کاربرد روغن ولک در درختان پسته

کاربرد روغن ولک در درختان پسته

 

با فرا رسیدن پاییز و با سرد شدن هوا، در ریشه تمامی درختان خزان کننده هورمونی به نام اسید آبسیزیک (ABA) تولید می شود که یک بازدارنده رشد است. یکی از وظایف این هورمون ایجاد لایه جدا کننده در محل دمبرگ و در پی آن ریزش برگ و به خواب رفتن درخت می باشد. در طول زمستان برای شکسته شدن فرمول این اسید، درختان نیازمند یک میزان مشخص سرمای بین صفر تا هفت درجه سانتی گراد میباشند و در درختان مختلف این نیاز سرمایی بسیار متفاوت است.

نیاز سرمایی در درختان پسته نیز بسته به نوع رقم ( اکبری، فندقی، احمد آقایی و … ) متفاوت است. مثلا رقم اکبری به حدود 1100 ساعت، رقم اوحدی به حدود 900 ساعت، رقم احمد آقایی به حدود 700 ساعت و رقم کله قوچی به حدود 600 ساعت سرمای بین صفر تا هفت درجه نیاز دارند تا بتوانند هورمون بازدارنده رشد را از بین برده و در بهار به خوبی سبز شوند. از یک دهه پیش، به دلیل افزایش نسبی دما در طول فصل پاییز و زمستان، نیاز سرمایی درختان پسته، مخصوصآ رقم اکبری به میزان لازم تامین نگردید و ضرورت استفاده از روغن ولک در بیشتر سال ها ضروری تشخیص داده شد. سایر ارقام تنها در مناطقی که خاک سنگین (خاک رس ) دارند و یا بسیار کم آب هستند و یا از آبهای شور استفاده می کنند و این مسئله باعث تاخیر در سبز شدن درختان می شود، می تواند از روغن ولک به میزان 30 تا 35 در هزار استفاده نمایند.

عدم تامین نیاز سرمایی باعث دیر سبز شدن درخت، ناهماهنگ سبز شدن شاخه های یک درخت، ریزش بیشتر جوانه های گل و کاهش شدید محصول، رشد کوتاه سرشاخه، کوتاه شدن میان گره ها و در نهایت کیفیت پایین محصول تولیدی  میشود. محلولپاشی روغن ولک بر روی درختان، باعث می  شود تا روزنه های گیاه بسته شود و تنفس گیاه بالا رفته در نتیجه باعث شکسته شدن مواد بازدارنده گردد تا درخت بتواند در بهار به موقع سبز شود.زمان محلول پاشی روغن ولک از 15 بهمن ماه تا اواخر بهمن ( بعد از یخبندان های شدید زمستانه) می باشد. این کار بایستی در ساعات گرم روز انجام شود. میزان مصرف روغن، برای درختان اکبری 40 در هزار و سایر ارقام 30 تا 35 در هزار می باشد.

 

تاثیر مثبت استفاده از روغن ولک در درختان پسته

 

البته  شایان  ذکر  است  فوائد  ذکر  شده  در  صورت رعایت  فاکتورهای زیادی است. منجمله عدم تامین نیاز سرمایی و … و مهمتر آنکه در صورتی که روغن ولک با استفاده از بهترین مواد اولیه تولید شده باشد. متاسفانه سطح کیفیت قریب به اتفاق روغن ولک تولید شده در شرکتهای داخل کشور بسیار پایین است. در حدی که با عدم استفاده از روغن ولک تولیدی داخل لطف بزرگی به باغ خود میکنید. دلایل پایین بودن کیفیت محصولات داخلی را باید در رفتار خود کشاورزان جستجو کرد. کشاورزان باید متوجه باشند که تولید محصول با کیفیت بالطبع هزینه بالاتری دارد. اما متاسفانه اینطور بین کشاورزان جا افتاده که کیفیت تمام محصولات در یک حد است و تنها برخی شرکتها قانع ترند!!

تا زمانی که کشاورز فقط به دنبال ارزانی و بلندتر بودن مدت بازپرداخت جنس باشد راه را برای تولیدکنندگان اجناس بی کیفیت که با اجاره یک سوله و خرید یکی دو دستگاه از رده خارج نام کارخانه تولیدی کود را برخود میگذارند، باز گذاشته و سود هنگفتی نصیب آنها میکنند. همیشه هم به کارشناسان گلایه مند هستند که چرا با وجود عمل به توصیه های شما و هزینه بسیار برای خرید محصولات وضعیت باغ بدتر شده. در صورتی که خود مقصر هستند. به امید آن روزی که تنها قیمت و مدت بازپرداخت ملاک خرید نهاده ها نباشد.

 

مقایسه درختان پسته تیمار شده با روغن ولک و درخت شاهد

 

نکته :

استفاده دیر هنگام روغن ولک باعث افزایش سرخشکیدگی و آسیب دیدن بافت های گیاهی می شود. لذا اکیداٌ توصیه می شود از استفاده دیر هنگام روغن ولک  خوداری شود.

 

دانلود فایل PDF

فایل Pdf مقاله روغن ولک برای درختان پسته

 

کانال تلگرام شرکت کشاورزی سرافراز هزارمسجد

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها