پروانه مینوز برگ چنار , Phyllonorycter platani

پروانه مینوز برگ چنار , Phyllonorycter platani



راهنمای سموم دفع آفات و بیماریهای نباتی

(Latin name: Phyllonorycter platani (Staudinger

 Order:Lepidoptera

 Family:Geracillaridae


شكل شناسی :


حشره كامل شب پره كوچكي است كه عرض آن با بالهاي باز 9 تا 10 ميليمتر است. رنگ آن كرم مايل به زرد مي باشد. روی بالهای جلوئی در محل اتصال به بدن حشره، لکه های مفیدی وجود دارد.



پروانه مینوز برگ چنار

گستردگی این آفت بروی برگ بصورت لکه های سطحی به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری قابل مشاهده است. در مواردی با خسارت بالا , بزرگی این لکه ها به اندازه یک پرتقال میرسد. بیشتر اوقات مینوز ها در سطح زیرین برگ فعالیت میکنند.

لارو ها به تغذیه از بافت میان دو اپیدرم میپردازند. یک درخت میتواند با حضور کمتر از 10 لارو روی هر برگ دچار خسارت شدید شود. این آفت در سطح رویی برگ لکه های تخم مرغی شکل و بصورت پراکنده ایجاد میکند ، و برگ را به حالت خالدار در می آورد. ايجاد لكه هاي سفيد آئينه اي روي برگ چنار، از جمله علايم مشخص خسارت اين آفت است، حتي تعداد اين لكه ها در هر برگ ممكن است به 5 تا 6 عدد نيز برسد. مشخصه وجود اين آفت اين است كه اگر با سوزن اپيدرم لكه را پاره كنيم در زير آن لارو يا شفيره آفت ديده مي شود.



لارو و شفیره مینوز برگ چنار

بیولوژی


این آفت دارای 3 نسل در سال است. لاروهایی که در تابستان و پاییز ایجاد میشوند ، بسیار بزرگ تر از لاروهایی هستند که در بهار بوجود میآیند.زیرا بافت برگها در این فصول مواد غذایی کمتری برای آنها داردو آنها مجبورند تلاش و تقلای بیشتری داشته باشند. زمستان گذرانی به صورت شفیره در بقایای گیاهی اطراف درخت میباشد . حشره کامل در اواس بهار تا اواخر تابستان قابل مشاهده است.



آثار خسارت مینوز برگ چنار

كنترل پروانه مینوز برگ چنار :

سمپاشي با استفاده از محلول فورادان 1 تا 1.5  در هزار و نیز سمپاشی با سموم نفوذی، گوارشی و سیستمیک نظیر متاسیستوکس توصيه مي شود. به علاوه حشره كش پرفكتيون و روگور نيز استفاده مي شود.  یکی دیگر از روشهای کنترل، کنترل فیزیکی است. از آنجا که زمستان گذرانی این آفت به صورت تخم پشت و روی برگهای آلوده خشکیده می باشد لذا جارو کردن برگهای خزان شده از روی زمین و نابود کردن برگها، در انهدام آفت موثر است.



دانلود فایل PDF


دانلود فایل PDF مقاله پروانه مینوز برگ چنار


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها