شته خالدار بید , Tuberolachnus salignus

شته خالدار بید , Tuberolachnus salignus



نرم افزار شناسایی سموم

Latin name:Tuberolachnus salignus

 Order:Homoptera

 Family: Lachnidae


مناطق انتشار :


تمام مناطق کشور اهمیت اقتصادی :زیاد


شکل شناسی:


این شته بزرگ به طول 8-10 میلیمتر، قهوه ای رنگ و پوشـیده از مـو می باشـد. پشـت بـدن حشره غده برجسته مخروطی شکلی وجود دارد که آن را از شته های دیگر متمـایز مـیسـازد و از طرفی موقعی که شته را له میکنیم، لکه صورتی خوشرنگی به جای می ماند. این شته اغلب بصورت کلنی های بزرگ روی تنه و شاخه های بید وجود دارد.



Tuberolachnus salignus

 

زیست شناسی:


در این شته تناوب میزبانی یا به عبارت دیگر دومیزبانی وجود ندارد و هر کلنی تنها از یک شته ماده زنده زای بالدار پاییزی به وجود می آید و شته های بعدی به صورت زنده زا و بی بال تولیدمثل می نمایند.

شته ها اغلب به صورت کلنیهای بزرگ روی تنه و شاخه های بید کنار هم قرار گرفته و سر آنها به طرف بالا می باشد. این آفت بیشتر در ماههای شهریور تـا آذر مشاهده مـیگردد کـه در فصـل سـرما و یخبنـدان بـه پناهگاهها مهاجرت میکند. احتمالاً این شته نسـبت بـه درجـه حـرارت بـالا حسـاس بـوده و جمعیـت آن از اردیبهشت تا نیمه های مرداد کاهش نشان میدهد. آفت به شاخه ها و تنه درختان میزبان حمله می کند. بروز این شته روی گیاهان غیر از بید تصادفی بوده و آفت قادر به ادامه زندگی روی آنها نیست.

 


نحوه خسارت:


شته خالدار بید نیز همانند سایر شته ها با مکیدن شیره گیاهی خسـارت وارد مـیکنـد. عسـلک ترشح شده توسط این شته ها فراوان و به شکل قطرات درشتی میباشد که از تنـه درخـت جـاری شـده و بـه زمین میریزد. گاهی مواقع به خاطر فراوانی این ترشحات جمعیت زیادی از شـته هـا از بـین مـیرونـد.



کلنی و اجتماع شته خالدار بید

 

کنترل شته خالدار بید


دشمنان طبیعی روی این شته فعالیت قابل توجهی ندارند و هیچگونه پارازیتوییدی روی آن گزارش نشده است. روی کلیه گونه ها و ارقام بید کم و پیش و با شدتهای متفاوت وجود دارد و بنظر نمی رسد رقم و یا گونه مقاومی در مقابل آن وجود داشته باشد. اقدامات لازم جهت کنترل این شته با مبارزه علیه شته های دیگر روی درختان بید تلفیق گردد. بـرای کنترل این شته میتوان از سموم سیستمیک یا تماسی- گوارشی مناسب استفاده کرد.



دانلود فایل PDF


دانلود فایل پی دی اف مقاله شته خالدار بید


همچنین در پستهای دیگری آفات سنک بیدکرم خاردار بید و لیسه بید را نیز معرفی نموده ایم که میتوانید به مطالعه آنها نیز بپردازید.


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها