معرفی چند سم حشره کش

راهنمای سموم

موونتو

MOVENTO

 spirotetramat sc 10%

مديريت كاربرد :

موونتو حشره كش جديد سيستميك ازگروه كتونول وكلاس شيميايي اسيد تتراميك است كه ازساخت چربي دربدن حشرات جلوگيري بعمل مي آورد. موونتو داراي طيف وسيعي دركنترل آفات مكنده است و پس ازسمپاشي ازطريق آوند چوب وآبكش بطرف بالا و پايين گياه حركت مي كند.موونتو حتي برگ هاي تازه روييده گياه را ازآفات مكنده محافظت مي كند. دارای حرکت دوجهته (آوند آبکش وچوب) می باشد. برروی طیف وسیعی از آفات مکننده موثر بوده وبا توجه به دوره کارنس منحصر به فرد برای محصولاتی که برای صادرات هستند مفید می باشد.دوره کارنس آن درسبزیجات وصیفی ولیمو ترش ولیمو شیرین ۱ روز بوده ودرمحصولات باغی ۷ روز وتنها برای سویا ۲۱ روز می باشد.خاصیت ضربه ای ندارد وتاثیر آن ۳ تا ۷ روز بعد دیده میشود.درایران برای مبارزه با پسیل پسته به ثبت رسیده(۱۳۹۱). درسایر کشورها روی محصولات مختلف از جمله سبزیجات،محصولات زراعی،مرکبات،نخیلات،نارگی ل،سیب،آناناس،انبه،کیوی وتعداد ریادی محصول دیگر به ثبت رسیده واستفاده می شود.این حشره کش خاصیت انتقال از برگ به برگ وحتی انتقال به برگهایی که بعدا ظاهر میشوند را نیز دارد.از جمله آفاتی را که به راحتی کنترل میکند عبارتند از تریپس پیاز-فیلوکسرای مو-شته ها-سپردارها وتعدادزیادی از شپشکها وانواع پسیل ومگسهای سفید.

زمان مصرف :

به محض مشاهده پوره هاي پسيل پسته ( شیره خشک ) به مقدار نیم لیتر در هزار لیتر آب قابل مصرف است.

سازگاري با گياهان :

موونتو با مقدارمصرف توصيه شده ، هيچگونه علايم زردي و سوزندگي درگياهان ايجاد نمي كند.

طرز تهيه محلول سم :

 ابتدا درظرفي تميز مقدار لازم از سم را با آب مخلوط كرده و خوب هم بزنيد ، سپس مخزن سمپاش را تا نيمه از آب پر نماييد و محلول تهيه شده را درون مخزن ريخته و خوب هم بزنيد ، سپس بقيه آب مورد نياز را به مخزن بيافزاييد تا غلظت مورد نظر حاصل شود.

دوره كارنس :

فاصله آخرين سمپاشي تا برداشت محصول درپسته 7 روز است.

احتياطات ضروري : هنگام سمپاشي ازتماس پوست وچشم ها با محلول سم خودداري كنيد.از وسايل استحفاظي لازم ، لباس كار، دستكش، چكمه ، عينك و ماسك استفاده كنيد.خلاف جهت باد سمپاشي ننماييد.درزمان سمپاشي ازخوردن ، آشاميدن و كشيدن سيگار اجتناب كنيد.بعد ازسمپاشي قسمت هاي آلوده بدن را با صابون و آب كافي شستشو دهيد.سم را درظرف اصلي با در بسته ، دور ازمواد غذايي انسان و خوراك دام و دور از دسترس كودكان نگهداري كنيد.ظروف خالي سم را پس از 3 بار شستشو ، سوراخ و دور از منابع آبي نگهداري شود و مطابق با ضوابط ملي مربوطه نسبت به دفع زيست محيطي آنها اقدام گردد.ازمصرف مجدد ظروف آفت كش جداَ خودداري شود.دام و طيور را قبل ازسمپاشي از محل دور نماييد . از چراي دام در نواحي تازه سمپاشي شده جلوگيري كنيد . ازآلودگي آبهاي آشاميدني جاري ، راكد و زيرزميني به آفت كش و محلول آفتكش اكيداَ خودداري نماييد . از شستشوي دستگاه هاي سمپاشي نزديك رودخانه و آبهاي جاري خودداري كنيد .

سميت براي محيط زيست :

موونتو براي جلبك دريايي ، كرم خاكي و زنبورعسل بي خطر است.براي پرندگان داراي سميت كم است . براي ارگانيسم هاي آبي خطرناك است. روی حشرات مفید جز سموم بی خطر یا کم خطر است. روی حشراتی مانند Psyllaephagus pistaciaee- Chrysopherla carnea-Oenopia conglobata  و زنبور عسل وسایر گرده افشانها روی حشرات بالغ بی خطر وروی پوره ها ولاروها بسیار کم خطر می باشد

علايم مسموميت :

علايم خاصي تا كنون شناخته نشده است.

كمك هاي اوليه :

درصورت تماس با پوست با پلي اتيلن گليكول 400 و درصورت در دسترس نبودن ، با آب كافي شستشو داده شود . در صورت تماس با چشم ها با آب كافي و تميز بمدت 15 دقيقه شستشو داده شود . در صورت خورده شدن ، دهان شخص مسموم را بشوييد . او را وادار به استفراغ ننماييد . درخواست كمك پزشكي كنيد .

پادزهر :

پادزهر خاصي شناخته نشده است . درمان تحت نظر پزشك صورت گيرد .

شرايط نگهداري :

 آفت كش را دور از دسترس حيوانات در بسته بندي اصلي ، در انبارهاي دربسته به دور از آفتاب ، رطوبت و مواد غذايي انسان و دام نگهداري كنيد . در صورت باز شدن پلمپ بسته بندي آفت كش زمان و دوام آفت كش كاهش مي يابد . از نگهداري آفت كش به صورت محلول آبي خودداري كنيد .

توجه :

 فقط با نظرمتخصص گياه پزشك مصرف شود . جز درموارد مشروح فوق مصرف نشود . فروش فقط با نسخه گياه پزشك مجازاست .

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

تاکومی

(Takumi)

Flubendimide WG 20%

حشره کش اختصاصی جهت کنترل بید گوجه فرنگی 

دارای مجوز واردات و توصیه شده توسط  سازمان حفظ نباتات جهت کنترل بید گوجه گوجه فرنگی 

گرانول قابل انتشار در آب (WG 20 %)

ساخت ژاپن

معرفی: 

تاکومی حشره کش تماسی و گوارشی از خانواده شیمیایی (Diamides (IRAC:28

با نحوه اثر کاملا جدید می باشد که توسط شرکت نیهون نوهیاکو ژاپن معرفی گردیده است . تاکومی به عنوان یکی از حشره کش های بسیار موثر برای کنترل بید گوجه فرنگی در دنیا توصیه و مصرف میگردد.

نحوه عمل :

تاکومی با ایجاد مسمومیت گوارشی و تاثیر روی کانال های کلسیمی باعث انقباض شدید تمامی عضلات و فلج شدن لارو بید گوجه فرنگی Tuta absoluta می گردد. در چنین شرایطی لارو توانایی حرکت و تغذیه خود را از دست می دهد و نهایتا بعد از چند روز موجب مرگ آن خواهد شد. این نحوه ی تاثیر بسیار جدید و کارآمد خواهد بود.

زمان و میزان مصرف :

به محض مشاهده اولین علایم روی برگها و یا مشاهده لاروهای سنین 1 و 2  به میزان 250 گرم در هزار لیتر آب

مزایای مصرف :

  • قدرت لارو کشی بالا
  • دوام طولانی مدت
  • دوره کارنس ۱ روز
  • خانواده شیمیایی و نحوه ی عمل کاملا جدید و متفاوت
  • عدم تاثیر سوء بر روی بسیاری از حشرات مفید

دوره کارنس:

فاصله زمانی مصرف تاکومی تا برداشت محصول گوجه فرنگی ۱ روز می باشد.

مدیریت کاربرد :

  • مصرف تاکومی به همراه موبان غیر یونی استاندارد به میزان ۱ لیتر در هزار لیتر آب / هکتار باعث افزایش کارآیی آن می گردد.
  • پوشش کامل بوته گوجه فرنگی با محصول تاکومی موجب افزایش کارآیی آن میگردد.
  • به منظور جلوگیری از بروز مقاومت توصیه میگردد تاکومی در تناوب با سایر حشره کش هایی که نحوه اثر متفاوت دارند مصرف گردد.
  • محلول سمی تهیه شده همان روز باید مصرف شود.

سم پاشی در هوای آزاد و بدون باد در ساعات خنک صبح و عصر انجام گیرد و از سم پاشی در ساعات آفتابی و گرم نیمروز اکیدا خود داری شود. 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

نیمارین

آزادپراختین ec 15%

حشره کش نیمارین سمی سازگار با طبیعت و بی خطر برای محیط زیست است . کاملا منشاءطبیعی دارد و از  روغن دانه چریش (زیتون تلخ ) بدست می آید . نیمارین هیچ باقیمانده سمی و مضری بر روی گیاه باقی نمی گذارد. حشره کش نیمارین برروی شته ها، کنه های تارعنکبوتی و گالزا، لارو پروانه ها، مگس های سفید، شپشک ها ، زنجرک و پسیل پسته در گلخانه ها ، باغات و مزارع  موثر است . این سم هیچ گونه اثر سوئی روی حشرات مفید مثل کفشدوزک ها، بالتوری ها ، زنبورعسل و … ندارد .

میزان مصرف سم :

 نیمارین برای آفاتی مثل مگس سفید خیار 2.5 لیتر در هکتار در مزارع و برای آفاتی مثل پسیل پسته در باغات و مگس سفید و شته در گلخانه ها 2 در هزار می باشد .  فرمولاسیون نیمارین به صورت مایع امولسیون شونده است. پس از حل کردن میزان مناسب سم در آب  باید بر رو ی مراحل جوان آفت سمپاشی گردد. در صورت نیاز می توان سمپاشی با نیمارین را  هر دو هفته تکرار کرد. عامل امولسیون کننده در فرمولاسیون نیمارین روغن دانه چریش است. طبق قوانین FAO معیار MRL برای نیمارین تعریف نشده و باقیمانده مضری بر روی محصول باقی نمیگذارد.  در آفات باغی و زراعی کنترل کننده آفات مکنده مانند شته، شپشک، پسیل و زنجره است. این حشره کش علاوه بر کنترلپسیل در روی گیاه پسته از سنتز افلاتوکسین  قارچ آسپرژیلوس نیز جلوگیری میکند.  تاثیر مطلوبی روی حشرات جوان و نوزادان تازه از تخم تفریخ شده میگذارد.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

لوفوکس

LUFOX EC 105

حشره کش با اثر تماسی و گوارشی

حشره کش لوفوکس دارای دو ماده موثر فنوکسی کارب ( 75 گرم در لیتر ) و لوفنورون ( 30 گرم در لیتر ) می باشد . مواد موثر موجود در لوفوکس دارای 2 نحوه اثر متفاوت و مکمل یکدیگر هستند و فاقد تاثیر سوء بر کاربر و محصول پسته میباشند . لوفوکس با دو نحوه اثر تماسی و گوارشی در ایران جهت مبارزه با پروانه چوبخوار پسته به ثبت رسیده است و قادر به منترل مراحل مختلف زندگی آفت ( تخم , لارو و حشره بالغ ) می باشد . فنوکسی کارب موجود در لوفوکس سبب اختلال در عملکرد سلولی و مرگ جنین آفت پروانه چوبخوار پسته در درون تخم می شود . لوفنورون موجود در لوفوکس با جلوگیری از سنتز کیتین در لاروها موجب اختلال در تشکیل کوتیکول و پوست اندازی لاروها شده که در نهایت مرگ لاروهارا در پی دارد . همچنین حشرات بالغ پس از تماس با لوفوکس عقیم شده یا تخم های نابارور تولید می کنند .

مورد مصرف : پروانه چوبخوار پسته

میزان مصرف : 1.5 لیتر در هزار لیتر آب

زمان مصرف : همزمان با شروع اوج پرواز حشرات بالغ

دوره کارنس ( فاصله زمان آخرین سمپاشی تا برداشت محصول ) : حداقل 21 روز

ساخت سینجنتا – سوئیس

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

استارکل

starkle

دینوتفوران 20% گرانول قابل حل در آب

DINOTEFURAN SG 20%

استارکل جدید ترین حشره کش ثبت شده بر روی آفت سفید بالک سبزی و صیفی در ایران است. این حشره کش سیستمیک، تماسی و گوارشی است که پس از سم پاشی به سرعت وارد بافت گیاه شده و در داخل آن به سرعت پخش می گردد.  جهت کنترل مگس سفید در سبزی و صیفی توسط شرکت Mitsul chemical ژاپن تولید شده است . این سم پس از سم پاشی هم از طریق شاخ و برگ و هم ریشه جذب می شود .

توصیه مصرف :

750 گرم در هزار لیتر آب و به محض مشاهده آفت 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

پیری پروكسی فن:  (pyriproxyfen)  یا آدمیرال 

شبه هورمون جوانی، هورمونی كه مانع تبدیل لارو به شفیره و حشره كامل می‌شود.

فرمولاسیون:
 آدمیرال Admiral %10    EC  

تاریخ ثبت: برای مركبات : 20/7/77 بمدت 3 سال، تمدید لغایت 86 ؛

برای پنبه: 12/11/77 به مدت 3 سال، تمدید لغایت 86

ویژگی‌های خاص:

نحوه اثر: باعث اختلال هورمونی در لارو شده ودرنهایت مانع رشد لارو و تبدیل آن به شفیره و حشره كامل می‌شود.

موارد مصرف در ایران:

شپشك قهوه‌ای مركبات 50 تا 75 میلی لیتر در هكتار ، سفید بالک(عسلك) پنبه750 میلی لیتر در هكتار

موارد مصرف در سایر كشورها:

بهداشت عمومی، آفات بهداشتی مثل مگس‌ها، سوسک‌ها، پشه‌ها دامداری‌ها و باتلاق‌ها ، سفیدبالک‌ها و تریپس

راهنمای مصرف:

  • برای مركبات 50 تا 75 میلی لیتر در هكتار (به نسبت 0.5 تا 0.75 در هزار) توصیه می‌شود.
  • برای پنبه 750 میلی لیتر در هكتار علیه سفید بالک (عسلک) پنبه توصیه می‌شود.
    •تركیب هورمونی و تنظیم كننده رشد حشرات می‌باشد
  • با توجه به خطر این تركیب برای آبزیان می بایست احتیاطات لازم صورت پذیرد
    •از كاربرد این سم در جوار درختان توت و مناطق نوغان خیز خودداری شود .
    •در مناطق نوغان داری یا مناطق پرورش کرم ابریشم از مصرف آن خودداری گردد.

ملاحظات زیست محیطی:

  • میزان سمیت ( LD50    (،  LC50   ،EC50 : LD50 برای پستانداران5000 میلی‌گرم بر کیلوگرم، LD50  برای پرندگان 2000میلی‌گرم بر کیلوگرم، LC50  برای ماهی‌ها 0.325 میلی‌گرم بر لیتر، EC50  برای دافنی 0.4 میلی‌گرم بر لیتر

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها