بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت (Bacterial Stalk Rot) با آنکه بیماری چندان متداولی نیست ولی تحت شرایطی میتواند خسارت قابل توجهی داشته باشد. بیماری لهیدگی باکتریایی ساقه ذرت اولین بار در سال 1930 توسط پراساد گزارش شد. این بیماری از منطقه دشت ناز ساری و فارس گزارش شده است (بناپور و امانی،1365 ).

بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت در بسیاری از نقاط دنیا گزارش شده و در بعضی موارد خسارتهای زیادی به این محصول وارد کرده است. این بیماری در ایران، اولین بار در سال 1365 از ساری گـزارش شـده و سـپس در سـال 1367 توسط ایزد پناه و معصومی از شیراز گزارش شد. یکی از بیماری هایی که باعث کاهش محصـول در مناطق عمده کشت ذرت در استان مازندران شده است، لهیدگی باکتریایی ساقه میباشـد. بطـوریکـه در سال زراعی 77-76 حدود 10-5 درصد بوته های ذرت را در حومه ساری از بین برده است.

علایم بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

علایم اولیه بیماری تغییر رنگ برگ و نیز یک گره از ساقه می باشد. با توسعه بیماری زخمها روی برگ توسعه پیدا میکنند. سپس بیماری به سمت ساقه گسترش پیدا میکند و از آنجا بـه سـرعت بـه سـمت بالای ساقه و برگها گسترش پیدا میکند (شکل 18-2). با توسعه پوسیدگی بوی بدی در قسمت آلـوده قابل تشخیص است و قسمت فوقانی گیاه به راحتی از قسمت های دیگر گیـاه جـدا مـی شـود. پوسـیدگی باکتریایی گیاه را در هر ارتفاعی می تواند آلوده کند و از گره های نزدیک سطح خاک گرفتـه تـا بـالاترین گره های ساقه در معرض آلودگی هستند. آلودگی هایی که در قسمت فوقانی گیاه اتفاق می افتد می توانـد در عملیات تاسل کشی اختلال ایجاد کرده و به دنبال آن گرده افشانی را تحت تاثیر قرار دهد.

علایم بیماری لهیدگی باکتریایی ساقه ذرت

آلودگی از طریق حشرات می تواند به گیاهان مجاور سرایت کند. با شکافتن ساقه تغییر رنگ همراه بـا یک پوسیدگی لزج مشاهده می شود که عمدتا از محل گره شروع شده است. بیماری بصـورت پراکنـده در مزرعه مشاهده میشود. ممکن است در اثر شدت بیماری، ساقه از محل آلودگی شکسته شده و بیفتد.

عامل بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

عامل بیماری پوسیدگی ساقه ذرت Dickeya zeae می باشد. یک باکتری گرم منفی، متحرک و دارای بیش از 4 تاژک محیطی است که روی محیط نوترینت آگار در 28 درجه سانتیگراد کلنیهای آن گـرد، صاف و سفید مایل به خاکستری هستند.

Bacterial Stalk Rot

چرخه زندگی بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

شرایط مناسب توسعه بیماری، دما و رطوبت نسبی بالا می باشد. این بیماری بیشتر در مناطق پربـاران خسارت میزند. باکتری به صورت ساپروفیت روی بقایای محصول در خاک زنـدگی مـیکنـد و ذرت را از طریق روزنه ها، عدسک ها یا زخم های ساقه و برگ آلوده میکند. عامل بیماری یک باکتری خاکزی اسـت.

بیمارگر بیشتر در مناطق دارای باران های شدید گسترش دارد و در مناطقی که آبیاری غرقابی یـا بـارانی انجام می شود، شایع است و بیشتر دمای بالا یعنی 30-35درجه سانتی گراد به همراه چرخش کـم هـوا باد را میطلبد.

مدیریت بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

  • استفاده از هیبریدهای مقاوم
  • شخم و مدفون کردن بقایای گیاهی آلوده
  • خودداری از آبیاری زیاد و غرقاب سازی گیاه در زمینهای آلوده
  • عدم استفاده از سیستم آبیاری بارانی در مزراع آلوده
  • عملیات زراعی مناسب که منجر به زخم کردن گیاه نشود نیز توصیه شده است.

 

همچنین مطالعه پستهای زیر نیز در مورد آفات ذرت پیشنهاد میگردد:

کرم برگخوار کارادرینا

کرم برگخوار تک نقطه ای ذرت

کرم بلال ذرت

کرم ساقه خوار سزامیا

کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

کرم ساقه خوار ایرانی ذرت

سیاهک معمولی ذرت

زنگ معمولی ذرت

سفیدک داخلی ذرت

بلایت شمالی برگ ذرت

بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

بیماری پوسیدگی خوشه ذرت

 

دانلود فایل PDF مقاله بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

دانلود فایل پی دی اف مقاله بیماری پوسیدگی باکتریایی ساقه ذرت

 

کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

نرم افزار سم شناسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها