کاشت و پرورش آووکادو (ارقام – ازدیاد)

کاشت و پرورش آووکادو

دریافت فایل pdf مقاله کاشت و پرورش آووکادو در کانال تلگرام شرکت

تاریخچه

آووکادو بر اساس شواهد باستان شناسی از حدود ده هزار سال پیش به عنوان میوه ای خوراکی در کشور مکزیک مورد استفاده بوده و از همین زمان نیز با گزینشهای مصنوعی انجام شده به عنوان یکی از اولین درختان اهلی شده جهان مطرح است. بر این اساس، برای درک الگوی اهلی شدن و تکامل درختان میوه بویژه در مناطق با تنوع زیستی بالا آووکادو گونه مهمی محسوب میشود. بررسیها نشان میدهد که جنس آووکادو ( Persea ) از مناطق مرتفع بخش مرکزی و شرقی مکزیک و نواحی مرتفع مجاور آن در گواتمالا منشأ گرفته است. در حال حاضر این محصول بطور گسترده ای در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان پراکنده شده و در کشورهای مختلف به روشهای گوناگونی مورد مصرف قرار میگیرد. تولید جهانی آووکادو حدود ۳.۵میلیون تن است که حدود بیست درصد آن صادر میشود .

گیاه شناسی آووکادو

آووکادو  ( Persea Americana ) از خانواده برگبو (Lauraceae) میباشد که یکی از قدیمیترین خانواده های گیاهان گلدار با حدود ۵۰ جنس و ۲۵۰۰ تا۳۰۰۰ گونه است. اغلب این گیاهان درختان و درختچه های همیشه سبز بومی نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر هستند که در بعضی موارد ترکیبات معطری نیز دارند.

جنس ها و گونه های مهم

معروفترین جنس خوراکی همان آووکادو (Avocado) یا آگواکیت((Aguacate است که نام علمی آن Persea Mills بوده و گونه های تجاری آن Persea gratissima و Persea americana Mills هستند.. میوه در اغلب گونه های این جنس ریز وفاقد ارزش اقتصادی است و فقط گونه های Persea americana و Persea shiedeana تولید میوه های درشت میکنند.در این دو جنس میوه ها آبدار و فیبری میشوند و دارای عطر مطبوعی هستند .

نیازهای اکولوژیکی آووکادو

نیازهای اقلیمی آووکادو با ویژگیهای آب و هوایی خاستگاه آن مطابقت داشته و بطور کلی به عنوان گیاهی نیمه گرمسیری شناخته میشود. بررسیها نشان داده است که نژاد گرمسیری آنتیلین یا وست ایندین در ارتفاع ۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا رشد و باردهی خوب و کمترین مقدار چربی (حدود ۲ تا ۵ درصد) را داشته ولی ارقام نیمه گرمسیری گواتمالایی و مکزیکی در ارتفاع ۳۰۰ متری عملکرد خوبی داشته اند.
مشاهدات نشان میدهد که آووکادو اگرچه خاستگاهی نیمه گرمسیری و گرمسیری دارد، اما از قدرت سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی برخوردار بوده و امکان پرورش آن در محدودهای وسیع در حدفاصل نواحی گرمسیری تا عرض جغرافیایی حدود ۳۰ درجه شمالی و جنوبی وجود دارد.. بدیهی است که بهترین باردهی آووکادو محدود به ناحیه محدودی از این منطقه وسیع است که عملاً بین عرض های جغرافیایی ۲۳.۵ درجه شمالی و جنوبی قرار دارد. به هر حال یکی از دلایل عمده بالا بودن گسترش جغرافیایی و سازش پذیری این محصول به شرایط اقلیمی را باید تنوع گسترده ژنتیکی آن دانست.
تفاوتهای نژادهای آووکادو در تحمل شرایط محیطی توانسته است در خصوصیات محصول تولیدی آنها اثرات بارزی داشته باشد. به عنوان مثال نژادهای نیمه گرمسیری (مانند نژاد مکزیکی) به دلیل بالاتر بودن تحمل سرمایی از درصد روغن بیشتر ( ۹  تا ۳۰ درصد)، قند کمتر و عطر بیشتری نسبت به نژادهای گرمسیری برخوردارند.  

خاک مناسب آووکادو

آووکادو میتواند در انواع مختلف خاک با منشًا آتشفشانی، لومی شنی و یا آهکی رشد و باردهی خوبی داشته باشد. مقدار  PH مناسب بستر کشت آووکادو حدود ۵ تا ۷ است. از آنجائی که آووکادو به پوسیدگیهای ریشه حساسیت زیادی دارد، لذا زهکش مناسب از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اگر سطح ایستابی بالاتر از عمق یک متری باشد موجب اضمحلال درخت خواهد شد. آووکادو از نظر تحمل به شوری نیز در گروه درختان حساس طبقه بندی میشود.

بارندگی

اغلب ارقام به تنش آبی و نیز زیادی رطوبت ناشی از زهکشی ضعیف خاک حساس هستند. بارندگی زیاد با داشتن زهکشی مناسب مشکلی ایجاد نمیکند. بطور کلی وجود سطح متوسطی از بارش سالانه که در دامنه  ۱۲۵۰ تا ۱۷۵۰ میلیمتر باشد در صورتی که از توزیع مناسبی برخوردار باشد میتواند نیاز آبی آووکادو را برآورده کند.

شرایط خشکی

آووکادو خشک بودن بستر را در دوران گلدهی ترجیح میدهد ولی وقوع بارندگیهای ملایم و کوتاه مدت نیز در این مرحله نمیتواند سبب بروز لطمه به گل آذینها شود. از آنجایی که ریشه های آووکادو کم عمق هستند، خشکی طولانی مدت در زمانهای بحرانی گلدهی و تشکیل میوه باعث ریزش شدید گل و میوه چه ها خواهد شد. در بین نژادهای مختلف آووکادو ارقام نژاد West indian و نژاد مکزیکی به ترتیب دارای تحمل بیشتری به بارندگیهای تابستانی و تنش آبی ( خشکی هوا) هستند.

درجه حرارت

بطورکلی ارقام مختلف آووکادو به غیر از معدودی از جمله رقمهای نژاد West indian فاقد قدرت سازش بالایی با شرایط گرم و مرطوب هستند. بهترین دما برای رشد این محصول برابر ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است. گرمای بیش از این حد باعث کاهش فتوسنتز شده و عملکرد کاهش مییابد. مناسبترین رژیم دمایی برای نمو گلها، رشد لوله گرده و نمو جنین در طول روز برابر با ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد و در هنگام شب برابر با ۲۰ درجه سانتیگراد تعیین شده است. اگر در زمان گلدهی دمای هوا در روز کمتر از ۱۷ و شب هنگام کمتر از ۱۲ باشد گلها آسیب دیده درصد تشکیل میوه کاهش شدیدی خواهد داشت. از طرف دیگر اگر در این دوران هوای روز و شب به ترتیب گرم تر از ۳۳ و ۲۸ درجه سانتیگراد شود رشد لوله گرده و نمو جنین تضعیف خواهد شد که سبب کاهش محصول میشود. از نظر رطوبت نسبی نیز باید گفت که آووکادو بویژه در دوره گلدهی و تشکیل میوه طالب هوایی با رطوبت نسبی بالاتر از %۵۰ است.

باد

از آنجایی که شاخه های آووکادو ترد و شکننده است لذا وزش باد میتواند خسارت زیادی به این درخت وارد کند، به همین خاطر حضور بادشکن از ضروریات پرورش تجاری این محصول است

ضرورت ایجاد بادشکن در اطراف باغ آووکادو

مشخصات عمومی درخت آووکادو

شکل تاج در درخت آووکادو بر حسب رقم میتواند از استوانه ای و افراشته (مانند انواع بذری و یا رقمهای Bacon، Edranol و Reed تا پهن و با گسترش عرضی (Fuerte) یا کروی (Hass) در تغییر باشد. ارتفاع درختان بذری در مناطق بومی آن میتواند تا بیش از ۳۰ متر نیز باشد، اما بلندی درختان پیوندی در حدود ۱۵ تا ۱۸ متر است. به منظور تسهیل عملیات باغبانی و باغداری و بویژه کنترل آفات و بیماریها بهتر است ارتفاع درخت را در حد چهار تا پنچ متر نگهداشت. اگرچه آووکادو در گروه همیشه سبزها طبقه بندی میشود اما برخی از ارقام در دوران گلدهی دچار ریزش نسبتاً شدید برگ میشوند که البته پس از مدت کوتاهی شاخه های انتهایی این کاهش را جبران میکنند.
برگ آذین (فیلوتاکسی) آووکادو مارپیچی و دارای برگهای سبز تیره در اندازه های متنوع است. بطوری که طول پهنک میتواند از ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر در نوسان باشد شکل برگها ممکن است بیضوی یا تخم مرغی باشد. دوره زمانی پیدایش جستهای رشدی جدید در آووکادو ۳۰ تا ۶۰ روز است. رشد ریشه در نواحی نیمه گرمسیری در تمام طول سال ادامه دارد. طول دوره جوانی درختان آووکادو از پنج تا ده سال در نوسان است. برای کوتاه کردن این دوره میتوان از عملیات حلقه زنی، پیوند، و یا تهیه نهال از طریق قلمه زنی بهره گرفت

مقایسه درختان تربیت شده و طبیعی آووکادو

گلدهی در آووکادو

گل آذین آووکادو خوشه مرکبی است که از جوانه های جانبی شاخه منشأ میگیرد. هر گل آذین شامل تعداد بسیار زیادی گل ریز به رنگ زرد یا سبز رنگ پریده میباشد. اگرچه یک درخت بالغ در هر دوره گلدهی ممکن است حدود یک تا دو میلیون گل تولید کند ولی فقط حدود ۵۰۰-۲۰۰ میوه بالغ خواهد داشت  . این حجم وسیع گل در مجموع سبب خروج آب زیادی از درخت میشوند و لذا در دوره گلدهی باید مراقب جلوگیری از بروز تنش خشکی باشیم. گلها دوجنسی و دارای ۵ گلبرگ به رنگ سبز کم رنگ مایل به زرد، ۱۲ پرچم (شامل ۹ پرچم بارور  و ۳ پرچم عقیم) و یک تخمدان تک برچه ای با یک تخمک هستند گلهای آووکادو توسط زنبورهای عسل گرده افشانی میشوند. در بخش قاعده ای که پرچم ها مستقر شده اند یک جفت غده ترشحی نکتار وجود دارد که در فاصله هر سه پرچم بطور متناوب قرار گرفته اند، هر پرچم دارای چهار کیسه گرده است که گرده های چسبناک را رها میکنند.

گلدهی در آووکادو

گرده افشانی و نحوه تلقیح

اغلب رقمهای تجاری آووکادو خودبارور هستند. به علت طرز رشد گلها و عدم همزمانی رسیدن دانه گرده و مادگی گلهای یک درخت نمیتوانند خودشان را تلقیح کنند بلکه بایستی توسط گلهای درختان دیگر یا مجاور گرده افشانی شوند. باد به تنهائی نمیتواند سبب انتقال دانه گرده شود اما زنبورها میتوانند در انتقال دانه گرده از گلی به گل دیگر بسیار موثر باشند. برای همین منظور لازم است در زمان شکوفایی گلها حداقل دو تا سه کندوی زنبور عسل در هر هکتار از باغ آووکادو مستقر شود. آووکادو عادت گلدهی بینظیری دارد که به دایکوگامی یا پروتوژنی معروف است که سبب دگرگشنی در آن میشود. بر اساس این پدیده، هر یک از رقمهای موجود در یکی از دو گروه مکمل A یا B قرار میگیرد. این عادت گلدهی به این صورت است که مادگی و گرده ها همزمان بالغ میشوند ولی در یک زمان واحد، در تمام گلهای یک درخت فقط مادگی فعال بوده و گلهای درخت همگی نقش ماده را ایفا می کنند اما همین گلها در زمانی دیگر نقش نر داشته و تنها پرچمهای آنها فعالیت دارد. براساس این وضعیت منحصر به فرد گلها، با توضیح فوق ارقام آووکادو به دو گروه A و B قابل تقسیم هستند. در گروه A اولین شکوفائی گل هنگام صبح بوده و برای بار دوم در بعدازظهر روز بعد گلها باز میشوند. در گروه B اولین شکوفائی بعدازظهر و دومین شکوفائی صبح روز بعد است و بدین ترتیب هر روز صبح تخمدان گروه A میتواند با گرده گروه B تلقیح شود و هنگام بعدازظهر نیز گرده های گروه A تخمدانهای گروه B را تلقیح مینمایند. گلهای گروه A در هنگام صبح که باز میشوند به عنوان گل ماده عمل کرده این گلها دارای کلاله سفید رنگی هستند در حالی که گلهای نر بسته هستند . این گلها تقریباً هنگام بعداز ظهر بسته می شوند و مجدداً در بعدازظهر روز بعد برای مدت ۳ تا ۴ ساعت باز میشوند و این بار در نقش گل نر ظاهر می شوند. گلهای گروه B بعد از ظهر به عنوان گل ماده باز شده ولی پرچم ها بسته میمانند و این گلها هنگام عصر بسته شده و مجدداً صبح روز بعد به عنوان یک گل نر باز میشوند .
زمان گل دهی آووکادو بسته به نوع رقم متفاوت است. در ارقام مکزیکی گل دهی از اواخر پاییز تـا زمسـتان شروع شده و تا بهار ادامه مییابد. در ارقامی مثل Fuerte و Pinkerton که دورگ بین نژادهای گواتمـالایی و مکزیکی هستند گلدهی از زمستان آغاز شده و تا اوایل بهار ادامه دارد. زمان آغاز گلدهـی بـرای ارقـام west indian اوایل بهار و در ارقام گواتمالایی اواسط بهار است معمولا گلدهی حدود ۲ ماه طول میکشد ولی دوره گل دهی در هوای گرم کوتاهتر و در هوای خنک طولانیتر میشود. گل دهی اغلب به صورت انتهـایی و گـاهی جانبی روی شاخه فصل جاری انجام می شود. برخی زمان گل انگیزی آووکادو را پاییز و عده ای به پـس از پایـان رشد شاخه و فصل تابستان مربوط می داننددر هر صورت بروز تنشهای سرمایی و خشکی را می تـوان از عوامـل مؤثر در گل انگیزی آووکادو دانست.
در خیلی از کشورها ارقامی به عنوان گرده دهنده باعث افزایش درصد تشکیل میوه میشوند. متعاقب گرده افشانی میزان قابل ملاحظه ای از میوه ها دچار ریزش میشوند که میتواند ناشی از ضعف گرده افشانی و یا رشد رویشی بیش از حد باشد که سبب فقر کربوهیدراتی میوه ها و تشدید رقابت برای جذب مواد بین آنها میشود.

گرده افشانی و نحوه تلقیح گلها

گل آذین آووکادو از نوع خوشه مرکب است که میتواند روی دو نوع از شاخه های گل دهنده محدود (Determinate) و یا نامحدود (Indeterminate) بوجود بیاید. در شاخه محدود انتهای گل آذین به یک گل ختم میشود و لذا رشد رویشی شاخه به گل آذین پایان مییابد اما در گل آذین نامحدود انتهای گل آذین به یک جوانه رویشی ختم میشود که ادامه رشد شاخه را تضمین میکند .
با عنایت به رفتار خاص گلدهی در آووکادو لازم است برای تولید محصول کافی همواره ارقام این دو تیپ در مجاورت هم قرار داشته باشند تا گرده افشانی و تلقیح مناسب انجام شده و میوه کافی تشکیل شود. در شمال ایران که دو رقم Hass (از تیپ A ) و  Zutano (ازتیپ B  ) فراوانی بالاتری دارند لازم است نقشه کاشت به گونه ای طراحی شود که کارایی گرده افشانی در حداکثر بوده و بتوان محصول فراوانی از این ارقام تجاری برداشت کرد.

انواع گل آذین آووکادو

تیپ گلدهی مهمترین ارقام آووکادو

گیاهشناسی میوه

میوه آووکادو نوعی سته تک بذری است. بذر بسیار درشت، دو لپه ای و تک جنین است که با میانبر گوشتی و ضخیمی پوشیده شده است. ضخامت پوست میوه وابسته به نژاد بوده و میتواند به ضخامت تا ۰.۶۵ سانتیمتر هم باشد. سطح پوست میوه دارای ۲۰ تا ۳۰ هزار روزنه است که بسیار کمتر از تعداد روزنه های یک برگ است. رنگ پوست میوه های رسیده دارای طیف وسیعی است و میتواند از سایه های مختلف سبز تا زرد مایل به سبز و از قرمز تا خرمایی مایل به قرمز در نوسان باشد. میانبر (گوشت روغنی) به رنگ زرد مایل به سبز تا زرد روشن و میزان روغن آن معادل ۷.۸  تا ۴۰.۷ درصد وزن میوه است. اگزوکارپ پوسته چرمی روی میوه، مزوکارپ بافت پارانشیمی گوشت میوه و اندوکارپ بذر میوه محسوب میگردد . شکل میوه هم میتواند بر حسب رقم به سه حالت گرد، بیضی و مخروطی تقسیم بندی شود وزن هر میوه آووکادو در زمان برداشت بر حسب رقم، شرایط آب و هوایی و مدیریت باغ از ۵۰ گرم تا ۲ کیلوگرم متغیر است .

انواع میوه آووکادو با هسته بزرگ آن

رشد و نمو میوه آووکادو

از زمان تشکیل میوه تا رسیدگی محصول ۶ تا ۱۲ ماه طول میکشد. منحنی رشد میوه آووکادو سیگموئید ساده است که به دو مرحله تقسیم سلولی و بزرگ شدن سلولی تقسیم میشود. مرحله تقسیم سلولی در آووکادو غیرمعمول بوده و برعکس سایر درختان میوه تا زمان باقی ماندن میوه روی درخت ادامه پیدا میکند. به همین دلیل عامل اصلی تفاوت اندازه میوه بین ارقام مختلف آووکادو بیش از آنکه به اندازه سلولهای موجود در میوه مربوط باشد به تعداد سلولها ربط دارد. به عبارت دیگر، میوه رقمی که تعداد سلول بیشتری دارد بزرگتر از رقمی با تعداد سلول کمتر است. در زمان بلوغ تجاری ارتباط آوندی پوشش بذر با گوشت میوه قطع شده و رشد بذر متوقف میگردد . بی بذری در آووکادو به دلیل پدیده استنو سپرموکارپی است. میوه های بی بذر ارزش تجاری نداشته و ۱۰ برابر کوچکتر از میوه های بذردار هستند . به میوه های بی بذر آووکادو اصطلاحاً cukes یا cocktail میگویند .

انواع میوه تلقیح شده و طبیعی اووکادو

مناطق مناسب کشت و پرورش آووکادو

کشورهای مکزیک، شیلی، جمهوری دومینیکن، اندونزی، آمریکا، کلمبیا، پرو، کنیا، برزیل و چین مهمترین کشورهای تولیدکننده آووکادو گزارش شده اند. اما کشت آن در نیوزیلند و استرالیا نیز در حال گسترش است. بطورکلی آووکادو بومی مناطق گرم و مرطوب است اما در مناطق نیمه گرمسیری هم به خوبی گسترش دارد. میانگین دما در تابستان نباید از ۱۴ درجه سانتیگراد کمتر باشد و میانگین بارندگی سالانه مورد نیاز آن ۷۵۰ تا ۱۲۵۰ میلیمتر است. در شرایطی که متوسط بارش سالانه کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد بایستی درختان آووکادو را آبیاری نمود .
در ایران مناطق شمالی کشور (بخصوص استان مازندران) برای کشت و کار آووکادو مساعد است اما متأسفانه به رغم ارزش غذایی بالای این میوه، کشت و پرورش آن در شمال کشور گسترش چندانی پیدا نکرده است.

نژادهای آووکادو

ارقام تجاری آووکادو از سه نژاد گواتمالایی، مکزیکی و هند غربی (West Indian) منشأ گرفته اند. بخـش عمده رقمهایی که در باغداری پیشرفته مورد استفاده هستند شامل دورگ هایی از دو نژاد گواتمالایی و مکزیکی است. رقم فیورت (Furet) در حال حاضر بهترین رقم در منطقه نیمه گرمسیری کالیفرنیـا و رقـم هـس (Hass) مناسبترین رقم برای آب و هوای نیمه گرمسیری مدیترانه ای خنک میباشد.

نژاد مکزیکی
از مناطق مرتفع کشور مکزیک منشأ گرفته و مقاومترین نژاد به سرماست اما به شوری حساس است. وجود میوه های ریز که وزنی کمتر از ۲۵۰ گرم دارند و در عرض مدت ۶ تا ۸ ماه پس از گلدهی رسیده میشوند میتواند معرفهای خوبی برای این نژاد باشد. میوه ها در این نژاد دارای پوستی نازک و صاف و بذری درشت هستند که اتصال ناچیزی در حفره مرکزی میوه دارد. میزان روغن بیش از %۳۰ و بالاتر از تمام نژادهای دیگر است .

نژاد گواتمالایی
این نژاد بومی اراضی کم ارتفاع آمریکای مرکزی است. در مناطق گرمسیری رشد کرده و مقاومت آن به سرما کمتر از نژاد مکزیکی است. میوه های آن نسبتاً درشت با وزنی بیش از ۶۰۰ گرم و متصل به دم میوه بلندی هستند. از زمان گلدهی تا رسیدن محصول به ۹ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد. پوست میوه این نژاد ضخیم و شکننده بوده و سطح آن اغلب زگیل مانند است. بذر کوچک و به سختی به گوشت چسبیده است و محتوای روغن آن ۸ تا ۱۵ درصد در نوسان است.

نژاد West Indian
بومی مناطق کم ارتفاع آمریکای مرکزی مانند کلمبیا بوده و مناسب مناطق گرم و مرطوب است. ارقام این نژاد به سرما حساس ولی به شوری خاک مقاوم هستند. میوه در این گروه اندازه ای متوسط با پوستی صاف ولی چرمی و صیقلی دارد. میوه ها به دم میوه های بلند متصل است و برای رسیدن کامل از هنگام گلدهی به ۹ ماه زمان نیاز دارند. بذرها درشت و به سختی به گوشت چسبیده اند. میزان روغن میوه در حد پایینی بوده و بین ۳ تا ۱۰ درصد در نوسان است. مقاومت این نژاد به سرما از سایر نژادها کمتر است.بطورکلی مقاومت به سرما در ارقام مکزیکی بیشتر از رقمهای دیگر است و از این نظر نژاد West Indian حساسترین رقمها را به خود اختصاص داده اند. بنابراین دورگ هایی مانند Zutano و Bacon به سرما مقاوم تر از رقم گواتمالایی و متداول Hass هستند .

مقایسه صفات برگزیده سه نژاد آووکادو

 

مهمترین ارقام آووکادو

رقمهای متنوعی از ارقام آووکادو در نقاط مختلف جهان وجود دارند که در اینجا به مهمترین ارقام که برخی از آنها در ایران هم وجود دارند پرداخته میشود .

رقم Hass
این رقم به عنوان یک دانهال تصادفی از نژاد گواتمالایی منشأ یافته است و توسط Rudolph Hass در سال ۱۹۳۵ در کالیفرنیا انتخاب شد. کیفیت مناسب و عملکرد بالا سبب انتخاب این رقم گردید. میوه ها دارای اندازه متوسط و گرد بوده بدون گردن و با وزن ۱۴۰ تا ۴۰۰ گرم هستند که در هنگام رسیدن به رنگ ارغوانی در می آیند. تیپ گلدهی این رقم به گروهA  تعلق دارد. رقم Hass محبوبترین رقم آووکادو در جهان است که در مناطق نیمه گرمسیری جهان به سرعت در حال توسعه است. هم اکنون در نیوزیلند، کالیفرنیا، شیلی، اسپانیا، استرالیا و آفریقای جنوبی به ترتیب حدود ۹۶ ، ۹۰، ۸۰، ۷۳، ۷۰ و ۳۰ درصد تولید آووکادو را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده پتانسیل بالای کمی و کیفی این رقم میباشد. این رقم نسبت به رقمFuerte  عملکرد بالاتری دارد و دیررستر است. Hass رقمی زودبارده و با باردهی منظم است اما نگهداری طولانی مدت میوه روی درخت سبب تشدید پدیده سال آوری میگردد.

رقم Fuerte
دورگی از نژادهای مکزیکی و گواتمالایی است که در سال ۱۹۱۱ در کشور مکزیک توسط Carl Schmidt انتخاب گردید و به دلیل مقاومت بالایی که به سرمای شدید سال ۱۹۱۳ کالیفرنیا نشان داد Fuerte به معنی سخت و مقاوم نامگذاری شد. این رقم بعد از Hass، یکی از محبوبترین ارقام آووکادو در جهان است. این رقم مهمترین رقم آووکادو در آفریقای جنوبی است. رقم Fuerte از نظر گلدهی تیپ B محسوب میشود. میوه مخروطی شکل با گردن باریک، با وزنی بین۲۰۰  تا ۵۰۰ گرم و دارای ۱۸ تا ۲۶ درصد روغن است. این رقم زودرس بوده و به رغم مقاومت متوسطی که به سرما از خود نشان میدهد، به سرمازدگی بهاره حساس بوده و گلها و میوه های کوچک آن دچار آسیب خواهند شد. آستانه مقاومت این رقم به سرما منفی ۸.۲ درجه سانتیگراد می باشد. این رقم برای کاشت در اقلیم نیمه گرمسیری مناسبتر از مناطق گرمسیری است .

رقم Reed
این رقم که احتمالاً یک دورگ گواتمالایی است در سال ۱۹۴۸، توسط James Reed در کالیفرنیا انتخاب گردید. از نظر تیپ گلدهی در گروه A قرار میگیرد. میوه های این رقم گرد با اندازه متوسط تا بزرگ و وزن ۲۷۰ تا ۶۸۰ گرم است.. این رقم دیررس بوده و عمر انباری آن حدود یک ماه بیشتر از Hass است. زودبارده و عملکرد بالایی دارد و مناسب پرورش در باغهای پرتراکم است .

رقم Zutano
دورگی از نژاد مکزیکی و گواتمالایی است که در کالیفرنیا انتخاب گردید. از نظر تیپ گلدهی B محسوب میگردد. میوه ها گرد تا مخروطی با اندازه متوسط و وزن ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم هستند.. رقمی زودرس بوده و میوه ها پس از رسیدن به مرحله بلوغ انبارمانی کوتاهی دارند. این رقم عملکرد بالا و ثابتی داشته و مقاومت به سرمای آن بالاست. آستانه مقاومت به سرما منفی ۳/۳ درجه سانتیگراد است. این رقم به عنوان یک پایه مناسب در نهالستانهای آمریکا و آفریقای جنوبی نیز استفاده میشود. یک گرده دهنده بسیار خوب برای رقم Hass محسوب میشود و بنابراین توصیه میشود که در ایران نیز از این رقم برای گرده افشانی رقم Hass مورد استفاده قرار بگیرد. این رقم یکی از ارقام کشت شده در شمال ایران میباشد .

رقم Ryan یاSummer Fuerte
دورگی از نژادهای مکزیکی و گواتمالایی است که در سال ۱۹۲۷ توسط Edward R. Ryan در کالیفرنیا انتخاب گردید. از نظر گلدهی تیپ B است. میوه مخروطی شکل با اندازه متوسط و وزن ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم و رقمی دیررس محسوب میشود. در شرایط آب و هوایی خنک محصول کمی تولید میکند در حالی که در مناطق نیمه گرمسیری آفریقای جنوبی محصول بالایی دارد. این رقم به سرما بسیار مقاوم است .

رقم Bacon
دورگی از نژادهای مکزیکی و گواتمالایی است که در سال ۱۹۲۸ در کالیفرنیا انتخاب گردید .از نظر گلدهی تیپ B است. میوه این رقم گرد و اندازه آن متوسط تا بزرگ با وزن ۱۷۰ تا ۵۰۰ گرم میباشد. این رقم مقاوم به سرما بوده و در مناطق خنک نسبت به رقم Fuerte محصول بالاتری تولید میکند. آستانه مقاومت به سرما ۴/۴ -درجه سانتیگراد است. این رقم در مناطق مرطوب نیمه گرمسیری حساس به آفات و آنتراکنوز است. Bacon یک گرده دهنده بسیار مناسبی برای Hass محسوب میشود .

رقم  Lamb Hass  
این رقم در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ از دانهالهای کشت شده در باغ BobLamb انتخاب گردید. این رقم نسبت به Hass، برتریهای قابل توجهی از جمله اندازه بزرگتر میوه ، جثه کوچکتر درخت و کیفیت بالاتر میوه میباشد. این رقم مناسب کشت انبوه است و میوه های آن کمتر دچار آفتاب سوختگی میشود .

رقمPinkerton 
رقمی گواتمالایی و احتمالاً دورگی از ارقام Hass و Rincon است که در سال ۱۹۵۹ توسط شخصی به نام Pinkerton در کالیفرنیا یافت شد و احتمالا هیبرید Rincon × Hass است. این رقم در سال ۱۹۷۵به عنوان یک رقم نیمه پاکوتاه ثبت گردید. Pinkerton از نظر تیپ گلدهی در گروه A قرار دارد. میوه ها در اقلیم گرم مخروطی شکل بوده اما در آب و هوای معتدله گردن دار میشوند. اندازه میوه متوسط با وزن ۲۳۰ تا ۲۴۵ گرم میباشد. این رقم به کندی میرسد که همین امر دلیل انبارمانی طولانی مدت آن نسبت به هر رقم دیگری است . زودبارده و پربار است و مقاومت آن به سرما مشابه ارقام Hass و Reed است. آستانه تحمل سرمایی این رقم منفی ۲ درجه سانتیگراد میباشد. این رقم مقاوم به آنتراکنوز بوده و در آفریقای جنوبی و فلسطین اشغالی کشت و پرورش آن گسترش خوبی دارد .

مهمترین ارقام تجاری آووکادو در جهان

روشهای ازدیاد آووکادو

آووکادو را میتوان به سه روش کشت بذر، پیوند و قلمه تکثیر کرد. نهالهای بذری دیر بارآور بوده وکیفیت میوه آنها مثل درخت مادری نخواهد بود.

ازدیاد از طریق بذر
طول عمر بذر آووکادو کوتاه و حداکثر ۲ تا ۳ هفته است ولی نگهداری بذر در خزه یا ماسه در دمای ۵/۵ درجه سانتیگراد میتواند طول عمر بذرها را تا ۸ ماه افزایش دهد برداشتن پوسته بذر قبل از کشت به بالا رفتن سرعت جوانه زنی کمک خواهد کرد . ضدعفونی بذرها در بستر کاشت با قارچکشهایی مانند تیرام یا کاپتان سبب نابودی قارچ های خاکزی خواهد شد. باردهی درختان بذری آووکادو معمولاً پس از ۸ تا ۱۰ سال شروع شده و محصول تولیدی نیز اغلب از کیفیت مناسبی برخوردار نیست .

انواع بذر آووکادو در داخل میوه

ازدیاد پیوندی
تکثیر تجاری آووکادو با پیوند جوانه روی نهالهای بذری انجام میشود. تنوع ژنتیکی نهالهای بذری در ارتباط با برخی صفات مطلوب مثل مقاومت به پوسیدگی فیتوفترایی ریشه و تحمل به شوری و خاکهای آهکی میتواند مشکلات عمده ای را در تولید تجاری آووکادو ایجاد نماید. دانهالهای نژاد West Indian که به عنوان پایه استفاده میشوند به مناطق گرمسیری سازگاری بیشتری دارند در حالی که دانهالهای نژاد مکزیکی برای رشد در مناطق خنکتر نیمه گرمسیری سازش بیشتری یافته اند. در مناطقی مانند فلسطین اشغالی که تحمل به شوری از اهمیت بیشتری برخوردار باشد معمولاً ارقامی از نژاد West Indian که به شوری و خاکهای آهکی تحمل بالاتری بالایی دارند به عنوان پایه مورد استفاده قرار میگیرند.
برای تکثیر بذری ابتدا باید بذرها را از میوه های سالم و کاملاً رسیده برداشت شده جدا کرد و دقت داشت تا درختان مادری فاقد هرگونه بیماری ویروسی مانند Sun-Blotch باشند. بذرها برای مدت نیم ساعت در آبی با دمای ۵۰ درجه تیمار شده سپس در محلی سایه برای خنک و خشک شدن قرا میگیرند. کشت بذر در گلدانهای نایلونی پر شده از خاک گندزدایی شده انجام میشود. پایه هایی که روی آنها عملیات پیوند انجام میشود معمولا ۴ تا ۸ ماهه بوده و بایستی حداقل ۶ میلیمتر قطر داشته باشند. معمولاً از پیوندهای مجاورتی، جانبی و اسکنه برای تکثیر آووکادو استفاده میشود . تهیه شاخه پیوندک در زمستان سال قبل از اجرای پیوند و از شاخه های در حال خواب و انتهایی که فاقد جستهای رشدی باشند انجام میشود. بهتر است طول شاخه پیوندک که از رشدهای انتهایی درختان سالم تهیه میشود حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر بوده و حداقل ۳ جوانه رویشی داشته باشد.
کاشت بذرها در بسترهای گلدانی باید به گونه ای باشد که که بخش عریضتر بذر در پایین قرار بگیرد. بستر کشت باید از زهکش خوبی برخوردار باشد. عمل پیوند شاخه باید زیر سایبان انجام شود. نهالهای پیوندی بطور معمول پس از ۲ تا ۳ سال از اجرای پیوند شاخه محصول میدهند که از نظر اقتصادی و بازگشت سرمایه اهمیت زیادی برای باغداران دارد . معمولترین شیوه های پیوند جوانه مورد استفاده برای آووکادو شامل پیوند قاشی و سپری است. در این پیوندها لازم است که پیوندک از قسمت پایین شاخه های فصل جاری انتخاب شود .

پیوند جوانه در آووکادو

پیوند اسکنه در آووکادو

 

ازدیاد قلمه ای آووکادو
تکثیر آووکادو از طریق قلمه زنی به دلیل سخت ریشه زایی آن مشکل است. در عین حال باید دانست که قلمه های برداشت شده از گیاهان جوان خیلی راحتتر از قلمه های درختان مسن ریشه دار میشوند. وجود برگ روی قلمه ها، استفاده از سیستم مه پاش، بکار بردن محلولهای قارچکش در بستر و همچنین استفاده از ترکیبات ریشه زایی مانند ایندول بوتیریک اسید (IBA) و یا ایندول استیک اسید (IAA) با غلظتهای حدود چهار تا شش هزارPPM  میتواند سبب تسهیل ریشه دار شدن قلمه های آووکادو شود.ریشه زایی قلمه های اواخر پاییز یا قلمه های زمستانه بهتر از قلمه های بهاره و تابستانه است . نتایج تحقیقات انجام شده با قلمه های نیمه خشبی برگدار آووکادو نشان داده است که استفاده از غلظت ۶۰۰۰ppm ایندول بوتیریک اسید در سیستم مه پاش میتواند ریشه زایی بالایی را به دنبال داشته باشد. در این تحقیق مشخص شد که پایینترین درصد ریشه زایی مربوط به قلمه های خشبی شاهد (بدون تیمار هورمونی) بوده است.
نژاد مکزیکی تقریباً سهل ریشه زا ولی نژاد West Indian کاملاً سخت ریشه زا است و نژادگواتمالایی از این لحاظ در حد واسط این دو قرار میگیرد. برخی پژوهشگران وجود یک لایه اسکلرانشیمی پیوسته را در ساقه ارقام سخت ریشه زای آووکادو علت عدم سهل ریشه زایی قلمه های این ارقام میدانند. پس نوع قلمه، رقم، سن درخت مادری قلمه، غلظت بکار برده شده هورمون و بالاخره ترکیب ماسه و پرلایت بکار رفته در تهیه بستر کاشت در درصد و سرعت ریشه زایی قلمه ها تأثیر دارد. اگر قلمه ها در بهار و تابستان گرفته شده باشند لازم است که بستر کاشت به سیستم مه پاش متناوب مجهز و محل کاشت قلمه ها سایه آفتاب باشد. برای قلمه های پائیزه نیز باید از پاگرما استفاده کرد. سال آوری در آووکادو یک مشکل اساسی است و تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رقم، سن درختان، میزان محصول سال قبل، شرایط اقلیمی از جمله تنشهای محیطی مانند کم آبی در زمان شکوفایی گل ، آفات و بیماریها و مدیریت باغ از جمله تغذیه، آبیاری و هرس میباشد .

قلمه های نیمه خشبی بدون برگ و نیمه خشبی برگدار

مدیریت باغ آووکادو

درختان آووکادو ۴ تا ۶ سال پس از کشت شروع به باردهی میکنند و در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی به حداکثر باروری می رسند. تراکم کشت از ۲۰۰ اصله در هکتار در باغداری سنتی تا ۲۵۰۰ اصله در هکتار در باغداری متراکم متغیر است. عمر اقتصادی درختان آووکادو ۲۵ تا ۳۰سال است که البته با مدیریت مناسب تغذیه و آبیاری و همچنین انجام هرس سالیانه قابل افزایش است. در احداث باغ آووکادو به دلیل وضعیت گلدهی و گرده افشانی ارقام کاشته شده باید از هر دو گروه A و B وجود باشد تا در گرده افشانی و تلقیح گل و در نتیجه به میوه نشستن به هم کمک کنند. همچنین لازم است از نهالهای پیوندی یا قلمه ای استفاده شود تا محصول تولیدی از کیفیت مورد نظر برخوردار بوده و بازارپسندی لازم را داشته باشد. میزان عملکرد متوسط آووکادو ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار است ولی با مدیریت صحیح این میزان را تا ۳۰ تن در هکتار می توان افزایش داد. تهویه در باغ آووکادو بسیار مهم است. در باغهای با تهویه ضعیف به خصوص در مناطق مرطوب نیمه گرمسیری بیماری پوسیدگی فایتوفترایی (phytophthora) بسیار ویرانگر و مخرب خواهد بود .

برداشت و فیزیولوژی پس از برداشت میوه آووکادو

مهمترین شاخص فیزیولوژی برداشت میوه آووکادو عبارت از درصد ماده خشک و میزان روغن میوه است. البته در برخی کشورها از جمله در آفریقای جنوبی و مکزیک از محتوای رطوبت گوشت میوه به عنوان شاخص اصلی رسیدن میوه استفاده میشود. به عنوان مثال در مکزیک شاخص رسیده بودن میوه برای رقم Hass رسیدن درصد ماده خشک میوه به حدود ۲۳ درصد است. شاخص میزان روغن وابسته به نوع رقم بوده و میتواند از ۱۸ تا ۲۶ درصد متغیر.باشد.
میوه های آووکادو را برای فروش تجاری در مرحله سبز برداشت میکنند و با توجه به طبیعت فرازگرا بودن این میوه میتوان میوه های سبز برداشت شده را در معرض گاز اتیلن سبززدایی نمود. میوه آووکادو پس از برداشت به دلیل نارس بودن قابل مصرف نیست. میوه ها هنگام رسیدن و در مرحله اوج تنفسی به سرما حساس بوده اما پس از اوج تنفسی حساسیت کمتری به سرما دارند. گوشت میوه پس از رسیدگی کامل طعم کره داشته و ارزش تغذیه ای بالایی دارد .

تکنولوژی و نگهداری میوه آووکادو

به دلیل اینکه آووکادو جزو میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری به شمار میآید نمیتوان آن را در دمای پایین انبار نمود. بهترین دما برای انبارمانی آووکادو دمای ۳ تا ۷ درجه سانتیگراد و بهترین میزان رطوبت نسبی ۸۵ تا ۹۵ درصد است. البته برخی ارقام مانند Hass را میتوان در دمای ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد به مدت ۴ هفته نگهداری کرد و ارقام دیگر آووکادو را میتوان در دمای ۶ تا ۸ درجه به مدت دو هفته انبار کرد . البته نگهداری طولانی مدت آووکادو در دمای زیر ۵ درجه سبب آشکار شدن علایم سرمازدگی می گردد.
آووکادو را میتوان در دمای ۷ درجه سانتیگراد در انبار با اتمسفر کنترل شده نیز نگهداری کرد. با تنظیم اکسیژن انبار به میزان ۲ درصد و دی اکسید کربن به میزان حداقل ۴ درصد میتوان آووکادو را به مدت حداقل ۱۰ هفته نگهداری کرد. برای رساندن میوه آووکادو، میتوان میوه ها را به مدت ۱ تا ۲ روز در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۹۵ درصد قرار داد .

ترکیبات شیمیایی میوه آووکادو

آووکادو میوه چرب است و دارای اسیدهای آمینه مختلف مانند سیستین (Cystine) تریپتوفان (Tryptophane) و تیروسین (Tyrosine) میباشد . در تحقیقات جدیدی که انجام شده وجود چند نوع آنتی بیوتیک در آووکادو ثابت شده است. دانه گیاه درای مقدار کمی (در حدود ۲ درصد) روغن است. این روغن غلیظ و سفت و به رنگ زرد مایل به سبز بوده که دارای بو و طعمی مطبوع است. روغن دانه آووکادو دارای حدود ۷ درصد روغن های اشباع شده مانند اسید پالمتیک Palmitic و اسید استئاریک (Steraric Acid) ، اسید آراشیدیک (Arachidic Acid)، اسید میریستیک (Myristic Acid) و در حدود ۸۰ درصد روغنهای اشباع نشده مانند اسید اولئیک ( Oleic Acid ) و اسید لینولئیک  (Linoleic Acid)میباشد .

میزان مواد و ترکیبات موجود در یکصد گرم آووکادو

خواص داروئی و بهداشتی آووکادو

روغن آووکادو دارای ویتامینهای مختلف مانند P ، C، K، H، E، D، B، A میباشد . بنابراین ارزش غذایی زیادی دارد. آووکادو سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که با انواع بیماریها مقابله می کند، تقویت کننده بدن بخصوص معده است و نفخ و گاز معده را از بین میبرد. آووکادو خون ساز است و برای مبتلایان به کم خونی مفید است. چون آووکادو قند و مواد نشاسته ای کمی دارد برای آنهایی که بیماری قند دارند نیز مناسب است. خستگی را برطرف میکند و بیخوابی را درمان میکند زیرا دارای تریپتوفان است .روغن آووکادو ضد رماتیسم است . در زیر به بعضی از خواص آووکادو اشاره می شود.
این میوه سبب تنظیم کار کبد و عملکرد صحیح ریه ها و روده ها میشود. آووکادو منبع ماده معدنی مس میباشد که به تشکیل گلبولهای قرمز خون کمک می کند در زیر خلاصه ای از فواید این میوه ذکر میگردد.

سلامت چشمها
آووکادو منبع فوقالعاده لوتئین است. این کاروتنوئید مانند یک آنتی اکسیدان عمل میکند و از ابتلا به بیماریهای مربوط به چشم پیشگیری به عمل میآورد. این میوه همچنین حاوی کاروتنوئیدهای دیگری مثل گزانتین، آلفا کاروتن و بتا کاروتن و همچنین ویتامین E میباشد. مصرف مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها مانند میوه و سبزیجات به همراه آووکادو (که سرشار از چربیهای اشباع نشده ی مونو است) باعث میشود که بدن شما بیشترین میزان این مواد مغذی را جذب کند.

کمک به لاغری
نصف آووکادو حاوی ۳.۴ گرم فیبرهای حلّال و غیر حلّال است. بدن به این فیبرها نیاز دارد تا عملکرد سیستم گوارش بدن را در شرایط مطلوبی نگه دارد. علاوه بر این، فیبرهای حلّال اجازه نمی دهند که گلوسیدها با سرعت بالا جذب بدن شوند. برای همین باعث میشوند که مدت زمان طولانیتری احساس سیری داشته و همچنین حاوی اسید اولئیک است که این اسیدهای چرب وظیفه فعال کردن بخشی از مغز را بر عهده دارد که فرمان احساس سیری را صادر میکند.

کنترل قند خون
آووکادو سرشار از چربیهای اشباع نشده مونو مفید میباشد و اجازه نمیدهد بعد از صرف غذا میزان گلیسمی خون به یکباره بالا برود. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربیهای مفید حتی میتواند حالت مقاومت به انسولین را به هم بزند. متأسفانه وضعیت مقاومت به انسولین باعث تثبیت طولانی مدت گلیسمی میشود که رفته رفته به دیابت منجر میشود. تحقیقات نشان داده است که آووکادو میتواند ترشح هورمون انسولین را مهار کند، بنابراین برای جلوگیری از گرسنگی مفید است.

آووکادو و سلامت قلب
آووکادو سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید برای قلب میباشد. فولات موجود در آووکادو خطر سکته و ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش میدهد. آووکادو دارای ماده ای به نام بتاسیتواسترول (beta-sitosterol) میباشد. بتاسیتواسترول یک استرول گیاهی است که به حفظ مقادیر طبیعی کلسترول خون کمک میکند. همانطور که می دانید ویتامین E ، یک آنتی اکسیدان قوی است و به دلیل داشتن همین خاصیت، از تاثیر منفی LDL کلسترول به وسیله رادیکالهای آزاد جلوگیری می کند. آووکادو از بروز بیماری های قلبی جلوگیری میکند.

تامین اسیدفولیک در دوران بارداری
یک فنجان آووکادو، یک چهارم نیاز روزانه بدن به فولات یا همان اسید فولیک را تأمین میکند. این ویتامین خطر ابتلا به ناهنجاریهای مادرزادی جنین را کاهش میدهد.

زیبائی پوست
آووکادو به دلیل غنی بودن از ویتامین E، برای زیبا سازی پوست مفید است. روغن آووکادو بهترین کرم برای پوست است زیرا به آسانی درپوست نفوذ میکند و به پوست شادابی میدهد. و بالاخره آووکادو بهترین ماسک برای برطرف کردن چین و چروکهای صورت و جلوگیری از پیدایش آن است

ممانعت از عفونت در بزرگسالان
مطالعات نشان میدهد که مصرف مکمل ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مسن مفید است. با افزایش سن، میزان مواد مضر در بدن افزایش مییابد که ویتامین E میتواند مقدار آنها را کاهش دهد.آووکادو به دلیل سرشار بودن از ویتامین E ، میتواند نقش یک مکمل را ایفا کند.

نحوه صحیح استخراج بذر از میوه

چگونگی نگهداری و مصرف آووکادو

برای استفاده فوری آووکادوهایی را بخرید که وقتی آنها را فشار میدهید کمی نرم باشند. برای اینکه آووکادوهای سفت برسند، آنها را برای چند روز، با یک عدد موز در یک پاکت کاغذی قرار دهید.
اگر چه بسیاری از غذاها حاوی ویتامین E هستند، اما ویتامین E موجود در اکثر آنها، در طی عمل پختن از بین میرود. آووکادو این خوبی را دارد که برای خورده شدن، نیاز به هیچ عملی ندارد و به همان شکل خام و تازه مصرف میشود.آووکادوها را پس از شستن از وسط ببرید. بعد یک کارد در وسط آن فرو کنید و آن را بچرخانید تا هسته اش خارج شود ..میتوانید آن را با پوستش سرو کنید، و یا آن را از پوست جدا کرده و برای سوپ یا سالاد استفاده کنید، و یا با آن یک سس درست کنید .آووکادو یک میوه روغنی است و چربیهای قابل هضم دارد و میتوان با آن یک سس سالم به همراه سبزیجات خام درست کرد.روش دیگر برای تهیه سس این است که آن را پوست کنده و خرد کنید و نمک و کره به آن اضافه کنید. سپس سس حاصل را روی نان بمالید و میل کنید .


مقاله کاشت و پرورش آووکادو


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : ۱.۸۳ مگابایت
  • گردآوری و تدوین : عنایت حیاتبخش و مالک قاسمی
  • وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی ، پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

27 دیدگاه در “کاشت و پرورش آووکادو (ارقام – ازدیاد)

سلام.
این مقاله یکی از بهترین و جامعترین مطلبی بود که تا بحال در مورد آووکادو خونده بودم ، سپاسگزارم
موفق و سرافراز باشید

ممنون از شما بخاطر نگاه زیباتون به مقاله و مطلب منتشر شده

با سلام من خواستم خلال دندان را وارد کنم هسته آووکادو از وسط دوتا شد.
آیا هنوز قابل کاشت و استفاده است؟

سلام در صورت وارد شدن صدمه جدی بهش خیر

با سلام برای بارور شدن آواکادو حتما باید پیوند زده بشه یا با همون روش جوانه زدن از تخم و درخت شدن کافیه؟

بدون پیوند هم امکانش هست اما کیفیت درختان پیوندی رو نخواهد داشت

سلام ،از کجا میتونم درخت آواکادو رو پیوند بزنم درخت من پنج ساله اس.یعنی کسی میتونه در این مورد کمک کنه در ضمن من در تهران هستم.

سلام درخت رو باید خیلی زودتر ازینا پیوند می کردید نه بعد پنج سال تا بتونید درخت رو تربیت و هرس کنید. بازم میتونید پیوند تی شکل رو در روی تنه اصلی انجام بدید و کم کم با گرفتن اون پیوند درخت رو به شکل اصولی تربیتت و هرس کنید

با سلام .آیا امکان دانلود PDF این مقاله وجود داره ؟

سلام در انتهای مقاله باکس دانلود فایل PDF موجوده دوست عزیز

سلام،وقت بخیر
شما تولید کننده نهال آواکادو هستید؟من نهال پیوندی میخوام که تو مازندران جواب بده،دارید؟

سلام خیر . این موارد رو از نهالستانهای معتبر منطقتون پیگیرش باشید.

درود
از مطالب مفید شما نهایت استفاده بلحاظ شناخت این گونه گیاهی را بردم،و دست مریزاد بشما که با حوصله شرحی تقریبا عام و قابل فهم را انجام دادید.سپاسگزارم

باسلام وتشکربابت مطالب بسیارمفید شما
لطفا جهت خریدنهال آووکادو تیپA و Bمنوراهنمایی کنید. من ساری ساکن هستم زمینی که میخوام زیرکشت ببرم یک هکتاره

سلام این مواردو بایستی از طریق بخش باغبانی جهاد کشاورزی منطقتون پیگیرش باشید .

با سلام من چند دانه اووکادو را به روش گفته شده داخل لیوان اب کاشتم یکی از انها خوب ریشه داد داخل گلدان کاشتم خوب هم رشد کرده و برگ داده اما یکی از انها با وجود ریشه دهی وانتقال داخل گلدان هنوز جوانه نزده سوال من اینه 1_ایا لازمه برگهای گیاه را از انتهای ساقه ببرم؟2-_چرا گیاه دومی با وجود ریشه دهی ساقه نمیدهد؟ با تشکر

سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه . بستر متفاوت ، آلودگی بستر ، بیمار شدن ، عدم تعادل غذایی و غیره . در مورد بریدن برگها هم نه نیاز نیست

سلام.. ببخشید داخل شمال کشور جایی هست ک کشت بشه این میوه؟ اگ هست لطفا داخل تلگرام ادرس اون محل رو بهم اطلاع بدین..ممنون میشم

ایدی تلگرام : elyas0kh

سلام این مواردو میتونید از بخش باغبانی جهاد کشاورزی منطقتون پیگیری کنید . کشت آووکادو هنوز چندان عمومی نشده

سلام و خسته نباشید
آیا شما اطلاع دارید که در ایران کشت تجاری این گیاه تا به حال انجام شده است با خیر؟
ممنونم

در مناطق شمالی و برخی از مناطق جنوبی ( مزارع فارس و خوزستان ) استارت ایکار زده شده دوست عزیز

باسلام
چشم میزارمش توخاک انشاالله که سبز بشه …این کودهای ریشه زایی تاثیری داره برای اینکه این دانه ریشه کنه ؟!
باتشکر از زحمات شما
التماس دعا
یاعلی

برا جوانه زدن شرایط دمایی و رطوبت مورد نیازه . شما قبل از گزاشتن داخلخاک تو یه ظرف اب بزارید تا دونه کاملن رطوبت جذب کنه بعد داخل خاک بزارید . استفاده از کودای ریشه زایی بعد از جوانه زدن و در اوایل رشد باید باشه

باعرض سلام وعرض تبریک ولادت امام رضا(علیه السلام)خدمت شما
من خیلی علاقه به کاشت و پرورش گیاهان مختلف رو دارم اگه ممکنه لطف کنین و بفرمایید که چجوری باید بکارم ؟
باید بزارم تو آب تا جوونه بزنه ؟یا مستقیما تو خاک بکارم؟خاکم با کود ورمی مخلوطه.
باتشکر از زحمات شما
التماس دعا

سلام این سوال خیلی کلیه و نمیشه جوابی براش داد . ولی خوب معمولا گیاهانو با همون گذاشتن بذر در خاک و مراقبت ازش میتونید بکارید

باعرض سلام وخداقوت خدمت شما
البته اووکادو رو هم میشه باعسل مصرف کرد و به نظر بنده خوشمزه تره ومفیدتره … دوما آیا امکانش هست دانه آووکادو که در داخلش هست رو بکارم سبز بشه؟!
ممنون
باتشکر از زحمات شما
التماس دعا

سلام کشت بذر آووکادو امکانپذیره اما نهالهایی که ازین طریق ایجاد میشن کیفیت باردهی مطلوبی ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها