شپشک سان ژوزه

شپشک سان ژوزه
Diaspidiotus perniciosus
(Comstock)

 

نرم افزار سموم دفع آفات

شپشک سان ژوزه یکی از خطرناکترین سپرداران است که تعـداد زیـادی از درختـان میـوه اعم از دانه دار، هسته دار، غیر مثمر و زینتی حمله مینماید. سپر حشره ماده گرد و بـه قطر حدود ۲ میلیمتر، رنگ عمومی سپر خاکـستری اسـت. سـپرهای پـورگی مایـل بـه قهوه ای پر رنگ که در وسط قرار دارند. شکل سپر پوره سن یـک برجـسته و نـوکتیـز است.

تجمع سپردار سان ژوزه روی درخت

سپردار سان ژوزه

حشره ماده در زیر سپر زرد رنگ و مسطح میباشد. سپرحشرات نـر بیـضوی و مسطح و کشیده است که دو طرف جانبی آن تقریبا موازی و صاف با طـول ۱٫۲ تـا ۱٫۴  میلیمتر و تیره تر از سپر حشرات ماده است. این آفت در حال حاضـر آفـت قرنطینـه ای داخلی است. بدین ترتیب که درحال حاضر درسـواحل شـمالی کـشور فعالیـت دارد و احتمال وجود آن در مغان نیز منتفی نیست. از باغ کوثر اطرف آبیک قزوین نیز در سـال ۱۳۷۰ توسط کلیائی گزارش گردید، ولی از سایر مناطق کشور از وجود آن گزارشـی در دست نیست.

Diaspidiotus perniciosus

 

 

روی اندامهای مختلف میزبان مانند تنه، شاخه (شکل ۲۰ـ۶ ) ، برگ و میوه (شـکل ۲۱ـ ۶ ) فعالیت دارد. در صورت بالا بودن تراکم باعـث خـشکیدگی درختـان مـیشـود. در پی تمرکز شپشک سان ژوزه روی میوه بدشکلی و کـم آب کـردن و ریـزش آنرا در پـی دارد. درمحـل فعالیت آفت لکه های قرمز ظاهر میگردد (شکلهای ۲۱ـ۶ و ۲۲ـ۶ ) و این تغییر رنـگ حتی زیر پوست سرشاخه های جوان هم به خوبی قابل مشاهده است. در شـرایط گـیلان چهار نسل دارد که نسل اول از اوایل خرداد و نسل چهارم از اوایل آذر فعالیت خـود را شروع میکنند. زمستان را به صورت پوره های سن ۲ میگذراند.

آثار خسارت شپشک سان ژوزه روی گلابی

آثار خسارت شپشک سان ژوزه روی سیب

کنترل

بهترین زمان مبارزه با شپشک سان ژوزه ( Diaspidiotus perniciosus ) موقعی است که آفت هنوز در مرحله سن یک قـرار دارد. در اسـتان گیلان با استفاده از دیازینون ۶۰ درصد به میزان یک در هزار همراه با روغن در زمستان علیـه پوره ها ، پوره های سن ۲ زمستانگذران نتایج رضایت بخشی بدست آمده است.

 

سـپردارهای دیگـری ماننـد :

 Leucaspis archagelskyae Lind
 Q.perniciosus
Aonidiella citrine Coq
Quadraspidiotus  ostreaeformis  Curtis

Q.pyri

 

نیز از روی درختان سیب جمع آوری شده اند که در حال حاضـر فاقـد اهمیـت اقتصادی می باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها