کاربرد BT برای کنترل طوقه بر چغندرقند

کاربرد BT برای کنترل طوقه بر چغندرقند

 

راهنمای شناخت سموم شیمیایی

مقدمه

چغندرقند از محصولات زراعی و صنعتی مهم کشور بوده و سطح زیر کشت آن حدود 96350 هکتار با میزان تولید 4069845 تن و متوسط عملکرد 42240 کیلوگرم در هکتار، برآورد شده است. طوق بر ها می توانند عواملی مخرب برای گیاهچه چغندرقند محسوب شوند . با توجه به کندی استقرار گیاهچه چغندرقند در ابتدای رشد ، فعالیت تغذیه ای این حشرات می تواند سریع اتفاق افتاده و به شدت از تعداد بوته ها بکاهد . در ایران گونه غالب، گونه .Agrotis segetum Schiff یا طوقه بر عمومی است که مهم ترین آفت چغندرقند Beta vulgaris L بوده و 95 درصد جمعیت طوقه برها را تشکیل می دهد. لارو اگروتیس معمولا در خاک زندگی نموده و از گیاهان جوان محصولات به ویژه ذرت ، سیب زمینی ، لوبيا ، فلفل ، بادمجان ، توتون ، چغندرقند و کلم تغذیه می کند (2008 ,Anonymous).

 

کرم طوقه بر آگروتیس ( agrotis segetum )

 

لاروها از برگ ، طوقه و ساقه گیاه میزبان تغذیه می کنند. لارو تازه تفريخ شده ، ابتدا تغذیه کمی داشته و پس از پوست اندازی به خاک می افتد. در پای بوته از طوقه تغذیه کرده و سبب قطع طوقه و خشکی بوته می شود. در ابتدای رشد ، خسارت بسیار مشخص تر و مهم تر است. این آفت باعث کاهش تراکم بوته در مزرعه می شود .این کاهش تراکم در ابتدای فصل و قبل از شش برگی اتفاق می افتد . زمستان گذرانی آفت به صورت لارو کامل در عمق 25- 10 سانتی متری خاک روی می دهد. در اوایل بهار، لاروها به عمق کمتری از خاک (6-5 سانتی متری) آمده و تبدیل به شفیره شده سپس تا چهار هفته بعد ، تبدیل به پروانه می شوند، حشرات بالغ شب فعال هستند (قدیری و همکاران، 1383). محققین کارآیی سویه های مختلف باکتری Bacillus thuoringiensis را روی Agrotis segetum بررسی نموده و به سطح کنترل 60-100% در شرایط آزمایشگاهی دست یافتند (-Ben Hamadou 2015 ,2013 ,. Charfi , et al). کنترل 64.5 تا 95.5 درصدی در شرایط مزرعه ، نتیجه پژوهش مرتبط با دستورالعمل حاضر توسط Bt می باشد .

مراحل زندگی شب پره طوقه بر آگروتیس ( Agrotis segetum Schiff )

دستور العمل کاربرد BT برای کنترل طوقه بر چغندرقند

  1. روش های مختلف کنترل آفت طوقه بر (اگرو تيس – Agrotis segetum Schiff ) چغندر قند در قالب محلول پاشی و طعمه پاشی نواری ، هفت روز پس از ظهور گیاهچه (جوانه زنی) و سپس 10 روز بعد (طی دو مرحله) در مزرعه قابل اجرا هستند.
  2. روش های زیر ( مشروط به رعایت بند 1 ) قادر هستند میزان خسارت کرم طوقه بر روی چغندر قند را کاهش دهند :
  • طعمه Bt با ترکیب 5 لیتر Bt تجاری (بایولپ، فرمولاسیون سوسپانسیون) 50 ليتر آب و 100 کیلوگرم سبوس در هکتار
  • محلول پاشی Bt تجاری (بایولپ ، فرمولاسیون سوسپانسیون) به میزان 1.2 لیتر در هکتار (سه در هزار)
  • طعمه Bt تهیه شده به روش نیمه جامد Semisolid (فرمولاسیون اختصاصی بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک) (مرزبان، 1393 و 2012 ,Marzban) به میزان معادل تيمار طعمه Bt
  1. موثرترین روش کنترل اگرو تیس چغندرقند از میان روش های فوق ، کاربرد طعمه Bt تهیه شده به روش نیمه جامد Semisolid به میزان 5 ليتر Bt، 50 ليتر آب و 100 کیلوگرم سبوس در هکتار می باشد
  1. امکان جایگزینی روش های کنترل بیولوژیک با استفاده از باکتری Bacillus thuringiensis بویژه در قالب فرمولاسیون Semisolid با سموم متداول مورد استفاده وجود دارد . کاربرد این روش پاسخ گوی بخشی از نگرانی ها در مورد اثرات خطرناک آفت کش های شیمیایی و تلاش برای بکارگیری عوامل کنترل بیولوژیک موثر و سالم به جای عوامل شیمیایی می باشد.

 

نگارندگان : حسین نوری ، رسول مرزبان ، مریم فروزان ، امیر محسن امین

موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور

 

همچنین مطالعه پستهای زیر نیز پیشنهاد میگردد :

کاربرد باکتری بی تی در محصولات کشاورزی

میکروارگانیسم های بیمارگر حشرات

آفات چغندرقند ( قسمت اول )

آفات چغندر قند ( قسمت دوم )

مکانیسم مقاومت آفات به باکتری bacillus thuringiensis

 

دانلود فایل PDF مقاله کاربرد BT برای کنترل طوقه بر چغندرقند
دانلود فایل پی دی اف مقاله کاربرد BT برای کنترل طوقه بر چغندرقند


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها