کرم خاردار بید , Earias chlorana

کرم خاردار بید , Earias chlorana

(Lep. : Noctuidae)



نرم افزار شناسایی سموم دفع آفات

بیان مساله


تا کنون از جنس Earias از خانواده Noctuidae سه گونه بنام هاي biplage که توسط بالاشوفسکی از استانهاي جنوبی کشور بدون اینکه در چه محلی و چه میزبانی جمع آوري شده است ، نام برده شده و گونه دیگر بنام insupana  که از اهمیت زیادي در پنبه کاریها برخوردار است ، از سالهاي پیش در کشورها شناخته شده است ، از آنجائیکه این گونه از موضوع ما خارج است لذا به گونه chlorana که در روي بید فعالیت می کند ، می پردازیم .



Earias chlorana

عرض پروانه کامل با بالهاي باز 14.3 – 24.8 میلیمتر می باشد ، بالهاي جلوئی داراي رنگ هاي متفاوت با حاشیه سفید ، بالهاي عقبی گرد ، زرد مایل به سفید ( Earias chlorana از نظر ظاهري شباهت زیادي به پروانه جوانه خوار بلوط دارد ، فقط رنگ سبز جوانه خوار این پروانه را از آن جدا می کند ) .



لارو کرم خاردار بید


پیله و شفیره کرم خاردار بید

تخم حشره گرد برنگ سبز مایل به قهوه اي مات که بعداً تیره تر می گردد ، سطح تخم داراي شیارهاي منظمی است که در قطب بالاي آن ، بهم می رسند . لارو استوانه اي ولی از قسمت سر به انتهاي شکم باریک می شود . سرکوچک ، قسمت پشتی لارو کامل ، پهن و در قسمت هاي کناري آن داراي نوارهاي موجی شکل است. سینه اول تا سوم مجهز به برجستگی هاي گوشتی خار مانندي که در انتها به یک مو ختم می شوند ، بهمین دلیل این پروانه را کرم خاردار می گویند . براي لارو 14 رنگ مختلف از سبز خاکستري تا قهوه اي خاکستري ذکر شده است . طول لارو کامل 10 تا 19 سانتی متر است . شفیره گرد کشیده ، برنگ قهوه اي روشن و معمولاً بین طول لارو و شفیره همبستگی دیده نشده است . شفیره در پیله قایق شکل که همه روي شاخه ها ، برگها ( پشت و رو ) تشکیل می گردد . حشرات کامل از اواسط اردیبهشت از شکافی که در قسمت جلوئی شفیره که بطور طولی قرار دارد و روي شفیره مشخص است ، خارج شده و معمولاً فعالیت آنها بیشتر بعد از ظهر تا شب می باشد . تخم گذاري ماده بصورت منفرد در روي برگهاي جوان و یا لاي برگهائیکه هنوز خوب باز نشده اند صورت می گیرد . هر حشره ماده بین 80 تا 100 عدد تخم می گذارد ، طول دوره ي رشد جنینی 5 روز و لارو داراي 4 سن لاروي می باشد. طول دوره لاروي هر سن بین 7 تا 9 روز طول می کشد . Earias chlorana داراي 2 نسل در سال می باشد نسل دوم آفت اواسط مرداد ماه شروع و زمستان گذرانی آفت هم بصورت شفیره در داخل پیله صورت می گیرد . تغذیه لارو از برگهاي جوان ، در حالیکه لارو سن 1 آنها بهم می چسباند انجام می شود . Earias chlorana به تمامی گونه هاي بید حمله کرده و خسارت وارد می کند.



آثار خسارن کرم خاردار بید

کنترل آفت کرم خاردار بید

پارازیتوئیدهاي زیادي از خانواده هاي Brachonidae و Ichneumonidae روي کرم خاردار بید فعالیت می کنند و بطور طبیعی این آفت را کنترل می نمایند. علاوه بر این شاخه هاي آلوده که در روي درخت کاملاً مشخص می باشند آنها را قطع کرده و جمع آوري نمائید، در صورتیکه اینکار به خوبی انجام گیرد ، نیاز به هیچگونه مبارزه شیمیائی نخواهد بود. در صورت نیاز به مبارزه شمیمائی می توان از ترکیبات میکروبی به نسبت 1.5 تا 2.5 گرم در لیتر و یا از ترکیبات IGR ، مانند دیمیلین پودر %25 به نسبت 0.3 گرم در لیتر، درختان آلوده را سمپاشی نمود .



دانلود فایل PDF


فایل PDF مقاله کرم خاردار بید


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها