پروانه برگخوار نارون ( Bucculatrix ulmella )

پروانه برگخوار نارون

( Bucculatrix ulmella z  )

( Lep ,Bucculatricidae )

 

دانلوذ نرم افزار سم شناسی برای کامپیوتر

 

پروانه برگخوار نارون ( Bucculatrix ulmella  ) از خانواده Bucculatricidae ( بعضی از متخصصین آن را از خانواده Gracillidae میدانند) و زیر خانواده Bucculatricinae است که جمعیت آن در سالهاي اخیر ابتدا در جنوب تهران وسپس تمام شهر، روي نارون چتري و اوجا افزایش چشم گیري داشته است .

 

پروانه برگخوار نارون علاوه بر ایران در اروپا ، آسیاي میانه ، آمریکاي شمالی نیز وجود دارد . پروانه داراي رنگ سفید است ولی روي بالهاي جلویی آن لکه هاي زرد برنزي به طور پراکنده دیده می شود . حاشیه بالهاي زیري ولبه عقبی بالهاي جلویی داراي مژه هاي بلند است . عرض حشره با بالهاي باز 10-8 میلیمتر می باشد . تخم ها سفید ، شفاف و اندازه آن بسیار کوچک است که در قسمت نسج برگ گذاشته می شود . لاروها پس از خروج از تخم سفید رنگ بوده وداراي موهاي سیاه بلند می باشند.

 

Bucculatrix ulmella Z

 

لاروهاي سن 1 پناهگاههاي ابریشمی کیسه مانندي در سطح برگ می سازند که در سطح برگ به صورت لکه هاي سفید شیري رنگ تار عنکبوتی دیده می شوند و دراین محل تغییر جلد می دهند ، لاروهاي سن 2 به طور آزاد از سطح زیرین برگ، از پارانشیم تغذیه می کنند و در صورتیکه آنها را تحریک نمائیم با درست کردن یک تار ابریشمی، خود را در هوا معلق نگه می دارند . لارو سن اول پس از چهار بار تغییر جلد و طی 5 سن لاروي به صورت لارو کامل در می آید . لاروهاي کامل زرد کم رنگ با بدن استوانه اي شکل پوشیده از موهاي سیاه پراکنده می باشند . پاهاي سینه اي خوب رشد کرده اند و پاي شکمی نیز به تعداد پنج عدد در بندهاي سوم تا هفتم شکم دیده می شوند . سر خوب رشد کرده و به خوبی از سایر بندهاي بدن متمایز است . لاروها پس از کامل شدن ، شروع به تنیدن یک پیله کشیده سفید رنگ در امتداد رگبرگ میانی یا کناري و یا روي تنه درختان آلوده ، می کنند . لارو در داخل این پیله پس از مدتی تبدیل به شفیره زرد مایل به قهوه اي می شود . شفیره با حرکات خزنده ، خود را به دهانه پیله رسانده وبا خارج کردن قسمت جلویی شفیره، خروج بعدي پروانه را از داخل پیله آسان می سازد .

 

لارو پروانه برگخوار نارون

 

زیست شناسی

 

زمستان گذرانی پروانه برگخوار نارون ( Bucculatrix ulmella  ) به شکل پیش شفیره در داخل پیله سفید رنگ روي تنه و یا برگهاي ریخته شده ي پاي درخت صورت می گیرد . هم زمان با فعالیت مجدد درخت میزبان به تدریج پروانه هاي نسل اول آفت از اواخر فروردین ماه از شفیره خارج می شوند و در روي درخت به فعالیت می پردازند . پروانه ها معمولأ به طور پراکنده بر روي برگها دیده می شوند که در صورت تکان دادان شاخه ها پرواز مختصري کرده و دوباره در روي برگ قرار می گیرند . پروانه هاي ماده پس از جفتگیري ، تخم هاي کوچک سفید رنگ خود را داخل نسج زیرین یا روئی برگ قرار می دهند . دوره ي جنینی یک هفته تا ده روز طول می کشد ، سپس لاروهاي نئونات از تخم خارج می شوند و در حالیکه با ترشحات غدد مولد تار خود یک پناهگاه کوچک ابریشمی ، لکه مانند سفید، در پشت یا روي برگ ، همانگونه که قبلأ گفته شد ایجاد می نماید ، در داخل آن تغییر جلد داده و به لارو سن 2 تبدیل می شود . در صورتیکه داخل این لکه هاي سفید رنگ را در زیر استرئومیکروسکوپ مورد بررسی قرار دهیم ، به پوسته جلدي لارو در حالیکه محل هاي خالی موهاي سیاه رنگ لارو روي آن به خوبی نمایان است برخورد خواهیم کرد. لاروها با تغذیه ، لکه اي از پارانشیم زیرین برگ حالت توري شکل به برگ می دهند. نسل اول آفت تا اوایل تیر ماه به طول می کشد.نسل دوم آفت از اواسط تیر ماه به بعد شروع می شود . طول دوره ي نسل دوم با توجه به گرمی هوا کمتر بوده و از اواخر مرداد ماه تا اواسط شهریور ماه طول می کشد.نسل سوم آفت با تغذیه از برگ خسارت قابل ملاحظه اي را به درخت وارد می آورد . در اواخر مهر و اوایل آبان پیش شفیره هاي پروانه ظاهر می شوند و به همین شکل زمستان گذرانی می کند . از مراحل رشدي آفت تعدادي زنبورهاي پارازیتویید از جمله از شفیره هاي آن و از خانواده Braconidae جمع آوري گردیده و شناسایی شده اند .

 

پیله لارو و لانه شفیرگی پروانه برگخوار نارون

 

 

کنترل آفت :

 

با توجه به چند نسلی بودن آفت پروانه برگخوار نارون ( Bucculatrix ulmella  ) و هم زمانی نسل اول با برگخوار نارون در صورتیکه در زمان مبارزه ، به زیر برگها توجه بیشتري شود نیاز به کنترل براي این آفت نخواهد بود. همانگونه که در زیست شناسی حشره اشاره گردید تعدادي از پیله هاي محتوي پیش شفیره هاي نسل سوم که در روي برگها قرار دارند با ریزش برگها به زمین ریخته باشد و تا سال بعد به همین صورت باقی میماند ، بنابراین جمع آوري برگهاي ریخته شده در پاي درختها، کمک بزرگی به کاهش ذخیره زمستان گذران آفت خواهد شد و در صورتیکه اینکار به خوبی صورت گیرد و دقت در مبارزه برگخوار نارون هم انجام شود و بالاخره اثرات خوب پارازیتوییدها نیاز به مبارزه جداگانه اي براي آن نخواهد بود.

 

همچنین میتوانید پستهای زیر را نیز مطالعه کنید

سوسک برگخوار نارون

زنبور مینوز برگ نارون

کرم سفید ریشه

بذرخوار تاغ

 

دانلود فایل پی دی اف زنبور مینوز برگ نارون در کانال تلگرام شرکت

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها