خردكنهای چكشی(خردكنهای عمودی)
قدمت این ماشین ها به حدود سال ۱۹۵۰ بر می گردد. به طور معمول تا قبل از سال ۱۹۵۰ از خردكنهای تیغه – برشی استفاده می شده است اما به دلیل ارزان تر بودن، خردكنهای چكشی نسبت به خردكنهای تیغه- برشی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
قسمت اصلی این خردكنها یك روتور است كه بر روی آن چكش یا چاقوهایی قرار می گیرند كه این چاقوها حالت ارتعاشی و انعطاف پذیر داشته و در صورت برخورد با یك جسم سخت خارجی منحرف شده و از آسیب زیاد به چاقوها جلوگیری می كند. سه تا چهار ردیف چاقو بر روی روتور قرار می گیرند كه با سرعتی حدود ۱۶۰۰ دور در دقیقه چرخش می كنند. این تیغه ها به واسطه ی ضربه ای كه بر روی ساقه ی گیاه وارد می كنند عمل برش را انجام می دهند كه در این قسمت از ذكر جزئیات خودداری می نماییم.

پس از برش و جمع آوری علوفه توسط چاقوها، علوفه به هلیسی كه یك محور حلزونی شكل با شعاع دایره های یكسان است، منتقل می شود و از آن جا وارد قسمت دیگری می شوند كه دارای تیغه و پروانه هایی می باشند كه عمل باد زدن را انجام می دهند و با این كار علوفه را به تریلی(جهت ذخیره) منتقل می كند. بادبزن ها همانند تیغه طراحی شده اند تا با این كار عمل خرد شدن نیز در این مرحله صورت گیرد تا با این عمل، علوفه بیشتر خرد شود و این كار باعث سهولت در جابجایی و سیلو كردن علوفه می گردد. طول مواد خرد شده در خردكنهای چكشی از ۲ سانتیمتر تا ۹ سانتیمتر و گاهی اوقات در حدود ۱۵ سانتیمتر و یا قطعات بلندی كه عملا قطع نشده اند تغییر می كند و به طول محصول، رابطه ی بین محصول و جهت حركت(بخصوص در محصولات خوابیده) و نسبت چرخش گردنده به سرعت پیشروی خردكن بستگی دارد. از آنجا كه طول برش متغیر است معمولا مواد خرد شده توسط خردكنهای چكشی، كمتر مناسب سیلو شدن در سیلوهای برجی هستند. در صورتی كه محصول در این سیلوها سیلو شوند، مشكلات جدی برای تخلیه ی مواد به وسیله ی تخلیه كن ها و یا دست وجود خواهد داشت و جابجایی مواد سیلو شده به وسیله ی نقاله مشكل خواهد بود. اصولا علوفه ی خرد شده توسط این ماشین به صورت تازه مورد مصرف قرار می گیرد. مواد خرد شده به وسیله ی خردكنهای چكشی معمولا به مصرف تغذیه ی تازه روزانه و تهیه ی بستر می رسد. قسمت بادبزن و پشتی خردكنهای چكشی را می توان باز نمود تا مواد بریده شده بر روی زمین بریزند. این كار زمانی كه بخواهیم بقایای ساقه ی گیاهان زراعی پس از برداشت محصول به عنوان كود به زمین اضافه گردد، بسیار كاربرد دارد و معمول می باشد.
خردكنهای چكشی از نوع كششی هستند كه به مالبند تراكتور متصل می شوند و توسط تراكتور كشیده می شوند. دارای دو چرخ در عقب هستند كه ارتفاع آن ها را تنظیم می كند. این نوع خردكن ها محور تواندهی گرد(PTO گرد) هستند. عرض برش در این نوع خردكنها ۱ تا ۸/۱ متر است. جهت تنظیم ارتفاع برش تیغه ها می توان با بالا یا پایین بردن قسمت انتهایی خردكن ارتفاع تیغه های برش را تنظیم نمود. (به صورت لولایی شكل)
تنظیمات و بعضی از مسائلی كه در هنگام كار با خركنهای چكشی پیش می آید:
در تنظیم خردكنهای چكشی، تنظیم گردنده از اهمیت بیشتری برخوردار است كه این كار بر اساس دفترچه ی راهنمای خردكن دقیقا صورت می گیرد. اگر در هنگام كار در ماشین لرزش بوجود آید باید دستگاه را خاموش كرده و بررسی های لازم صورت گیرد كه عموما به علت آسیب دیدن چاقوها این مشكل بروز می كند. باید توجه شود كه اگر یك چاقو در خردكن چكشی تعویض شد، متعاقب آن، چاقویی كه با چاقوی آسیب ديده ۱۸۰ درجه فاصله دارد نیز باید تعویض گردد تا تعادل لازم برقرار شود. در غیر این صورت ماشین آسیب می بیند.
هیچ گاه با بروز لرزش در ماشین به كار ادامه ندهید چو در این صورت علاوه بر كاهش میزان بازدهی دستگاه، به علت لرزش حاصله، فرسایش قطعات و الزامات را شاهد خواهید بود كه این كار عمر دستگاه را تا حد بسیار زیادی كاهش می دهد.
این بود خلاصه ای چند در مورد چاپرهای چكشی. برای دریافت اطلاعات بیستر می توانید به مرجع این مطلب یعنی؛ كتاب تراكتور و ماشینهای كشاورزی(جلد دوم) نوشته ی مهندس منصوری راد مراجعه كنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها