دستور العمل کشت خیار در گلخانه

دستور العمل کشت خیار در گلخانه

 

الف : اطلاعات کلی :

زمان متوسط جوانه زدن بذر در خاک بشرط وضعیت مناسب خاک و درجه حرارت 25 الی 30 درجه سانتی گراد حدود 3 الی 4 روز می باشد .

در زمان گرم کشت بصورت مستقیم و در زمان سرد کشت جابجائی و با نشاء صورت می گیرد .

مقدار بذر مورد نیاز در هر 1000 متر مربع در کشت پائیزه ( مستقیم ) 1700 الی 2200 عدد با تراکم 1.7 الی 2/2 در متر مربع می باشد . این تراکم کشت در پائیز و زمستان به علت کمرنگ شدن آفتاب و کاهش شدت انرژی خورشیدی می باشد .

ب: قبل از کاشت زمین را عمیق شخم زده و پس از دیسک و لوله ، کل کود شیمیائی  N.P.K را به نسبت پتاس %40- فسفر %70-ازت %30 در زمین پخش می نمائیم و سپس خطوط آبیاری را به شکل نقشه های پیوست در می آوریم و درصدهای باقیمانده ازت را در 3 نوبت و پتاس را در 2 نوبت و فسفر را در 1.5 نوبت بعد از کشت به زمین بدهید.

ج: کاشت

  1. خیساندن بذر 12 الی 15 ساعت قبل از کشت به منظور جوانه زدن سریع
  2. آبیاری نمودن خطوط کشت و به اصطلاح هیرم نمودن زمین
  3. پر کردن چاله کشت به اندازه یک لیوان بستنی از خاک کمپوست – کوکوپیت یا پیت ماس
  4. با انگشت دست وسط چاله کشت را به اندازه 1 الی 1.5 سانتی متر گود نموده و بذر خیس شده را وسط چاله کشت گذاشته و روی آنرا می پوشانیم . بلافاصله با ابپاش دستی آبیارب تا نوبت بعدی با آبپاش از بالا آبیاری می نمائیم ، یعنی روزی سه مرتبه هم با آبپاش آبیاری می نماییم .
  5. بعد از 3 تا 4 روز بذور سبز و دو برگی می شوند . لازم به ذکر است که بهترین درجه حرارت برای جوانه زدن 23 الی 25 درجه سانتی گراد بوده و در دمای بالاتر از 35 درجه یانتی گراد فعالیت ریشه زدن متوقف خواهد شد .

د: دور گیاه تازه سبز شده را با محلول دو در هزار بنومیل یا دو در هزار کاپتان به علاوه دو در هزار دیارینون برای کنترل بوته میری و انواع آفات ساقه خوار سمپاشی و طی هشت روز بعد یکبار دیگر سم پاشی تکرار گردد

س: از زمان دو برگی تا رسیدن به مرحله چهار برگی تولید ریشه های قوی به نسبت 2 الی 8 لیتر در هزار لیتر از ماکرو تراسرب برای سبزی و صیفی ( خیار – گوجه – فلفل) استفاده شود و همچنینی بدلیل نازک و ضعیف بودن ریشه و اینکه اغلب خاک ها قلیایی    می باشند و جذب کلسیم به راحتی صورت نمی گیرد از آمینوکلات کلسیم هم استفاده شود تا علائم کمبود کلسیم که برگها برگشته و چروک می شوند پدید نیاید .

ص: بعد از اینکه گیاه چهار برگه شد حدود 8 تا 10 روز آب را قطع نموده و بعد ار آبیاری مجدد برای رشد سریع برگ ها از تراسرب برگی به نسبت برگی به نسبت 2 الی 3 لیتر در هزار استفاده شود .

ع : بعد از ظهور گل و تشکیل میوه از آمینو کلات روی ، منگنز و آمینو کلات بر و آمینو کلات پتاسیم – آمینو کلات آهن – آمینو کلات عناصر میکرو و فروسترین اهن در طول دوره برداشت استفاده شود .

ق : هفته ای دو بار از اسید نیتریک 67% تجاری به نسبت 85 سانتی متر مکعب برای 1000 متر مربع گلخانه استفاده شود ، یعنی مثلا” برای 2000 متر مربع 170=2× 85 سانتی متر مکعب استفاده شود و در زمان برداشت میوه هفته ای یکبار کود آهن و هفته ای یکبار آمینو کلات پتاس استفاده شود .

ک: توصیه می شود دو هفته ای یکبار از ماکرو تراسرب برای جذب بهتر استفاده شود .

م : توصیه می گردد در هنگام سم پاشی برای تاثیر بیشتر سم از تراسرب برگی استفاده شود.

و : زمانی که ارتفاع بوته به سیم رسید و ریشه به عمق رفته و ریشه های فرعی هم در سطح خاک نیستند امکان جذب آهن و روی در سطح مشکل می گردد، در این موقع از آمینوکلات روی و آهن بصورت محلول پاشی استفاده گردد.
 
 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها