کرم بلال ذرت ( هلیوتیس ذرت )

کرم بلال ذرت ( هلیوتیس ذرت )



راهنمای سموم دفع افات و بیماریها

نرم افزار شناسایی افات درختان

این آفت با نام علمی زیر شناخته میشود :

 

( Helicoverpa zea ( Heliothis zea

(Lepidoptera: Noctuidae)

 

مناطق انتشار کرم بلال ذرت

از مناطق ذرت کاری اصفهان، دزفول، قزوین، مازندران و مغان گزارش شده است ولی احتمالا در سایر مناطق کشت ذرت نیز حضور دارد.

دامنه میزبانی هلیوتیس ذرت

Helicoverpa zea دارای دامنه میزبانی وسیع میباشد. از این رو از آن به عنوان کرم میوه گوجه فرنگی و کرم غوزه پنبه نیز یاد میکنند. علاوه بر ذرت و گوجه فرنگی ، به کنگر فرنگی ، مارچوبه، کلم، طالبی، خربزه، لوبیا چشم بلبلی، خیار، بادمجان، کاهو، لوبیا، هندوانه، خربزه، بامیه، نخود، فلفل، سیب زمینی، کدو تنبل ، لوبیا سبز، اسفناج، کدو، سیب زمینی شیرین، و هندوانه و بسیاری محصولات دیگر نیز حمله میکند   .



کرم بلال ذرت - هلیوتیس ذرت

 

مشخصات ظاهری آفت کرم بلال ذرت

بالهای جلویی زرد مایل به خاکستری یا مایل به سبز روشن با نوارهای نامنظم تیره بوده و حاشیه انتهایی آنها مجهز به لکه های تیره رنگ میباشد. روی هر یک از بالهای جلو یک لکه کوچک گرد به رنگ سیاه و یک لکه لوبیایی شکل به رنگ تیره دیده میشود . بالهای عقبی سفید و دارای نوارها و لکه های تیره است. طول لاروها در حداکثر رشد به 40 میلیمتر میرسد. رنگ آنها متغیر بوده اما اغلب به رنگ سبز با خطوط تیره و روشن در طول بدن هستند. شفیره به رنگ قهوه ای، و در خاک و درون گهواره گلی تشکیل میشود. تخمها نیم کروی، اغلب به شکل مجتمع و به رنگ زرد روشن می باشند.



Helicoverpa zea ( Heliothis zea )

 

نحوه خسارت آفت هلیوتیس ذرت

لاروهای تازه ظاهر شده از برگهای پرچم، گل آذین نر و دیگر بافتها تغذیه میکنند، زمانی که ظهور گلهای تاج آغاز میشود، آنها به سمت ریشکهای سبز ذرت حرکت میکنند. تغذیه لاروهای قدیمی تر در درجه اول در نوک گل آذین ماده صورت میگیرد، اما تعدادی از لاروها گل آذین را ترک میکنند، پوسته را میجوند و وارد دانه میشوند. گاهی بیش از یک لارو درگل آذین دیده میشود . در منطقه دزفول لاروهای نسل اول از بلالهای ذرت کشت بهاره و لاروهای نسل سوم از بلالهای کشت تابستانه تغذیه میکنند .



خسارت کرم هلیوتیس روی بلال در حال تشکیل ذرت

 

زیست شناسی آفت Helicoverpa zea

Heliothis zea در تمام طول سال در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری فعال است، اما به تدریج با افزایش عرض جغرافیایی فعالیت آن به ماههای تابستان محدودتر میشود. بنابراین زیست شناسی جمعیتهای مختلف مستقر در مناطق مختلف متغیر است. تعداد نسل معمولا بسته به منطقه جغرافیایی از یک تا 7 نسل میتواند باشد. چرخه زندگی آن بسته به شرایط محیطی، به طور متوسط در یک بازهی زمانی 30 روزه کامل میشود.

 

روش های کنترل Heliothis zea

کنترل زراعی با اجرای عملیات زراعی زمستانه برای نابود کردن شفیره ها در خاک پس از برداشت شامل شخم ودیسک . کنترل بیولوژیک این آفت با استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون، طبق دستورالعمل کنترل بیولوژیک آفات ذرت و استفاده از تله های فرمونی برای ردیابی جمعیت و تعیین زمان مناسب برای کنترل آفت توصیه میشود. علاوه بر این، در مورد این آفت، کنترل زراعی با استفاده از شخم عمیق و یخ آب زمستانه بسیار مهم است. همچنین براساس موازین پیش آگاهی و نظر کارشناس میتوان از حشره کش فوزالن EC 35% به میزان 3 لیتر در هکتار و تیودیکارب DF 80% به میزان 0.75 تا 1 کیلوگرم در هکتار برای کنترل این آفت استفاده کرد .



همچنین مطالعه پستهای زیر نیز پیشنهاد میگردد :

ساقه خوار اروپایی ذرت

ساقه خوار ایرانی ذرت

کرم ساقه خوار سزامیا


دانلود فایل PDF مقاله کرم بلال ذرت
دانلود فایل پی دی اف مقاله کرم بلال ذرت


کانال تلگرام شرکت سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها