خبرگزاری تسنیم: پدرعلم سم‌شناسی ایران گفت: آفت‌کش‌ها مانند شمشمیر دولبه هستند، ما به آنها نیاز داریم تا تولیدمان را افزایش دهیم، اما اگر مصرف آنها غیراصولی باشد، مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

میرجلیل حجازی در حاشیه  سومین همایش مدیریت آفات در دانشگاه شهید باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سازمان غذای جهانی اعلام کرد غذای ناسالم عامل مرگ و میر  افراد زیادی در دنیا است، به گونه‌ای که یک میلیون و 200هزار نفر جان خود را از این طریق از دست داده‌اند.

به آفات انبارها و کارخانه‌ها کمتر از آفات مزرعه‌ای توجه شده است :
پدر علم سم‌شناسی ایران با بیان اینکه غذای سالم عاری از هرگونه آلاینده خارجی، آفت‌کش شیمیایی و سموم است، افزود: متاسفانه به آفات انبارها و کارخانه‌ها کمتر از آفات مزرعه‌ای توجه شده است. حجازی از جمله بیماری‌های ناشی از آفت‌کش‌ها و سموم را، بیماری‌های عصبی و انواع سرطان‌ها ذکر کرد. وی گفت:بیماری‌های مزمنی چون اختلالات عصبی، فراموشی، پارکینسون، ایجاد ناباروری ،انواع سرطان‌های گوارشی و غدد لنفاوی ناشی از وجود سموم و آفت‌کش‌ها در موادغذایی هستند. پدرعلم سم‌شناسی ایران افزود: از52آفت‌کش طبیعی که ترکیبات سرطانی برای جوندگان دارند، 27عامل در گیاهان وجود دارد. حجازی گفت: اگر طبق توصیه‌های علمی سمپاشی انجام شود، بعد از گذشت دوره کارنس، مانده سم کاهش یافته و به محدوده استاندارد می‌رسد. وی با انتقاد از کار برخی کشاورزان کشت‌های تجاری، تصریح کرد: در برخی نقاط کشور از یک سو سم پاشی شده و از سوی دیگر محصول برای فروش به بازار برداشت می‌شود که بسیار خطرناک است.

پدرعلم سم شناسی ایران با اشاره به نقش مهم آفت‌کش‌ها در کشاورزی افزود: آفت‌کش‌ها مانند شمشمیر دولبه هستند، ما به آنها نیاز داریم تا تولیدمان را افزایش دهیم، اما اگر مصرف آنها غیراصولی باشد، مشکلات زیادی به وجود می‌آورند.

آثار سوء نیترات، عبارت از ناهنجاری‌زایی، اختلالات عصبی و سرطان کبد است

حجازی با بیان اینکه طبق استاندارد سازمان جهانی غذا، میزان استاندارد نیترات در آب 11.3درصد است، خاطرنشان کرد: اثرات سوء نیترات، عبارت از ناهنجاری‌زایی، اختلالات عصبی و سرطان کبد است. وی تصریح کرد: وضعیت برخی محصولات کشاورزی ما از لحاظ وجودآفت‌کش‌ها در مرحله فاجعه و یا بحران است.

مبارزه تلفیقی، بهترین روش مبارزه با آفات است

پدرعلم سم شناسی ایران با اشاره به طرح‌های جدید برای کنترل آفات، گفت: مبارزه تلفیقی به ویژه استفاده از دشمنان طبیعی آفت‌‌ها به همراه آفت‌کش‌ها، بهترین روش مبارزه با آفات است. حجازی با اشاره به تولیدات گلخانه‌ای اظهار کرد: برای تولید خیار، گوجه و دیگر محصولات گلخانه‌ای، به هیچ وجه مصرف سموم شیمیایی توصیه نمی‌شود و بهتر است از صابون‌های حشره‌کش استفاده و مقداری خسارت را تحمل کرد. وی بیان کرد: اغلب کشاورزان و مردم تصور می‌کنند ظاهر زیبا و براق میوه نشان از سالم بودن آن دارد، درحالی که میوه و سبزیجات کرم‌خورده و کوچکتر سالم‌تر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها