شته رز

شته رز یا گل سرخ

درختچه رز (Rosa spp.) تیره گلسرخیان (Rosaceae) یکی از قدیمی ترین گیاهان مورد استفاده اقوام ایرانی است که قدمت کشت و کار آن به زمانهای ماقبل تاریخ می رسد. این گیاهان ، همه جازی و با رقم های بسیار متنوع در سراسر ایران کشت میشوند. گل رز یکی از زیباترین و پرطرفدارترین گلهای زینتی جهان میباشد که به علت دارا بودن ویژگیهایی مانند پایداری (چند ساله بودن) ، طولانی بودن و دوران گلدهی و وجود ارقام متعدد زینت بخش منازل، باغها و بویژه فضای سبز شهری میباشد. گل رز مورد حمله آفات متعددی قرار می گیرد که در این بین شته گل سرخ Macrosiphum rosae مهمترین آفت آن محسوب میگردد.
 
راهنمای سموم

سلسله: جانوران         Kingdom:Animalia
شاخه: بندپایان         Phylum: Arthropoda
رده : حشرات                    Class: Insecta
راسته: جوربالان          Order: Homoptera
خانواده: شته ها            Family: Aphidiae
جنس:                   Genus: Macrosiphum
گونه:                  Species : Macrosiphum
                                    rosae Linnaeus

شته رز

شته گل سرخ حشره ای همه جا زی و دارای پراکنش جهانی میباشد و سالانه خسارت بسیاری را وارد میکند. این شته اختصاصاً روی رز و نسترن فعالیت داشته و در تمام مناطق کشور با درجه اهمیت اقتصادی زیاد انتشار دارد. ظاهراً نسترن ها، گل محمدی و رزکمتر به این شته آلوده میشوند و رزهای پیوندی به شدت مورد حمله قرار می گیرند.

شته رز بر روی رز
مشخصات ظاهری (مرفولوژی):

شته رز حشره ای است با اندام دراز و کشیده ، شته های بالدار بکرزا و بچه زا درشت تر و حدود 6 میلیمتر هستند ولی بی بالهای بچه زا حدود 4 میلی مترند. رنگ شته، سر و قفس سینه به رنگ قهوه ای، کورنیکول سیاه و ناحیه دمی سبز کمرنگ است. شاخکها از بدن شته درازترند . دم شته کمرنگ و شاخک شته بالدار تماماً سیاه است.
 
زیان آفت:
شته گل سرخ روی جوانه های برگ، سرشاخه ها و جوانه های گل مستقر شده و با خرطوم خود از شیره نباتی تغذیه کرده   و موجب متوقف شدن رشد جوانه ها و مانع باز شدن برگها و شکفتن غنچه های گل و نهایتاً ضعیف و پژمرده شدن بوته های رز می شود بر اثر فعالیت شته ترشحات چسبناکی (عسلک) نیز تشکیل می شود که روی بوته های آلوده ملاحظه میگردد.

 شته رز
زیست شناسی (بیولوژی):

شته رز در نواحی سردسیر زمستان را به صورت تخم و در نواحی معتدل و گرم به صورت شته بچه زا و بکرزا میگذراند به طور کلی در شرایط کرج شته گل سرخ در تمام طول سال به جز فصل تابستان فعال میباشد و در اوائل بهار و به محض افزایش نسبی دما روی جوانه گل ، برگ و سرشاخه ها متمرکز شده و از شیره نباتی تغذیه میکند. تولید مثل این شته در طول سال زیاد بوده و تعداد نسل زیادی در سال ایجاد میکند . از اواسط بهار افراد بالدار رشته در بین کلنی ظاهر شده و موجب انتشار آفت میگردند.
 خسارت شته رز

کنترل :

1    – شته رز نیز مانند سایر شته ها دارای دشمنان طبیعی بسیاری از جمله کفشدوزکها، مگسهای syrphidae ، سنهای شکارگر، و زنبورهای پارازیت و نیز بالتورها میباشد که در کنار سایر عوامل کنترل کننده طبیعی مانند تغییرات درجه حرارت، بارندگی و .. از طغیان شدید آنها جلوگیری میکنند. یکی از بهترین راههای مبارزه با شته ها حفظ و حمایت این دشمنان طبیعی است که میتوان اینکار را با مراقبت در موقع، نوع سم انتخابی و نحوه مبارزه شیمیایی انجام داد.
 دشمنان طبیعی شته رز
2    – در ابتدای آلودگی رزها و یا در صورتی که جمعیت شته رز کم باشد شستشوی بوته های رز با فشار مناسب آب در کاهش جمعیت این آفت تأثیر بسزایی دارد.

3    – با-توجه به اینکه حفظ زیبایی و شادابی بوته های رز از اهمیت زیادی برخوردار میباشد معمولاً مبارزه شیمیایی علیه شته رز توصیه میشود. برای اینکار بهتر است از محلول سم پریمیکارب (پریمور ) که شته کش انتخابی با اثر سریع و خاصیت تدخینی میباشد به نسبت   0.7 – 0.5 در هزار و یا کنیفدور (ایمیداکلوپراید) به نسبت توصیه شده روی قوطی سم استفاده نمود. سایر حشره کشهای فسفره از جمله مالاتیون %50 و … برای از بین بردن شته رز مؤثر میباشند.

– بهتر است سمپاشی اوایل بهار و صبح زود که شته ها روی ساقه های نازک قرار دارند انجام شود. در این ساعت از شبانه روز رفت و آمد کمتر بوده و در نتیجه احتمال مسمومیت اشخاص و از بین رفتن حشرات سودمند کمتر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها