پشه گالزا انبه

پشه گالزا انبه

اپلیکیشن آشنایی با آفات درختان

دانلود نرم افزار سم شناس

پشه گالزا انبه (procontarinia mattiana kiffer & cecconi) یکی از آشناترین گونه های پشه گالزای از خانواده Cecidomyiidae می باشد. تعداد یازده گونه از جنس procontarinia از کشورهای مختلف انبه خیز دنیا شامل هندوستان ، پاکستان ، کنیا و عمان گزارش شده اند که مهمترین آنها procontarinia mattiana می باشد. این آفت در سال های اولیه گسترش در مناطق جديد بعلت عدم وجود دشمنان طبیعی خسارت بسیار سنگین و قابل توجهی داشته و عکس آن در مناطقی می باشد که آفت از قبل با حضور دشمنان طبیعی و عوامل کنترل کننده در تعادل بوده اند. در موارد خسارت شدید ۱۵۰ – ۳۰۰ گال روی یک برگ مشاهده شده است . از مشخصه های بارز خسارت این گونه گال های ایجاد شده در هر دو سطح برگ و سپری شدن تمام مراحل لاروی و شفیرگی حشره درون گال می باشد.

 

پشه گالزا انبه و خسارت آن روی برگ انبه

 

علایم و نحوه خسارت پشه گالزا انبه :

در اوایل بهار حشرات ماده بالغ پس از جفت گیری تخم های خود را به تعداد بسیار زیاد در سطح زیرین برگ می گذارند. اغلب تخم ها پس از ۱ تا ۲ روز باز می شوند و لاروها پس از خروج از پوسته تخم بافت برگ را سوراخ نموده و وارد برگ می شوند ، در اثر واکنش گیاه محل ورود لارو متورم و بعد از چند روز تورم به گال تبدیل می گردد. در مواردی که آلودگی زیاد باشد تعداد گال های پشت یک برگ به ۲۵۰ تا ۳۰۰ عدد نیز می رسد که در این حالت برگ لوله و بسیار شکننده می گردد و خیلی زود ریزش می کند. این عمل باعث کاهش سطح سبزینه گیاه و نهایتا کاهش شدید ذخیره غذایی گیاه می گردد . این در حقیقت بیشترین خسارتی است که از طرف آفت وارد می شود.

 

procontarinia mattiana در حال تخم گزاری

 

کنترل و مبارزه با procontarinia mattiana

تعداد زیاد نسل های هم پوشان procontarinia mattiana امکان به کارگیری هرنوع روش مبارزه شیمیایی را محدود می نماید. مضافا اینکه درختان انبه در استان های جنوبی کشور درختانی پا بلند و بذری هستند که ارتفاع زیاد درختان امکان محلول پاشی موثر را غیر ممکن می نماید. از آنجایی که در کشورهایی که از سالیان دراز سابقه آلودگی به این آفت وجود داشته، دشمنان طبیعی موثر و مفیدی روی آفت مستقر می شوند بخوبی آن را کنترل می کنند لذا به منظور جلوگیری از استقرار این آفت در شرایط ایران توصیه های زیر پیشنهاد می گردد.

  • حتی المقدور کانونهای شروع آلودگی جدید و برگ های آلوده روی درختان در فصول رکود فعالیت آفت حذف گردد. این امر باید به صورت گسترده و منطقه ای صورت پذیرد.
  • دشمنان طبیعی شناسایی شده آفت مورد حمایت قرار گیرند. در خصوص بکارگیری و حمایت از دشمنان طبیعی آفت نیاز به مطالعات تکمیلی می باشد . دشمنان طبیعی این آفت عمدتا زنبورهای پارازیت خانواده platygasteridae می باشند. زنبور پارازیت chrysontomyia pulcherrima از آفریقای جنوبی به عنوان فعالترین پارازیت این آفت که توانایی پارازیتیسم بالایی دارد و در شرایط آفریقای جنوبی باعث تعادل این آفت بازنبور پارازیت فوق شده معرفی گردید. پیشنهاد می گردد در قالب پروژه های مشترک با کشورهای درگیر این مشکل صورت پذیرد و در صورت لزوم نسبت به وارد نمودن دشمنان طبیعی موفق در شرایط آب و هوایی کشورهای مشابه اقدام و پس از مطالعات لازم از آنها استفاده گردد.
  • حتی المقدور سعی می شود از توصیه مبارزه شیمیایی علیه این آفت خودداری گردد. با وجود این در پاره ای از مناطق خسارت پشه گالزا انبه به حدی است که مبارزه شیمیایی غیرقابل اجتناب است. بهترین زمان مبارزه شیمیایی در استان هرمزگان در اسفندماه و در ابتدای پیدایش جوانه های گل می باشد. در این مرحله سمپاشی به کمک یک حشره کش تماسی نفوذی همراه با یک حشره کش سیستمیک می تواند اثرات دو منظوره مطلوبی داشته باشد. حشره کش تماسی جمعیت زیادی از این حشره را در حال خروج از گال از بین می برد و حشره کش سیستمیک نیز در ابتدای آلودگی لاروهایی را که وارد برگ شده اند را از بین می برد. حشره کش دیمتوات به میزان یک در هزار حداقل تا دو الی سه نوبت سمپاشی در سال مفید واقع خواهد شد. همچنین استفاده از حشره کش های سیستمیک مثل کنفیدور به میزان نیم در هزار در زمان ظهور جوانه های جدید می تواند مؤثر باشد.

 

همچنین مطالعه مقالات زیر نیز پیشنهاد میگردد :

مگش میوه انبه

پشه گل آذین انبه

 


دانلود فایل PDF مقاله پشه گالزا انبه


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : 1.21 مگابایت
  • نویسندگان : غلامرضا رجبی ، سیاوش سماوی ، مجید عسگری و احمد صادقی
  • تهیه شده در : مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان هرمزگان
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها