا به صورت لکه های کوچک قهوه ای ظاهر شده و با توسعه قارچ به رنگ قهوه ای و با هاله زردرنگ روی برگ مشاهده می شود. برگهای جوان در اثر شدت آلودگی بالا ریزش می کنند. آلودگی میوه ها پس از ریزش گلبرگ ها در فصل بهار شروع میشود. در این مرحله وجود لکه ها موجب ریزش میوه چه می شود. نشانه بیماری روی میوه های بالغ به صورت جوش های کوچک تیره با هاله زرد رنگ بوده که با توسعه بیماری و شرایط مناسب محیطی لکه ها توسعه یافته، سطح آنها چوب پنبه ای و برجسته شده و مشابه علایم شانکر باکتریایی مرکبات می شوند. آلودگی میوه ها معمولا به صورت سطحی بوده، ولی با نفوذ قارچ به بافت میزبان موجب ریزش آنها می شود. میوه های باقی مانده دارای علایم، خاصیت بازار پسندی کمی دارند. جوش های ایجاد شده به آسانی از روی پوست میوه جدا شده و می ریزند و حالت آبله ای به آن می دهد.

زخمهای ایجاد شده روی میوه مرکبات در اثر بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات با عامل Alternaria alternata pv citri

نشانه های بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات روی میوه و برگ و سر شاخه

نشانه ی بیماری روی سرشاخه های جوان به صورت لکه های قهوه ای رنگ دیده می شود. آلودگی سرشاخه ها منجر به ریزش برگهای جوان شده و به صورت لخت باقی می مانند. انتقال بیماری از طریق پیوند ها و نهال های حاوی اسپور قارچ به راحتی صورت می گیرد. بنابراین انتخاب نهال سالم جهت کاشت در پیشگیری بیماری بسیار مهم است. شدت بیماری بستگی به تغذیه درختان و مدیریت باغ دارد. آبیاری زیاد و هرس بی رویه باعث تولید بیش از حد سرشاخه های ترد و شاداب گردیده و بیماری تشدید می یابد.

زیست شناسی بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی مرکبات با عامل Alternaria alternata pv citri

کنترل بیماری

کنترل بیماری با روش های زراعی و شیمیایی امکان پذیر می باشد. اولین روش کنترل بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی استفاده از قارچ کش ها در دنیا بود. با توجه به طولانی بودن دوره حساسیت برگ و میوه ارقام حساس کنترل شیمیایی بسیار مشکل بوده و تنها می تواند در مراحل اولیه بیماری از گسترش آن ممانعت به عمل آورد. محلولپاشی درختان آلوده با قارچکش های حفاظتی مانند رورال تی اس و یا مانکوزب در پیشگیری از بیماری بسیار موثر است. کنترل ترکیبی برای کنترل لکه قهوه ای مرکبات ضروری به نظر می رسد. فعالیت های فیزیکی کشاورزی ممکن است باعث کاهش میزان بیماری گردد اما مواد شیمیایی بیشترین تأثیر را دارند. شدت بیماری بستگی به تغذیه درختان و مدیریت باغ دارد. آبیاری زیاد و هرس بی رویه باعث تولید بیش از حد سرشاخه های ترد و شاداب گردیده و بیماری تشدید می یابد. کاشت ارقام مقاوم و عدم استفاده از کودهای ازته به میزان زیاد و استفاده از کودهای پتاسیمی مانند فسفید پتاسیم و یا نیترات پتاسیم نیز از مهمترین راهکارهای کاهش این بیماری محصوب می شود. تعداد و زمان سمپاشی با قارچ کش ها بستگی به حساسیت ارقام و شدت آلودگی دارد.

سم پاشی درختان با بردوفیکس به شرح زیر :

  • سم پاشی با بردوفیکس ١۰ در هزار بعد از برداشت محصول و قبل از شروع باران های پاییزی
  • سم پاشی با بردفیکس ١۰ در هزار پس از هرس درزمستان
  • سم پاشی با بردوفیکس ۵ در هزار بعد از ریزش گلبرگ ها و هنگام تشکیل میوه

توجه : سمپاشی را عصر و هنگام خنکی هوا از پایین درخت به سمت تاج انجام دهند تا امکان تماس با نافمیوه هم فراهم شود.سمپاشی در هوای بدون باد انجام شود و ۲۴ ساعت بعد سمپاشی باران نداشته باشیم.


مقاله بیماری لکه قهوه ای آلترناریایی


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : ۱.۲ مگابایت
  • منبع : نشریه راهنمای مرکبات (کاشت، داشت، برداشت)
  • کاره مشترک سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، موسسه تحقیقات مرکبات کشور و سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها