کنه گالی بادام

کنه گالی بادام

aceria eriophyes = aceria aphloeocoptes nal

Aceria (Eriophyes) Guerreronis

Eriophes phloecoptes

(Nal.) (Acari:Eriophyidae)

دانلود رایگان نرم افزار سموم

 

کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) روی انواع درختان بادام و آلو فعالیت میکند، به جوانه های در حـال رشـد حمله کرده و با تغذیه از زیر پوست، از تبدیل آن ها به برگ و میوه جلوگیری مـی کنـد که در نهایت منجر به تشکیل گال در قاعده جوانه ها میشود. این گال ها خشبی شـده و برای همیشه روی درخت باقی مـیماننـد. وجـود ایـن کنـه روی درخـت از تـشکیل غنچه های میوه زا جلوگیری میکند. تشکیل گال روی جوانه ها موجب ایجاد اخـتلال در جریان شیره گیاهی شده و شـرایط بـرای حملـه پوسـتخـواران فـراهم مـیشـود. واریته هایی از بادام وجود دارد که نسبت به این کنه کاملا مقاوم هستند کـه از آن جملـه میتوان واریته کتانه را نام برد که در لبنان کشت میشود. آلودگی در روی درختان آلو کمی متفاوت است، به طوریکه گال های ایجاد شده نسبتاً کوچک و کروی بوده در زیـر جوانه های جدید تشکیل میشود و این درختان قادر به گلدهی خواهند بود.
اندازه بدن در افراد بالغ کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) ، کوچک ، استوانه ای شکل، به طول ۱۶۰ تا ۱۷۰ میکرون بـه عرض ۳۶ تا ۳۷ میکرون است. تخم ها تقرباًی تخم مرغـی شـکل و کـروی بـه قطـر ۳۰ میکرون می باشند.

 

Aceria (Eriophyes) Guerreronis

 

Eriophes phloecoptes

 

کنه جوانه بادام

 

زیست شناسی

 

زمستان گذرانی کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) به صورت افراد بالغ و بارور در داخل گالهای خشبی شده ، کـه در قاعده جوانه های بادام تشکیل میشود، انجام میگیرد. این گال ها در اوایـل فـصل بهـار، شکاف برداشته و کنه ها به طرف جوانه های باز شده و زیـر پولـک آنهـا مهـاجرت مـی کنند. این مهاجرت معمولاً در شب انحام گرفتـه کـه خـود ناشـی از واکـنش در مقابـل شرایط آب و هوایی به ویژه درجه حرارت و خشکی میباشد. مهاجرت به مدت ۲ تـا ۳ هفته ادامه مییابد. تغذیه کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) از زیر پوست با رشـد نـامنظم سـلولهـا همـراه بـوده و باعث تشکیل گال میشود. این کنه های مهاجر را معمولاً به عنوان کنه هـای موسـس مـی نامند که آماده برای تخمریزی هستند. هرکدام از آنها روزانه یک عدد تخم میگـذارد و دوره جنینی آنها در بهار نسبتاً طولانی و تا ۴ هفته طـول مـی کـشد. مـدت زمـان لازم برای بلوغ نسبتاً کم و حدوداً ۳ هفته میباشد. تولید تخم معمولاً به صـورت متنـاوب تـا اوایل پاییز ادامه یافته ولی از آن به بعد تخمی مشاهده نمیشود. کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) حداقل ۳ نسل در سـال میتوانند تولید کنند.

 

چرخه زندگی کنه جوانه بادام aceria eriophyes = aceria aphloeocoptes nal

 

علایم خسارت کنه گالی بادام Aceria Guerreronis

 

مبارزه :

 

از انتقال و کاشت نهال های آلوده باید جلوگیری به عمـل آیـد. انجـام هـرس سـبز، به طور مستمر، در شاخه هایی که جوانه های آن باز نشده اند، باعث میشود که بـه تـدریج از تراکم کنه گالی بادام ( کنه جوانه بادام ) کاسته شود. در صورت نیاز، مبارزه شیمیایی با این آفت زمـانی بایـستی انجام پذیرد که مصادف با زمان مهاجرت عمـومی کنـه هـای زمـستانگـذران بـه طـرف جوانه های جدید باشد که به راحتی با یک بار سم پاشی با کنـه کـش انتخـابی ( پروپارژیت ، آزوسیکلوتین ، آرتوس و نیسورون ) ، مـیتـوان نتیجه رضایت بخشی به دست آورده و درخت را از خسارت این آفت محفوظ کرد.

 

عضویت در کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها