سفیدک داخلی ذرت ( سفیدک دروغی ذرت )

نرم افزار سم شناسی

نرم افزار شناسایی آفات درختان

سفیدک داخلی ذرت ( سفیدک دروغی ذرت )

در حال حاضر سفیدک داخلی ذرت ( سفیدک دروغی ذرت ) از گسترش زیادی در کشور برخوردار نیست و خسارت اقتصادی چندانی به ذرت وارد نمیکند. سفیدک داخلی ذرت در مناطقی از رشت و نیز منطقه چناران مشهد گزارش شده است.

 علایم بیماری سفیدک داخلی یا دروغی ذرت

علایم ایجاد شده توسط گونه های مختلف قارچهای عامل بیماری تا حدی شبیه هم هستند و شامل رگه های کلروتیک، ابلقی شدن، کوتولگی، بدشکلی خوشه ها و تاسل ها و پنجه زنی زیاد می باشد. ظهور علایم به شدت تحت تاثیر سن گیاه، گونه بیمارگر و شرایط محیطی می باشد. علایم پیچیدگی و بد شکلی اندامهای هوایی (Crazy top)، در بیشتر مناطق با آب و هوای معتدل یا گرم معتدل مشاهده میشود که به ندرت در نواحی خیلی گرم قابل مشاهده است. این بیماری در آمریکا، کانادا، مکزیک، اروپای شرقی و جنوب اروپا، آفریقا و آسیا گزارش شده است. علایم بسته به زمان آلودگی و میزان کلونیزه شدن میزبان توسط قارچ متفاوت است. معمولا پنجه زنی زیاد ( 6 تا 10 پنجه در هر گیاه)، تاخوردگی و خمیدگی برگهای بالایی در ابتدای بیماری مشاهده میشود. مشخصترین علایم بیماری شاخ و برگی شدن کامل یا بخشی از تاسل است که با ادامه این روند تاسل شبیه ساختار برگ مانند میشود. این ساختارهای برگ مانند گل آذین، تحت عنوان پیچیدگی و بد شکلی اندامهای هوایی توصیف میشوند. فیلودی (برگ مانند شدن) در خوشه ها اتفاق می افتد. برگهای گیاهانی که به شدت آلوده شده اند اغلب باریک، نوار مانند و چرمی هستند. کاهش رشد و نوارهای کلروتیک روی برگها از جمله سایر علایم شایع بیماری است. کوتولگی شدید و بد شکلی بوته ها، پیچیدگی، لوله شدن، ضخیم، ناهموار و چرمی شدن و بالاخره کمرنگ و مات شدن برگها را ایجاد میکند. رگبرگها کمی متورم شده و اغلب در امتداد آنها یک نوار کلروتیک مشاهده میشود.

 

علایم بیماری سفیدک داخلی ذرت

 عامل بیماری سفیدک داخلی ذرت

عامل عمده بیماری قارچ Sclerophthora macrospora است. حداقل 9 گونه قارچی متعلق به سه جنس Peronosclerospora، Sclerophthora و Sclerospora در ذرت ایجاد بیماری میکند. دو گونه Sclerophthora macrospora و Sclerospora graminicola در بیشتر نواحی ذرت خیز دنیا وجود دارند اما خسارت اغلب شدید نیست.

 

علایم پیچیدگی و بد شکل شدن اندام های هوایی ذرت در اثر قارچ عامل بیماری سفیدک دروغی ذرت

 چرخه بیماری سفیدک دروغی ذرت

ااسپورهای قارچ در خاکهایی که از نظر رطوبت اشباع هستند، جوانه میزنند تا اسپورانژیومها را تولید کنند و از آنها زیوسپورهایی خارج شده و به بافت گیاه حمله میکنند. زیوسپورها بعد از یک دوره حرکت تشکیل سیست داده و هر کدام تولید یک لوله تندشی میکنند. میسلیوم قارچ بصورت سیستمیک و با فراوانی بیشتر در بافتهای مریستمی توسعه می یابند. اسپورانژها روی اسپورانژیوفورهایی تولید میشوند که بصورت برجسته روی روزنه های برگها قرار دارند، ولی اینها بصورت محدود روی ذرت تشکیل می شوند. ااگونیوم به فراوانی در بافتهای آلوده تولید میشود.

 مدیریت بیماری سفیدک داخلی ذرت

  1. زهکشی مناسب زمین و پرهیز از کشت در مناطق کم ارتفاع مرطوب
  2. هرچند بیماری از طریق بذر نیز منتقل میشود ولی اهمیت بذر در انتشار و استقرار بیماری در منطقه جدید زیاد مهم نیست.
  3. بیرون کشیدن و نابود کردن گیاهان آلوده مانع از تجمع زادمایه قارچ در خاک شده و ریسک ظهور بیماری را در سالهای بعد کاهش میدهد.
  4. تناوب زراعی میتواند در کاهش بیماری مفید باشد، ولی زمینهایی که تناوب در آنها اعمال شود، باید عاری از گیاهان هرز علفی باشد.

 

همچنین مطالعه پستهای زیر نیز در مورد آفات ذرت پیشنهاد میگردد:

کرم برگخوار کارادرینا

کرم برگخوار تک نقطه ای ذرت

کرم بلال ذرت

کرم ساقه خوار سزامیا

کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

کرم ساقه خوار ایرانی ذرت

سیاهک معمولی ذرت

زنگ معمولی ذرت

 

دانلود فایل PDF مقاله سفیدک دروغی ذرت

دانلود فایل پی دی اف مقاله سفیدک داخلی ذرت

 

کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها