برگ پیچ مو

Sparganothis pilleriana Den. & Schiff
(Lep.:Tortricidae)

راهنمای سموم دفع آفات و بیماریهای نباتی
مشخصات

عرض بدن پروانه با بال‏های باز 20 تا 24 و طول آن 10 تا 15 میلی‎متر است. رنـگ آن متغیر، بال‏های جلویی تقریبا مستطیلی شکل، به رنگ زرد روشن تا قهوه‏ای اسـت. در قاعده بالها یک لکه و در طول آن سه نوارعرضی وجود دارد که دو نـوار اول مایـل و در وسط خمیده و نوار سومی راست است. این نوارهـا در نرهـا مـشخص‏تـر هـستند. بال‎‏های عقبی خاکستری مایل به قهوه‏ای است . تخم‏ها بیضی به طـول 1.2 تا 1.3 و عرض 0.8 تا 0.9 میلی‎متر، به رنگ سبز تیره که بـه تـدریج بـه زردی گراییـده و سرانجام به قهوه‏ای مایل به خاکستری تبدیل می‏شود.رنگ لاروهای نوزاد زرد مایل به سبز، به طول حـدود 2 میلی‎متـر، در انتهـای رشـد به رنگ خاکستری تا خاکستری مایل به سبز در آمده و طـول آنهـا نیـز تـا 25 میلی‎متـر می‎رسد .  شفیره‎ها در ابتدا سبز رنگ که به تدریج رنـگ آن‎هـا بـه قهـوه‎ای تغییر می‎یابند .

برگ پیچ مولارو برگ پیچ مو و خسارت آنشفیره برگ پیچ مو

زیست‏شناسی

این آفت در کلیه مناطق انتشار آن در ایـران تنهـا یـک نـسل در سـال دارد. ظهـور پروانه‏ها بر حسب شرایط آب و هوایی منطقه از اوایل تا اواخر تیرمـاه شـروع و حـدود یک ماه ادامه دارد. این پروانه ها شب‏ها فعالیت دارند و روزها در زیر برگ ها اسـتراحت می‎کنند. حشره ماده مجموعا 12  تا 400 عدد تخم به صورت دسته جمعی در دسته‎های 6 تا 40 عددی در سطح بالایی برگ‏ها قـرار داده و روی آن‎هـا را بـا مـاده چـسبناکی می‎پوشاند. دوره رشد جنینی حدود دو هفته است و در شرایط نامساعد جوی قـدری بیشتر طول می‎کشد. لاروهای نوزاد در لابه‏لای شکاف درختان و حتی روی علف‎هـای هرز و در مواردی داخل خاک به سر برده و در همین پناه‎گاه‎ها در داخل پیلـه‏ای کـه از تار درست می‎کند بدون تغذیه زمستان را می‎گذراند. در بهـار سـال بعـد از پناه‎گـاه‎هـا خارج و به طرف جوانه‎های در حال بازشدن که برحسب شرایط منطقه همزمان با اوایـل تا اواسط اردیبهشت ماه است حرکت می‎کنند. پس از رسیدن به بـرگ‎هـا و خوشـه‏هـا، آن‎ها را با تارها در هم می‎تنند و از آن‎ها تغذیه می‎نمایند. پس از تغذیه از هـر بـرگ بـه برگ دیگر تغییر مکان می‎دهند. این لاروها پس از گذراندن شش سـن لاروی در داخـل برگ‏های پیچیده و خشک به شـفیره تبـدیل مـی‎شـوند. دوره لاروی 6  تـا 7  هفتـه و دوره شفیرگی 12  تا 20 روز می‏باشد.این حشره در حال حاضـر در منـاطق قـزوین، اراک، زنجـان و آذربایجـان غربـی فعالیت دارد و از جای دیگری گزارش نشده است.

کنترل

خسارت این آفت در صورتی‏که جمعیت زیاد باشد شدید است و می‎تواند ضـعف و حتی خشکیدگی درخت را در پی داشته باشد. اگر چـه موهـای خـشک شـده مجـددا پاجوش می‏زنند، ولی محصول برای چند سالی از دست می‏رود. معمولا جمعیـت ایـن آفت حالت طغیانی ندارد. مبارزه شیمیایی در حالت طغیانی نتیجه‏ای بـه دسـت نـداده‏است. مبارزه شیمیایی را باید با مشاهده اولین خـسارت بـا یکـی از سـموم فـسفره انجام داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها