لیسه بید , Yponomeuta rorellus

لیسه بید

Hyponomeuta rorellus = Yponomeuta rorellus

 (Lep. Yponomelltidae)



معرفی نرم افزار سم شناسی

بیان مساله


سازمان پارکها و فضاي سبز تهران به طور چشم گیر،گونه هاي مختلف بید را در فضاي سبز شهري وارد کرده ، و به عنوان یک درخت اصلی در بزرگ راهها،به صورت مجتمع و یا تک درخت در پارکها و چمن ها مورد استفاده قرار گرفته است. با تمام زیباییهای ،گونه هاي یاد شده ، نسبت به آفات و بیماریها بویژه آفات حساسیت زیاد داشته و حشرات زیادي از گروههاي مختلف ( برگخواران ، چوبخواران و مکنده ها ) به این درختها حمله میکنند که در زیر به یکی از این برگخوارها تحت نام لیسه بید ( Yponomeuta rorellus ) می پردازیم.

پروانه بید عرض آن با بالهاي باز 24-22 میلیمتر است و روي بالهاي جلویی آن نقاط سیاهرنگی وجود دارد که تعداد آنها 25 تا 32 عدد به طور متوسط 29 عدد میباشد ، تخم ها در زیر یک پوشش پولک مانند گذاشته میشوند و معمولاً تعداد تخمهاي زیر هر پولک آن هم بیشتر از گونه هاي دیگر جنس yponomeuta میباشد. تخمها به حالت لارو سن یک در زیر این پولک زندگی میکنند . هم زمان با رشد جوانه ها و مساعد شدن شرایط جوي ، لاروها با ایجاد سوراخی در روي پولکهاي تخم ، از آن خارج شده و تغذیه خود را از برگهاي جوان شروع میکنند لاروها با رشد بیشتر با تارهائی که می تنند برگها و شاخه ها را بهم میچسبانند .



Hyponomeuta rorellus = Yponomeuta rorellus

لاروها پس از تغذیه و تکامل در دهه دوم تیرماه به شفیره تبدیل میشوند ، شفیره ها قهوه اي رنگ و در انتهاي آنها سه عدد موي نازك ( Chramaster) وجود دارد . پروانه ها از اواخر تیرماه ظاهر شده و تا اواسط مهر خروج آنها ادامه دارد.حشرات نر و ماده پس از جفتگیري از اواسط مرداد ماه شروع به تخم گذاري میکنند و این عمل تا حدود بیستم شهریور ماه ادامه می یابد . تخمها پس از چند روز بتدریج در زیر پولک باز شده و لاروهاي سن اول در زیر پولک پائیز و زمستان گذرانی میکنند.



لانه های توری شکل بید روی شاخه ها

 

کنترل آفت لیسه بید


در صورتیکه اوایل بهار همزمان با تشکیل لانه هاي لاروي آنها را قطع کرده و از بین ببرند، در کاهش انبوهی Hyponomeuta rorellus بسیار مؤثر است . در ضمن زنبورهاي پارازیتوئید زیادي روي لاروها و شفیره هاي این آفت فعالیت میکنند و در صورتیکه حذف لانه هاي لاروي به خوبی انجام شود ، نیاز به مبارزه شیمیایی با آن نیست .



دانلود فایل pdf


فایل PDF مقاله لیسه بید


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها