سوسک برگخوار صنوبر ( Chrysomela populi )

سوسک برگخوار صنوبر

Chrysomela populi L  = Melasoma populi

Col. : Chrysomelidae



 

دانلوذ نرم افزار سم شناسی برای کامپیوتر


مناطق انتشار سوسک برگخوار صنوبر :


آذربایجان، اصفهان، خراسان، خوزستان، همدان، فارس، کرمانشاه و استانهاي شمالی کشور


میزبانهای Chrysomela populi :


صنوبر و بید


شکل شناسی:


حشره کامل Chrysomela populi سوسکی به طول 8-12 میلیمتر و بیضوي کشـیده اسـت. سـر و گـردن و پاهـاي حشره آبی تیره با جلاي فلزي و بالپوش ها قرمز نارنجی با لکه سیاه رنگی در انتها میباشد. سینه اول عریض و داراي جلاي سبز فلزي است. لارو کامل سفید مایل به گلی با سر قهوه اي تیره و شفیره سفید مایل بـه زرد تا زرد مایل به قهوه اي همراه با لکه هاي منظم سیاه است . تخمها بیضی کشیده، در دو انتها باریک می باشند.


لارو سوسک برگخوار صنوبر ( Melasoma populi )


زیست شناسی


حشرات کامل در نیمه دوم فروردین ماه ، از پناهگاه هاي زمستانی که پاي درختهاي آلوده و زیر برگها و خاشاك می باشند ، خارج شده و با قرار گرفتن روي درخت از برگ و سر شاخه هاي سبز تازه، تغذیه نموده و پس از جفت گیري از اوایل اردیبهشت تخم گذاري شروع مینمایند . طبق مشاهدات ، در جفتگیري با ماده، نرها گاهی با هم از طریق در گیر نمودن آرواره ها رقابت پرداخته و این رقابت به ویژه در اوایل فعالیت حشرات کامل زمستان گذران بیشتر میباشد . حشره ماده تخم هاي خود را روي سطح زیري برگ یا روئی و شاخه هاي جوان می گذارد که بصورت دستجات 46 تا 58 عددي و بطور متوسط 680عدد گذاشته می شوند. Kusveva(1962) تعداد تخم را 1623 عدد ذکر کرده است .


دستجات سوسک برگخوار صنوبر در سطح زیرین برگ


تخم ها بین 5 تا 12 روز باز شده و لارو نیز پس از سه هفته تغذیه از برگها، تبدیل به شـفیره مـی شـود دوره ي پـیش شـفیرگی  2 روز و دوره هاي شفیرگی  6 تا 10 روز طول میکشد . در مدت یک هفته حشره رنگ کامل خود را که پیش گرده آن به رنگ آبی تیره مایل به سیاه بوده که در قسمت جلوکاملاً مقعر بوده ، بالپوشها به رنگ قرمز آجري و در انتها به یک لکه کوچک سیاه رنگ ختم میشوند . زمانی که حشره در حال استراحت است دو لکه انتهاي بالپوشها به همدیگر چسبیده و لکه نسبتاً مشخصی را تشکیل میدهند . در اینجا ذکر این نکته ضروري است گذشته از این گونه دو گونه به نامهاي Chr.saliciti, Chr. tremulae بر روي گونه هاي صنوبر و سپیدار فعالیت دارند که از گونه مورد بحث به علت جثه کوچکتر، عدم وجود لکه انتهایی بالپوش و یک خار در ناخن پاي جلو و بالاخره شکل اداگوس حشره نر از یکدیگر متمایز میشوند ، و بیشتر در نواحی غربی کشور روي صنوبر و سپیدار و بید دیده شده اند . حشره کامل از اوایل تیر ماه ، دوره تابستان و سپس زمستان گذارئی خود را آغاز میکند .


مکان زمستان گذرانی سوسک برگخوار صنوبر


طبق مطالعات انجام شده این آفت داراي یک نسل بوده ولی در بعضی منابع 2  تا 3 نسل که بستگی به درجه حرارت محیط و گیاه میزبان داشته است نام برده شده است . خسارت این آفت بر روي گونه هاي مختلف صنوبر متفاوت است ، طبق بررسیهاي محقق نیشابوري، سوسک برگخوار صنوبر روي درخت سپیدار که در مجاورت درخت تبریزي قرار داشته است به علت وجود کرکهاي پشت برگ و عوامل شیمیایی داخل برگ دیده نشده است . بر خلاف سپیدار، گونه P.nigra به شدت مورد حمله این آفت قرار گرفته و درخت آسیب دیده در اثر حمله چوب خواران و یا بیماري قارچی تبریزي (زنگ تبریزي) که بعداً به آن مبتلا می شود از بین میرود.


آثار خسارت سوسک برگخوار صنوبر


کنترل آفت سوسک برگخوار صنوبر


براي جلوگیري از خسارت Chrysomela populi ( Melasoma populi ) لازم است به نیازهاي اولیه درخت میزبان ، شامل : آب فراوان و تغذیه توجه داشت و عملیات به زراعی شامل جمع آوري برگها ریخته شده ، و خاشاك هاي زیر درختان براي کاهش ذخیره زمستانی آفت لازم است .جمع آوري حشرات بالغ بلافاصله بعد از خروج از پناهگاههاي زمستانی و از بین بردن دستجات تخم همچنین جمع آوري حشرات کامل با تکان دادن شاخه هاي آلوده و بالاخره دادن یخ آب پاي درختان ، در فصل زمستان توصیه میشود. در جمعیتهاي بالا در صورت نیاز به مبارزه شیمیائی ، می تـوان از امولسیون تیودان %35 به نسبت 2.5 در هزار و یا یکی از سموم تماسی فسفره به نسبت 2 گرم در یک لیتر آب با لاروهاي سنین یک ، به مبارزه پرداخت. بدیهی است در صورتیکه عملیات فوق بخوبی انجام شود و باتوجه به عوامل شکارگر ، پارازیتوئید و عوامل بیمارگر نظیر یک گونه Nosema sp. از خانواده Microsporidiace و نماتد ها، بخوبی میتوان با این آفت مقابله نمود.


همچنین میتوانید پستهای زیر را نیز مطالعه کنید

سوسک برگخوار نارون

زنبور مینوز برگ نارون

کرم سفید ریشه

بذرخوار تاغ

پروانه برگخوار نارون


دانلود فایل پی دی اف زنبور مینوز برگ نارون در کانال تلگرام شرکت


میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها