بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

نرم افزار سم شناسی

نرم افزار شناسایی آفات درختان

بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت به خصوص در اوایل فصل رشد صدمات جبران ناپذیری به گیاه وارد سـاخته و سـبب افـت شدید عملکرد می شود. بذر ذرت توسط تعدادی از عوامل بیماریزای خاکزاد یـا بـذرزاد مـورد حملـه قـرار می گیرد که موجب پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه میشوند. آلودگی شدید موجب مرگ جنین بذر قبل از جوانه زدن و پوسیدگی بذر می گردد. آلودگی قارچی می تواند گیاهچه های ذرت را قبل یا بعد از ظهور نیز مورد حمله قرار دهد.

علایم بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

نشانه های بیماری شامل زردی، پژمردگی و مرگ برگها است. این علایم گاهی با زخمهای مکانیکی، شیمیایی، تنشهای محیطی یا خسارت حشرات اشتباه گرفته میشوند. کمی رشد و کوتاهی بوته ها بصورت پراکنده در مزرعه یا بصورت مشخص نواحی دایره ای را در مزرعه فرا میگیرد. برخی علایم اختصاصی تر بیماری شامل پوسیدگی بذر، پژمردگی و مرگ گیاهچه، تغییر رنگ برگها به قرمز و زرد، زخمهای قهوه ای- قرمز تا خاکستری در قسمت ریشه ، کولیوپتیل نرم و بی رنگ، پوسیدگی نرم مزوکوتیل نزدیک سطح خاک و آبسوختگی بافتهای گیاهچه، مرگ انتهای برگها و زخمهای آبسوخته بیرنگ روی مزوکوتیل میباشد.

 

علایم بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

 

عامل بیماری

عامل بیماری برخی قارچهای عمومی متعلق به جنسهای Stenocarpella (Diplodia)، Pythium، Rhizoctonia و Fusarium میباشد. طبق بررسیهای روحانی (1368) علت اصلی سبز نشدن یا ضعیف ماندن گیاهچه ها سه گونه Pythium ultimum، P. arrhenomanes و  Fusarium roseum var culmorum می باشد. طی بررسیهای محامدی و همکاران (1389) که از مزارع مختلف ذرت و کلزا انجام شده است، 5 گونه قارچ Cylindrocarpon شامل C. destractans، C. didymium، C. hederae، C.obtuisporum و C. macrodidymum همراه با پوسیدگی ریشه و طوقه ذرت در استان خوزستان شناسایی شده است.

چرخه زندگی بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

منشا بیمارگر میتواند خاک، بقایای گیاهی آلوده از زراعتهای سال قبل و نیز بذور آلوده باشد. اهمیت بیماری و میزان آلودگی در مناطق مختلف بسته به عوامل متعددی از جمله کیفیت بذر (بذور شکسته یا آلوده)، دمای خاک کمتر از 13 درجه سانتیگراد، میزان رطوبت و تراکم خاک، سرعت رشد و جوانه زنی، نوع هیبرید/اینبرد لاین، سوختگیهای کودی، زخم حاصل از کاربرد علفکشها و خاک با سطح سخت و فشرده می تواند متفاوت باشد. شرایط مساعد توسعه بیماری شامل خاک سرد، مرطوب و فشرده و نیز کیفیت ضعیف بذر است. به عنوان مثال در مورد Pythium شرایط سرد و مرطوب خاک موجب تشدید بیماری حاصل از آن میشود. قارچ Pythium aphanidermatum زمستان را بصورت ااسپور سپری می کند. ااسپورها جوانه زده تولید اسپورانژیوم و زیوسپور میکنند. زیوسپورها پس از قدری حرکت تشکیل سیست داده و سپس تولید لوله تندشی میکنند که گیاه میزبان را آلوده میسازد.

مدیریت بیماری بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

  1. کشت ذرت در خاک با دمای بیشتر از 10-13 درجه سانتیگراد
  2. استفاده از بذور تیمار شده با قارچکش؛ هرچند این قارچکشها بیشترین اثر را تقریبا در دو هفته بعد از کشت بسته به رطوبت و دمای خاک دارند.
  3. دو گروه اصلی قارچکش در دنیا برای این بیماری مورد استفاده قرار میگیرد. گروه اول شامل آپرون ایکس ال، آلژیناس و آپرون که بیشترین کارایی را علیه Pythium دارند. گروه دوم شامل ماکسیم، کاپتان و داینستی که برای محافظت علیه سایر بیمارگرها مورد استفاده قرار میگیرند.
  4. طبق بررسیهای شهرتاش و همکاران (1389)، افزودن سیلیکون به محلول غذایی گیاه ذرت بطور کارآمد موجب کنترل آلودگی قارچ aphanidermatum میشود. رسوب سیلیکون در دیواره سلولهای برگ و ریشه و بافت آوندی بصورت یک سد فیزیکی در برابر رخنه قارچ عمل میکند. سیلیکون همچنین موجب افزایش پاسخهای دفاعی در برابر تنش زنده و القای مقاومت اکتسابی در گیاه میشود.
  5. زهکش مناسب زمین: این بیماریها در زمینهایی که زهکش ضعیف دارند و خاک فشرده و مرطوب است، بیشتر شایع هستند.
  6. نابود کردن ساقه های گیاهی آلوده کشت قبلی.
  7. تناوب با گیاهان غیر میزبان.

 

همچنین مطالعه پستهای زیر نیز در مورد آفات ذرت پیشنهاد میگردد:

کرم برگخوار کارادرینا

کرم برگخوار تک نقطه ای ذرت

کرم بلال ذرت

کرم ساقه خوار سزامیا

کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

کرم ساقه خوار ایرانی ذرت

سیاهک معمولی ذرت

زنگ معمولی ذرت

سفیدک داخلی ذرت

بلایت شمالی برگ ذرت

 

دانلود فایل PDF مقاله پوسیدگی بدذ و مرگ گیاهچه ذرت

دانلود فایل پی دی اف مقاله بیماری پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه ذرت

 

کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها