روش ساخت حشره کش خانگی

روش ساخت حشره کش خانگی (چگونگی درست کردن آفتکشهای ارگانیک)

دریافت فایل pdf مقاله روش ساخت حشره کش خانگی در کانال تلگرام شرکت

آفات بسیاری در دنیا وجود دارند ( نظیر عنکبوت ها ، کنه ها و شته ها و … ) که باعث بروز مشکلات بسیاری برای گیاهان شده و با حمله به آنها سبب تضعیف و تخریب گیاهان میشوند . از آنجایی که بسیاری از آفت کشهای شیمیایی علارغم تاثیر ممناسب روی اغلب آفات برای محیط زیست مخرب بوده و همینطورباعث مسمومیت و ناامن شدن میوه ها و سبزیجات برای مصرف میشوند یافتن روشهای موثر و ساده ای با هزینه های ناچیز همچون آفت کشهای ارگانیک میتواند راه گشای مناسبی برای غلبه بر این مشکل باشد . در این نوشتار سعی گردیده است چند روش ساخت حشره کش خانگی که به راحتی در منزل ساخته میشود ، برای شما بیان گردد .

روش ساخت حشره کش خانگی با استفاده از گل داوودی

مواد لازم

•    نصف فنجان ( ۱۱۳ گرم ) گل داوودی خشک شده
•    ۴ فنجان آب معادل یک لیتر
•    صافی
•    آب پاش یا سمپاش دستی

روش تهیه

مقدار ذکر شده گل داوودی را با یک لیتر آب مخلوط کرده و اجازه میدهیم برای مدت ۲۵ دقیقه بجوشد . گل های داوودی دارای یک بخش به نام pyrethrum هستند که این ترکیب می تواند بسیاری از افاتی که گیاهان را آلوده می کنند را فلج کند. جوشاندن مخلوط باعث رها سازی pyrethrum به درون آب می شود. پس از جوشیدن، مخلوط گل و آب را از یک صافی عبور دهید و گل ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را به یک ظرف منتقل کنید. آب به دست آمده را به درون یک آب پاش بریزید و آن را روی گیاه اسپری کنید.  این ترکیب برای مدت دوماه قابل نگهداری و استفاده است . بعد این مدت بی اثر خواهد شد .
 ساخت آفت کش ارگانیک با استفاده از گل داوودی

استفاده از سبزیجات جهت تهیه آفت کش خانگی

مواد لازم

•    فلفل تند خرد شده نصف فنجان
•    نصف فنجان حبه سیر یا پیاز خرد شده
•    صافی
•    ظرف شیشه ای یا پلاستیکی
•    آب پاش یا سمپاش های دستی کوچک

روش تهیه

مقادیر گفته شده فلفل تند را با سیر یا پیاز ( میتوانید از هر دوی آنها نیز در مخلوط استفاده کنید) مخلوط کرده و سپس با یک مخلوط کن برقی آنقدر آنها را مخلوط کنید تا حالتی شبیه رب غلیظ بگیرد . سپس مقدار ۵۰۰ میلی لیتر ( دو فنجان حدودی ) آب گرم را به این ترکیب اضافه نموده و دوباره به خوبی مخلوط کنید . سپس ترکیب را درون یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی ریخته و آن را برای ۲۴ ساعت در مکانی آفتابی یا گرم قرار دهید ( مکان آفتابی ارجح تر میباشد ) . سپس مخلوط را از صافی عبور داده و آب آن را درون ظرفی دیگر بریزید ، این آب همان آفت کش شما میباشد . سپس سمپاش یا آب پاشی که درون آن با آب و صابون برای پاک شدن آلودگیها شسته شده است را برداشته و این ترکیب را درون آن بریزید . اکنون آفت کش شما آماده است که میتوانید هر ۴ یا ۵ روز بر روی گیاهان آلوده از آن استفاده کنید . پس از ۳ یا ۴ بار استفاده آفات از بین خواهند رفت .
 ساخت آفت کش خانگی با استفاده از سبزیجاتساخت حشره کش خانگی با استفاده از سبزیجات

استفاده از روغن برای ساخت حشره کش خانگی

مواد لازم

•    صابون ظرف شویی مایع ملایم ( بهتر است از صابونهای کشاورزی استفاده شود و به هیچ وجه از صابونهای معطر آنتی باکتریال و دیگر صابونهای تخصصی استفاده نشود )
•    روغن پخت و پز ( روغن کانولا یا روغنهای گیاهی)
•    مخلوط کن
•    آب پاش یا سمپاش

روش تهیه

یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن پخت و پز در یک کاسه مخلوط کنید . سپس مقدار ۱۲ میلی لیتر ( ۲.۵ قاشق چایخوری) از این ترکیب را برداشته و در یک فنجان آب بریزید و به خوبی مخلوط نمایید . سپس این ترکیب را به همراه ترکیب باقی مانده از روغن و صابون را درون یک ظرف آب پاش یا سمپاش ریخته و خوب مخلوط نمایید . اکنون آفت کش شما آماده استفاده است اما برای اطمینان از بی خطر بودن ان برای گیاه ابتدا در یک قسمت کوچک از گیاه اسپری نمایید .چنانچه بعد از مدتی مشکلی برای گیاه پیش نیامد میتوانید آن را بر روی کل گیاه اسپری نمایید مخصوصا بر روی قسمت زیرین برگها و نقاطی که حشره تخم گذاری نموده است تمرکز کنید زیرا این ترکیب تخم حشرات و پوره ها را به راحتی از بین میبرد . اما چنانچه بخش تست شده شما پژمرده شد و یا تغییر رنگ داد از آن استفاده نکرده و صابون ملایم دیگری را برای درست کردن این ترکیب به کار گیرید .
 ساخت حشره کش با استفاده از روغناستفاده از روغن برای ساخت آفتکش ارگانیک
استفاده از صابون ظرفشویی مایع ملایم به تنهایی

مواد لازم

•    صابون ظرفشویی مایع ملایم ( نکاتی که در مورد صابونها در روش بالا گفته شد برای این مورد هم صدق مینماید )
•    مخلوط کن
•    آب پاش یا سمپاش دستی

روش تهیه

ابتدا ۱۰ – ۱۵ میلی لیترصابون را به ۴ لیتر آب اضافه نموده و به خوبی و به آرامی آن را مخلوط نمایید . سپس ترکیب را درون آب پاش یا سمپاش ریخته  و آفت کش را روی قسمت کوچکی از گیاه که آلوده شده است تست کنید و به مدت یک روز آن را تحت نظر داشته باشید، اگر پژمرده نشد یا تغییر رنگ نداد بی خطر است. در اینصورت آن را بر روی کل گیاه با تمرکز بر قسمتهای آلوده تر اسپری نمایید . این ترکیب باعث فلج شدن و عدم تغذیه حشره و در نتیجه مرگ آفت خواهد شد . نکته حایز اهمیت در مورد این ترکیب استفاده مداوم به مدت ۲ هفته و هر دو یا سه روز یک بار میباشد زیرا این ترکیب رقیق بوده و تنها در صورت تداوم سمپاشی تاثیر خواهد نمود .
 روش ساخت حشره کش خانگی با استفاده از صابوناستفاده از صابون برای ساخت آفت کش ارگانیک
روش ساخت آفت کش خانگی با استفاده از تنباکو

مواد لازم

•    یک فنجان تنباکو
•    صابون مایع ملایم
•    آب پاش یا سمپاش دستی

روش تهیه

ابتدا یک فنجان تنباکو را با چهار لیتر آب مخلوط نمایید و ترکیب حاصله را برای ۲۴ ساعت در مکانی آفتابی یا گرم قرار دهید . پس از طی این مدت رنگه مخلوطه حاصله بایستی به رنگه چای کمرنگ باشد ، چنانچه رنگ آن بیش از حد تیره بود به آن کمی آب بفزایید تا رقیق شود و اگر خیلی کمرنگ به نظر آمد آن را برای مدت بیشتری در مکان آفتابی قرار دهید . سپس سه قاشق غذاخوری صابون ظرفشویی مایع را به آن اضافه نموده و به خوبی آن را مخلوط نمایید . سپس ترکیب را درون آب پاش یا سمپاش دستی ریخته و یکبار دیگر بهم بزنید . اکنون آفت کش شما آماده استفاده بر روی قسمتهای آلوده میباشد .
نکته مهم
تنباکو برای از بین بردن شته ها، کرم ها و هزارپا مفید است ولی برای گیاهانی مثل فلفل، گوجه، بادمجان یا دیگر اعضای این خانواده مضر است.

استفاده از تنباکو جهت ساخت آفت کش ارگانیکاستفاده از تنباکو جهت ساخت آفت کشهای خانگی
ساخت اسپری حشره کش خانگی با استفاده از پرتقال

مواد لازم

•    یک عدد پرتقال یا ۱.۵ قاشق چایخوری تفاله مرکبات خشک شده یا ۱۵ میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال
•    چند قطره صابون کاستیل
•    صافی
•    ظرف شیشه ای
•    آب پاش یا سمپاش دستی

روش تهیه

ابتدا پوست یک پرتقال (مرکبات در از بین بردن آفاتی مثل حلزون ها، شته ها، قارچ ها خیلی قوی هستند. همچنین این آفت کش در برابر مورچه ها و سوسک ها نیز کار می کند ) را جدا کنید. اگر پرتقال تازه در دسرتس ندارید می توانید از ۱.۵ قاشق چایی خوری تفاله مرکبات خشک شده استفاده کنید یا می توانید از۱۵ میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال استفاده کنید. پوست پرتقال با دیگر مواد را درون ظرفی شیشه ای یا پلاستیکی ریخته و ۲ فنجان آب جوش به آن اضافه نمایید و برای ۲۴ ساعت در جایی گرم قرار دهید . پس از طی شدن این مدت ترکیب را از صافی عبور داده و پوستها را دور ریخته و آب حاصله را در ظرفی دیگر بریزید . سپس چند قطره صابون کاستیل به آب به دست آمده اضافه کنید و ترکیب را کاملا مخلوط کنید. نعنای موجود در صابون کاستیل بسیار موثر است. سپس ترکیب حاصله را در آب پاش یا سمپاش ریخته و مستقیما بر روی گیاه اسپری نمایید .
 تهیه حشره کش خانگی با استفاده از پرتقالساخت آفت کش خانگی با استفاده از پرتقال

ساخت آفت کش خانگی با استفاده از روغن چریش

مواد لازم

•    ۱۵ میلی لیتر روغن چریش
•    نصف قاشق چایخوری صابون ظرفشویی مایع
•    آب پاش یا سمپاش دستی

روش تهیه

ابتدا ۱۵ میلی لیتر روغن چریش را با نصف قاشق چایی خوری صابون ظرفشویی مایع ملایم مخلوط کنید.( بسیاری معتقدند روغن چریش که از برگ های تلخ یک درخت به دست می آید، یکی از موثرترین آفت کش های موجود است) . سپس این ترکیب را به ۲ لیتر آب گرم اضافه کرده و آن را کامل و به آرامی هم بزنید . سپس این ترکیب را به اب پاش منتقل نموده و با تمرکز بر روی قسمتهای آلوده آن را اسپری نمایید .
 ساخت آفت کش با استفاده از روغن چریش

هشدار:

باید دقت شود که چند روش ساخت حشره کش خانگی بیان شده نیز خالی از ایراد نیست . بعضی از آفتکشها مثل تنباکو و آفتکشهای مبتنی بر صابون ممکن است به گیاه آسیب برسانند، بنابراین بهتراست قبل از استفاده کلی روی گیاه، روی قسمت کوچکی از گیاه امتحان شود و در صورت عدم بروز حساسیت، از آفتکش روی تمام گیاه استفاده شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها