پروانه گل‎خوار انار

notocelia rosaecolana

 راهنمای سموم

این آفت اولین بار درسال 1367 در باغ‎های انار عقداء از توابـع شهرسـتان اردکـان یزد توسط شاکری جمع‎آوری گردید و در حال حاضر در تمام منـاطق انارکـاری اسـتان یزد پراکنده‎است. با توجه به منابع موجود، نام علمی این آفت تاکنـون مـشخص نـشده‎است.

مشخصات
حشره کامل پروانه کوچکی است به رنگ قهـوه‎ای بـا نوارهـای نـسبتا عـریض سفید رنگ، عرض پروانه با بال‎های باز 12 تـا 13 و طـول آن حـدود 7 میلی‎متـر اسـت. بال‎های زیرین به رنگ خاکستری و با ریشک‎های طویل کرم رنگ می‎باشند. شـاخک‎هـا نخوش، چشم‎های مرکب برجسته و قهوه‎ای تیره می‎باشند. لاروهای تـازه خـارج شـده به رنگ سفید با سر قهوه‎ای بوده و در سنین بالا به رنگ ارغوانی در می‎آینـد. لاروهـا در انتهای رشد تا 14 میلی‎متر طول دارند.
 پروانه گل خوار انار

زیست‎شناسی
ظهور حشره کامل مصادف با پیدایش گل انار وحدودا 10 تـا 15 روز زودتـر از ظهور شب‎پره کرم گلوگاه صورت می‎گیرد. در سال یک نـسل بیـشتر نـدارد. بـه نظـر می‎رسد که تخم‎ریزی روی گل‎ها انجام می‎شود. لاروها در داخل گل ایجاد کانال نموده و ازآن تغذیه می‎نمایند. در بعضی مواقع در داخل هر گل تا سه عدد لارو نیـز مـشاهده شده‎است. لاروها پس از کامل شدن گل‎هـا را تـرک مـی‎کننـد. گـل‎هـای آلـوده پـر از فضولات لاروها هستند. گل‎های غیـر مثمـر بیـشتر توسـط لاروهـا مـورد حملـه قـرار می‎گیرند و گلهای آسیب دیده نیز غالبـا ریـزش مـی‎کننـد. در مـورد زنـدگی و میـزان خسارت این آفت هنوز تحقیقات دقیقی انجام نگرفته‎است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها