انگور و تغذیه آن

درخت انگور با نام علمی ‪ vinifera Vitisاز خانواده ‪ Vitaceaeاست. در این خانواده حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۶۰ گونه وجود دارد.مهمترین جنس این خانواده جنس انگور است. این گیاه حالت بوته ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگها میباشد

‫عمر درخت انگور به طور متوسط75 تا ۶0 سال است. درخت انگور به 2 تا 3 ماه سرمای زمستانی نیاز دارد برای تامین این نیاز سرمایی دمایی بین 5 تا ۶۱ درجه سانتیگراد به مدت 2 تا 3 ماه لازم است . انگور در برابر سرما مقاوم است و می تواند در زمستان تا 18- درجه سانتیگراد را تحمل کند ولی دمای پایین تر از این باعث خشک شدن شاخه ای انگور می شود. ریزش باران در تابستان باعث پوسیدگی آن می شود به این ‫ترتیب منطقه می بایست فاقد باران های تابستان به ویژه در ماه های خرداد ، تیر و مرداد باشد.انگور با انواع خاکها خود را تطبیق داده و عناصر غذایی مورد نیاز آن نسبت به سایر محصوالت باغبانی کمتر است اما کمبود هر کدام از آنها حتی ‫به مقدار کم نیز تاثیر زیادی بر کیفیت و کمیت محصول خواهد داشت.

‫ازت: باعث افزایش رشد شده و عالئم کمبود آن تا زمانی که خیلی شدید نباشد به آسانی قابل تشخیص نیست ولی در کمبودهای شدید، برگها ‫کم رنگ و مایل به زرد شده و رشد شاخه ها کاهش می یابد.

پتاسیم: باعث بهبود کیفیت انگور شده از نرم شدگی و لهیدگی و ریزش پیش از موعد حبه ها جلوگیری نموده و مانع رسیدگی ناهماهنگ آنها می گردد. عالئم کمبود آن در قسمت میانی ساقه ها دیده می شود، حاشیه برگها کلروز شده و حبه ها ریز می مانند و قسمت پایین خوشه ‫متلاشی و خشک می گردد و حبه ها کشمش مانند می شوند.

‫منگنز: نقش آن مشارکت در سیستم های آنزیمی و تولید کلروفیل است. عالئم کمبود معمولا تا سه هفته پس از گلدهی ظاهر شده و اینعلائم با زرد شدن بین رگبرگها آغاز می گردد و اغلب در برگهای جوان دیده می شود.

‫تغذیه زمستانه:

‫برای تغذیه زمستانه درختان می توان از انواع کودهای مرغی پلت شده استریل به همراه سولفات منیزیم، سولفات روی، سولفات منگنز، سولفات ‫آهن، سولفات مس و سولفات پتاسیم بصورت چالكود استفاده نمود.در این زمان جهت بهتر بازشدن جوانه ها می توان از انواع کودهای کلات روی به همراه عصاره جلبک دریائی بصورت محلول پاشی استفاده نمود. استفاده از کودهای حاوی عصاره جلبک دریائی بصورت مخلوط با سایر کودها در هر مرحله از رشد گیاه باعث افزایش میزان جذب کودها،تسریع رشد و افزایش مقاومت گیاهان به انواع استرسهای محیطی (شوری، خشكی، سرما و گرما) و استرسهای ناشی از آفات و بیماریها شود.استفاده از کودهای اصلاح کننده خاک حاوی اسید هیومیک و اسید فولویک باعث اصالح ساختار خاک و افزایش جذب عناصر مورد نیاز گیاهان می شود.همچنین می توان از کودهای حاوی کلسیم-بر جهت استحكام گلها و رشد بهتر آنها نیز استفاده نمود. استفاده از کودهای حاوی اسید آمینه به عنوان تنظیم کننده رشد می تواند باعث تحریک رشد گیاه گردد. با استفاده از محصولات حاوی فسفر و پتاسیم می توان روند رشد ریشه گیاهان ‫را در این مرحله تسریع نمود.در این مرحله می توان با استفاده از عصاره جلبک دریائی رشد و سلامت گیاه را بهبود بخشید و جذب عناصر مختلف توسط گیاه را افزایش داد.در این مرحله از رشد گیاه می توان از عناصر ماکرو بصورت کودهای ‪ NPKبه همراه عناصر ریزمغذی و کودهای آهن خاکی جهت رفعکمبودهای گیاه استفاده نمود. همچنین با مصرف کودهای حاوی پتاسیم باعث افزایش رشد و میزان قند میوه می گردد.اختلاط کودهائی که مصرف محلولپاشی دارند با عصاره جلبک دریائی و اسیدهای آمینه می تواند جذب آنها را افزایش داده و باعث یكسانی اندازه میوه ها و رسیدگی همزمان آنها گردد.

‫در این مرحله می توان با استفاد از کودهای ‪ NPKبا میزان پتاسیم بالا به همراه سولفاتهای پتاسیم باعث افزایش رشد و میزان قند موجود درمیوه شد. مصرف عناصر ریزمغذی به همراه اسیدهای آمینه و عصاره جلبک دریائی نیز می تواند عناصر غذائی لازم جهت رشد میوه را تامین نماید. همچنین استفاده کودهای حاوی سیلیسیم مانند دوبوژن می تواند باعث افزایش اندازه حبه و بالا رفتن مقاومت آنها در برابر صدمات وارده ‫در حین برداشت و زمان حمل و نقل گردد.

sarafraz-hezarmasjed.ir

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

2 دیدگاه در “انگور و تغذیه آن

وبلاگت عاليه خيلي به دردم خورد ممنونم

🙂 سلاااااااااااااااااااااام.چه اطلاعات جالب و مفیدی دادی.پستهای خیلی خوبی گذاشتی.ممنونم.توی این مدت کمتر سر زدم.شرمنده هستم چون برای ارشد سراسری دارم میخونم.دوباره به زودی میام 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها