کرم برگخوار (کارادرینا) spodoptera exigua

کرم برگخوار کارادرینا 

(Spodoptera exigua (Hübner

(Lepidoptera: Noctuidae)



نرم افزار سم شناس

نرم افزار آفات درختان

کرم برگخوار کارادرینا در ایران اولین بار توسط افشار گزارش شده است . این آفت دارای اسامی مختلف شامل رهه – لهه – راهو – منجه – کوخ و قورت میباشد.

دامنه میزبانی

لارو این آفت بسیار پلی فاژ بوده و اکثر گیاهان زراعی و علفهای هرز را مورد حمله و تغذیه قرار میدهد. چغندرقند، یونجه، لوبیا، ذرت، پنبه، گوجه فرنگی، کرچک، باقلا، سـویا، پیـاز، نخود، سیب زمینی، بادنجان، اسفناج، کاهو، کلم، شلغم، سوروف و هفـت بنـد از میزبـانهـای ایـن آفت محسوب میشوند.

مشخصات ظاهری آفت کرم برگخوار کارادرینا

 

حشره بالغ:

پروانه ای کوچک به طول 14-10 میلیمترو عرض آن با بالهای باز 30-25 میلیمتراست. بال جلو قهوه ای و یا خاکستری و هر یک دارای دو لکه , یکی لوبیایی شکل و قهوه ای رنگ و لکه قاعده ای گرد و زرد تا نارنجی هستند. بال عقب، سفید مایل به خاکستری، رگبال هـا و حاشیه بال قهوه ای است. در انتهای بدن، دسته های مو دارد که روی تخمها را با آنها میپوشاند .

 

تخم:

تخمها کوچک و گرد به قطر 0.5 میلیمتر و بـه رنگ زرد تـا زرد مایـل بـه سـبز هسـتند کـه بصورت دسته ای در سطح زیرین برگ گذاشته شده و روی آنها با ترشحاتی پوشیده مـیشـود و روی آنها، موهای انتهای بدن حشره ماده قرار میگیرد.



حشره کامل و لارو کرم برگخوار کارادرینا

لارو:

معمولاً سبز رنگ ولی گاهی خاکستری و تیره نیز میشـود. در دو طـرف بـدن لارو، سه نوار طولی به رنگهای سیاه، نارنجی و سفید وجود دارد کـه روزنـه هـای تنفسی حشره داخل نوار تیره هستند. سطح بدن تقریباً بدون مو و حداکثر 30-25 میلیمتر طول دارد .

شفیره:

شفیره ها داخل لانه های گلی در خاک تشکیل میشوند. طول شفیره، 14-12 میلیمتـر، کلـه قندی به رنگ قهوه ای تا خرمایی رنگ و در انتها مجهز به چهار خار (دو خار بزرگ و دو خارکوچک) است.



شفیره و تخم آفت کرم برگخوار کارادرینا ذرت

نحوه خسارت Spodoptera exigua

لاروها به صورت عمیق در داخل ناحیه whorl (که در آن برگها به دور ساقه پیچیده اند) در برگهای رشد یافته تغذیه میکنند. گاهی سبب از بین رفتن گل آذین نر پیش از ظهورش میشوند. بر اثر تغذیه لارو این آفت، برگهای ذرت حالت پاره پاره پیدا میکنند و از لبه برگ به سمت رگبرگ دچار خشک شدگی میشود. آسیب ممکن است چنان گسترده باشد که، به جز رگبرگ و ساقه، بقیه قسمتها مصرف شود .



علایم خسارت لاروهای کرم برگخوار کارادرینا

 

زیست شناسی آفت

زمستانگذرانی آفت Spodoptera exigua در مناطق سرد بصورت شفیره در خاک و در مناطق گـرمتـر بصورت تمام مراحل است. از اواخر اسفند، شفیره ها تبدیل به پروانه میشوند. حشرات بالغ شب فعال هسـتند و تا دو هفته زنده میماننـد. حشـره بـالغ، تخـمهـای خـود را (بـه تعـداد حـداکثر 1700 عـدد) در دسته های 50- 40 تایی زیر برگ و گاهی روی کلوخها میگذارد. لاروها پس از خروج از تخم، از همان محل شروع به تغذیه میکنند و چهار بار پوست اندازی میکنند. تغذیه لاروهای سن سـوم بـه بعد، بیشتر میشود. لارو پس از تغذیه کامل به زمین افتاده و در خاک و زیـر کلـوخهـا، لانه ای بـا استفاده از ترشحات بزاقی خود از گل درست میکند وداخل آن شفیره میشود. دوره هر نسـل در دمای 27 درجه سلسیوس، 24 روز و در دمای 16.7 درجه سلسیوس، 45-40 روز اسـت. آفـت در شیراز که هوا گرمتر است تا 6 نسل و در مناطق سردسیر 4-2 نسل در سال دارد . نسل دوم و سوم آفت خسارت بيشتري وارد مي كنند (كه مصادف با اوايل خرداد تا اواسط مرداد مي باشد). 



چرخه زندگی کرم برگخوار کارادرینا - Spodoptera exigua

 

روشهای کنترل کرم برگخوار کارادرینا

کنترل زراعی

شخم عمیق پس از برداشت محصول، برای از بین بردن فـرم زمسـتانگـذران آفـت، کشت زودهنگام و به موقع، حذف علفهای هرز و یخ آب زمستانه برای از بین بـردن شـفیره هـا در خاک از روشهای کنترل زراعی این آفت است .

 

کنترل بیولوژیک

بکارگیری زنبور براکون، (Bracon hebetor Say (Hym.; Braconidae با توجه به دستورالعمل های فنی کاربرد براکون در کنترل آفات ذرت، با توجه به امکانات و یافته های تحقیقاتی، بکارگیری تله های فرمونی برای تعیین زمان مناسب برای رهاسازی زنبورهای پارازیتویید توصیه میشود.

 

کنترل شیمیایی

بنابر توصیه سازمان حفظ نباتات حشره کش فوزالن EC35% به میزان 3 لیتر در هکتار یا اتریمفوس EC 50% به میزان 1 – 1.5 لیتر در هکتار با نظر کارشناس و با مشاهده آثار علائم خسارت Spodoptera exigua برای کنترل شیمیایی توصیه می شود .



همچنین شما میتوانید به مطالعه پستهای زیر نیز بپردازید
ساقه خوار سزامیا

ساقه خوار اروپایی ذرت

ساقه خوار ایرانی ذرت

کرم بلال ذرت

آفات چغندرقند ( قسمت اول )

آفات چغندرقند ( قسمت دوم )


دانلود فایل PDF مقاله کرم برگخوار کارادرینا

دانلود فایل پی دی اف مقاله کرم برگخوار کارادرینا


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها