سوسک منداب (Entomoscelis adonidis)

سوسک منداب (Entomoscelis adonidis)

اپلیکیشن آشنایی با آفات درختان

دانلود نرم افزار سم شناس

سوسک منداب (به کفشدوزک صیفی نیز معروف است) از حشرات راسته Coleoptera و خانواده Chrysomelidae می باشد. Entomoscelis adonidis جز آفات خانواده چلیپائیان (Brassicaceae) نظیر کلزا ، منداب ، کلم ، شلغم ، تربچه و خردل میباشد که به خشخاش و چغندرقند و برخی علفهای هرز نظیر آدونیس ، ترب کوهی و کیسه کشیش نیز حمله کرده و خسارت زایی میکند.

حشره بالغ Entomoscelis adonidis

 

شکل شناسی سوسک منداب

حشره کامل به طول ۱۰-۸ میلی متر و به رنگ قهوه ای – قرمز ، پیش گرده پهن و دارای یک نوار عرضی تیره ، بالپوش ها هر یک دارای دو نوار سیاه رنگ است که یکی در کناره بیرونی و دیگری در کنار بالپوش دیگر قرار دارد. شاخک ها نصف طول بدنه حشره بوده و به شکل تسبیحی و دارای 11 مفصل میباشند.لارو دارای سه جفت پای سینه ای، دراز ، به طول ۱۲-۱۰ میلی متر، سر لارو سیاه رنگ و پشت آن خاکستری تیره و زیر شکم زرد است. در سطح پشتی بدن زگیل هایی دیده می شود. تخم های سوسک منداب زرد تیره تا قهوه ای رنگ و به شکل بیضی میباشد. اندازه تخمها 0.7 – 1.6 میلیمتر می باشد. شفیره های Entomoscelis adonidis به رنگ زرد کهربایی و به طول 8 تا 10 میلیمتر می باشد.

شکل شناسی سوسک منداب یا کفشدوزک صیفی

 

زیست شناسی Entomoscelis adonidis

زمستانگذرانی آفت به صورت تخم در خاک بوده و معمولا دارای یک نسل در سال میباشند . حشرات بالغ تخمها را در پاییز به صورت دسته ای در سطح خاک و یا در عمق 1 تا 2 سانتی و به تعداد میانگین 895 (در طول دوره تخمگذاری) عدد قرار میدهد.. در بهار لارو ها از خاک خارج شده و از پارانشیم برگ تغذیه می کنند و تنها رگبرگ ها را باقی میگذارند. طول دوره زندگی لاروها زیاد بوده و بین 24 تا 54 روز طول میکشد. لارو ها در آخرین سن لاروی (۴) خود را به خاک رسانیده در عمق ۱ تا ۴ سانتی اطاقکی درست کرده و تبدیل به شفیره میشود (طول دوره شفیرگی 15 روز میباشد) . حشره کامل پس از تغذیه برای تابستان گذرانی بحالت دیاپوز در عمق ۱۵ تا ۲۲ سانتی خاک بسر میبرد . اواخر تابستان بیدار شده و جفت گیری و تخم ریزی می کند .

 

علائم و خسارت سوسک منداب

حشرات کامل و لارو این آفت از برگ گیاهان خانواده چلیپائیان به خصوص کلزا، شلغم و ترب تغذیه کرده و تنها رگبرگ ها را باقی می گذارد.

علایم خسارت سوسک منداب

 

کنترل سوسک منداب

  • شخم عمیق و آبیاری در کاهش جمعیت آفت (خصوصا در زمستان) موثر می باشد.
  • رعایت تناوب زراعی با گیاهان غیر میزبان و از بین بردن علف های هرز
  • زمان مبارزه با ظهور و مشاهده اولین حشرات کامل و لاروهای سنین اولیه می باشد.
  • سمپاشی به صورت لکه ای روی حشرات بالغ و لاروهای سنین اولیه با سمومی که برای کک های کلزا ذکر شد (دیازینون به میزان 1.5 – 2 لیتر در هکتار ، فوزالن به میزان ۲-۳ لیتر در هکتار، کلرپیریفوس به میزان 2 – 2.5 لیتر در هکتار)


مقاله سوسک منداب یا کفشدوزک صیفی


توضیحات

  • فرمت : PDF
  • حجم فایل : 1.33 مگابایت
  • نویسنده : شهریار عسگری
  • سازنده PDF : شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد


کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها