پسیل زیتون

Euphyllura olivina (Costa )
(Hom.: Psyllidae)
 
این حشره در مناطق زیتون خیز کـشورهای اروپـایی، افریقـایی و آسـیایی پراکنـده است. در ایران در زیتون کاری‎های استان‎های گیلان و فارس انتشار دارد. در تهـران نیـز روی درختان زیتون که به صورت زینتی کاشته شده‎اند، دیده شده اسـت. از وجـود ایـن آفت در استان مازندران تاکنون گزارشی در دست نیست. غیـر از زیتـون روی نـوعی از زیتون وحشی در اسفندقه (استان کرمان) توسط فرحبخش گزارش گردید.
 راهنمای سموم

مشخصات

طول بدن 2 تا 2.8 و عرض سـینه 0.97 میلی‏متـر اسـت. رنـگ آن زرد تـا سـبز روشن بوده و در برخی نمونه‎ها تا قهوه‎ای روشن تغییر می‎کنـد. بـال‌هـای رویـی کمـی کلفت، پهن و نزدیک به چهـارگوش بـا رگبـال‎هـای آشـکار مـی‎باشـند. رنـگ بـالهـا خاکستری تا قهوه ای روشن به طول 2.25 و پهنـای 1.10 میلی‎متـر کـه هنگـام اسـتراحت مانند شیروانی قرار می‎گیرند. سر حشره پهن و دو برابر درازای آن است. در پیـشانی دو برآمدگی کوتاه و پهن دیده می‏شود. شاخک‎ها 10 بندی و به طول 0.6 میلیمتر می‏باشند. خرطوم کوتاه و در افراد نر و ماده شبیه هـم اسـت، ولـی انـدازه‌‎ حـشرات نـر کمـی کوچک‎تر است. تخم بیضی کشیده و به طول 0.36 میلی‎متر است. نوزادان به رنـگ قرمـز آجری، به درازای حدود 0.3 و پـوره‎هـای سـن سـوم حـدود 0.65 میلی‎متـر مـی‏باشـند. پوپاریوم 0.95 و نمف 1.40 میلی‎متر اسـت. شـاخک‎هـا در نمـف‎هـا حـدود 8 میلی‏متـر می‏باشد .

 پسیل زیتون
زیست‎شناسی

زمستان‎گذرانی بـه صـورت حـشره‎ کامـل روی سرشـاخه‎هـا، در کنـار بـرگ‎هـا وجوانه‏ها و شکاف‎های پوست درختان زیتون و همچنین روی پاجوش‌ها پای درختـان انجام می‎گیرد. ماده‎ها در بهار هنگـام بـاز شـدن جوانـه‎هـا در نـوک سرشـاخه‏هـا روی برگ‌های نورسته و گاهی روی ساقه‎های گل‎دهنده به صـورت تـک‎تـک و نزدیـک هـم تخم‏گذاری می‏کنند. نوزادان پس از خروج از تخم در آغاز از شیره‏ گیاهی جوانه‏هـا و برگ‏های نورسته‎ی نوک سرشاخه‎ها مکیده، سپس به کنار دمبرگ‎ها و ساقه‎های جوان و به ویژه روی خوشه‎های گل رفته و تارهای مـومی سـفید پنبـه ماننـد بـه مقـدار فـراوان درست می‎کنند . پوره‎ها در زیر این تـوده‎هـای پنبـه ماننـد ترشـحات عسلی فراوانی از خود بیرون می‎دهند که تمام سر شاخه‎ها و برگ‌ها را آغشته می‏‎سازند. لاروها پس ازگذراندن 20 تا 30 روز دوره‎ پورگی و سپس پیش‌نمفی و نمفی بـه حشره‏ کامل بال‏دار تبدیل می‎شوند. این حشره در جنوب اروپا 5 تا 6 نـسل دارد و در ایران نیز احتمالا همین تعداد نسل وجـود دارد. نـسل بهـاره از نظـر خـسارت اهمیـت بیشتری دارد.

علایم پسیل زیتون
کنترل
 این حشره دشمنان طبیعـی زیـادی از دوبـالان، بـالتوری‎هـا، سـن‎هـا و زنبورهـای پارازیتوئید دارد که جمعیت آن‎را کم و بیش در تعادل نگه‎می‎دارد. در صورت بالا بودن جمعیت و بروز خسارت می‎توان به مبـارزه‎ پـیش‎بهـاره بـا استفاده از روغن ولک اقدام کـرد و یـا در صـورت اضـطرار و بـا توجـه بـه توصـیه‎ی کارشناسان مربوطه، با یکی از ترکیبات فسفره‎ متداول به محـض مـشاهده اولـین آثـار ترشحات عسلک، سمپاشی را انجام داد. ترشحات عسلک از تاثیر سموم بـر روی آفـت می‎کاهد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها