تولید مثل و تغذیه بلدرچین

بلدرچین های اهلی در تمام فصول سال به هنگامی که سن آنها بین ۱۰ تا ۲۰ هفته است تولید مثل می نمایند.ماده ها هر ۱۶ تا ۲۴ ساعت بمدت ۸ تا ۱۲ ماه تخم می گذارند. تخمها بایستی برای هچ شدن ۴ روز بعد از وارد کردن نرها در گله (یک نر برای ۳ ماده) و تا ۳ روز بعد از اینکه جنس های نر و ماده از هم جدا شدند جمع آوری شوند.وزن متوسط تخم حدود ۱۰ گرم است این تعداد در حدود ۸ درصد وزن بدن بلدرچین ماده در برابر ۳ و ۱ درصد برای مرغ و بوقلمون است. هر بلدرچین ماده بنظر می رسد که تخمهائی با یک خصوصیت طرح پوسته یا رنگ می گذارد.

بعضی از گونه ها فقط تخم سفید می گذارند.جوجه های جوان وزنشان ۶ تا ۷ گرم است. هنگامی که هچ می شوند دارای رنگ قهوه ای با نوارهای زرد هستند. باروری بطور مشخص در پرندگان مسن تر کاهش پیدا می کند .نسبت سفیده به زرده ۳۹ به ۶۱ است پورسانتاژ زرده بیشتر و پورسانتاژ سفیده در بلدرچین کمتر از تخم مرغ است.

تکامل جنینی بلدرچین ها ی اهلی بوسیله نور کنترل می شود.نگهداری پرنده در تاریکی مداوم تقریبا به ممانعت کامل رفتار جنسی و تولید تخم منجر می شود.در حالی که نگهداری پرنده ها در نور مداوم به میزان بالائی از تولید تخم به هنگام سال اول و با رسیدن تولید به مرحله توقف در پایان سال دوم می انجامد.مرغها در حدود ۷۵ درصد تخمهایشان به هنگام صبح می گذارند در حالیکه بلدرچین ها همانگونه که ذکر شد ۷۵ درصد تخم روزانه خود را در ساعت ۳ تا ۶ بعد از ظهر می گذارند.بلدرچینها در حدود سن ۶ هفتگی به تولید می آیند. تحت شرایط ایده آل بلدرچین هادرحدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخم در سال می گذارند.تولید سال بعد ۴۸ درصد سال اول در بلدرچین است.

شرایط انکوباسیون

به سبب کوچکی تخم بلدرچین و ترد و شکننده بودن پوسته آن از سینی های جوجه کشی استفاده می شود.در هر خانه ۲ تخم قرار داده می شود. نگهداری طولانی تخمهای نطفه دار بر قابلیت هچ آنها تاثیر منفی دارد لذا توصیه می شود که تخمهای بلدرچین نهایتا ۱۴ روز در اطاقی با دمای ۱۰ تا ۱۵ در جه و رطوبت نسبی ۷۵ درصد نگهداری شوند و عملا با آب پاشی کف اتاق میتوان به رطوبت مطلوب رسید.درجه حرارت مناسب جهت انکوباسیون تخمهای بلدرچین ۳۷.۵ تا ۳۷.۲ درجه می باشد.نطفه بلدرچین در دمای ۳۹ و بالاتر از ان بیش از چند ساعت دوام نمی آورد و میمیرد و لذا تنظیم درجه حرارت دستگاه جوجه کشی اهمیت زیادی داشته و حرارت پائین تر از اپتیمم (بهینه) سبب طولانی تر شدن زمان انکوباسیون تخم می گردد.

به طور کلی زمان انکوباسیون تخم بلدرچین با توجه به تاثیر فاکتورهای رطوبت و درجه حرارت بین ۱۶ تا ۱۸ روز میباشد و در شرایط مناسب ۷۰ درصد تولدها در روزهفدهم صورت می گیرد.در پایان روز چهاردهم تخم بلدرچین ها از دستگاه ستر به دستگاه هچر منتقل می شوند.دمای ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۷۰ درصد ستر و دمای ۳۷ درجه و رطوبت ۸۵ درصد به هچ ۷۵ درصد منجر می شود.

بالاترین راندمان مربوط به نطفه دار بودن تخمهای بلدرچین یک گله در بلدرچین های ۳ تا ۵ ماهه می باشد وبنا براین بلدرچین های گله مادر در هر ۶ ماه یکبار حذف شده و گله دیگری جایگزین می شود.در شرایط طبیعی و بدون استفاده ار نوردهی مصنوعی بلدرچین ها بین ماههای فروردین یا شهریور و به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تخم می گذارند اما با اعمال یک تغذیه مناسب و نور دهی مطلوب لانه تا ۲۸۰ عدد تخم تولید می کنند.وقتی در بعضی از بلدرچین ها در ۲۴ ساعت ۲ عدد تخم گذاشته می شود مدت نور دهی مصنوعی معمولا بین ۱۴ تا ۱۸ ساعت می باشد.

در آغاز سن تخم گذاری فاصله زمانی بین دو تخم ۲۴ تا ۳۰ ساعت بوده و بتدریج با افزایش سن آنها این زمان کوتاهتر می شود. وزن یک تخم بلدرچین ۹ تا ۱۰.۵ گرم یعنی ۷ درصد وزن بدن بلدرچین می باشد یک بلدرچین ماده در سال ۲ تا ۳ کیلو گرم یعنی ۲۰ برابر وزن خودش تخم تولید می کند.بلدرچین های ماده معمولا در سنین ۳۵ تا ۵۰ روزگی شروع به تخمگذای می کنند و در سن ۱۳ هفتگی به پیک تولید می رسند.باروری با افزایش سن کاهش می یابد.از گله های جوان برای داشتن باروری خوب حدود سن ۱۰ تا ۱۳ هفتگی استفاده می نمایند.نسبت ۳ یا ۴ نر در برابر ۲۰ ماده در سیستم قفس باروری بالائی را بدست می دهد.باروری به تدریج افزایش پیدا می کند و در ۴ یا ۵ روز پس از وارد شدن نر به گله به اوج خود می رسد و بعد از آن باروری تا ۳ روز پس از جدا کردن نرها به حالت ثابت باقی می ماند از چهارمین روز افت شدیدی در باروری ایجاد شده و تا دوازدهمین روز پس از جدا کردن نرها افت پیدا می کند.

انکوباسیون و هچ شدن

تکثیر موفقیت امیز بلدرچین ها در دوره قبل از انکوباسیون شروع می شود.تخم ها بایستی روزانه چند بار جمع اوری شده و با دقت زیاد نگهداری شوند زیرا تخمهای بلدرچین خیلی نسبت به آسیبهای وارده بر پوسته حساس هستند.قبل از انبار کردن تخمهای هچ شونده بایستی تحت تاثیر گاز فرمالدئید بمدت ۲۰ دقیقه قرار داده شوند و سپس ذخیره سازی در درجه حرارت ۱۵.۵ در جه با رطوبت ۸۰ درصد بمدت ۷ تا ۱۰ روز انجام شود.

یک انکباتور با با ناحیه هچری کثیف منبع مهمی از آلودگی و بیماری است.با استفاده از ترکیب آمونیاک چهارتایی (Quaternary Ammonium) یا برخی ضد عفونی کننده های تجاری بایستی واحدها به خوبی شستشو و ضد عفونی گردند. فقط تخم های تمیز را که در مواجهه با بخورها بوده اند بایستی مورد استفاده قرار داد.به عبارت دیگر تخمها را می توان در عرض ۱۲ ساعت بعد از اینکه در داخل انکوباتور قرار داده شدند بخور داد.برای بخور دادن ۲۵ گرم پرمنگنات پتاسیم را در یک ظرف سفالی یا لعابی ریخته و سپس ۳۵ میلی لیتر فرمآلدئید را برای هر متر مکعب فضای انکوباتور به آن اضافه می نمایند.از انکوباتورهایی که Forced power هستند در صورتی میتوان استفاده نمود که باد بزن کار کند و وانتیلاتورها به هنگام بخور دادن بایستی بسته باشند و بعد از ۲۰ دقیقه هواکش ها را می توان باز نمود.رطوبت در این مرحله بایستی بالا باشد و درجه حرارت بین ۲۰ تا ۳۰ درجه مناسب است.دوره انکوباسیون بین ۱۷ تا ۱۸ روز بستگی به گونه و روشهای عملی تغییر می کند.تخمها بایستی به گونه ای در سینی قرار داده شوند که انتهای بزرگ آنها در بالا باشد و میزان چرخانیدن تخم باید هر ۲ تا ۴ ساعت یکبار باشد.در روز چهاردهم یا زودتر جابجا کردن تخم ها به سینی ها بایستی دنبال شود که در این حالت برای برگرداندن بعدی علامتگذاری می شوند. هچر جداگانه ای بایستی با گرمای ۳۷.۲ با رطوبت ۷۰ درصد مورد استفاده قرار گیرد.هچر باید کاملا بسته برای تمام پروسه های هچ باقی بماند تا جوجه های بلدرچین در روز ۱۷ یا ۱۸ از انکوباسیون خارج شوند.

تخم ها را می توان پس از ۱۴ روز انکوباسیون یا زودتر به سینی های هچ انتقال داد جوجه ها را بعد از ۱۸ روز انکوباسیون به دستگاه جوجه کشی انتقال می دهند.بلدرچین ها در مقایسه با مرغها ظریف تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری در ۲ هفته اول زندگییشان دارند.

ذخیره سازی تخمهای جوجه کشی

تخم های جوجه کشی باید کاملا در دمای زیر نقطه فیزیولوژیک ذخیره شوند (۲۳،۹ درجه). دمای مناسب برای ذخیره سازی ۱۲.۸ تا ۱۵.۵ درجه می باشد. برای یک جوجه کشی خوب میزان رطوبت توصیه شده ۷۵ تا ۸۰ درصد است.رطوبت نسبی بالا منجر به افزایش رشد قارچها می شود که این خود سبب آلودگی تخمها می گردد.بیشترین زمان نگهداری تخم جوجه کشی تحت دمای لازم و رطوبت ۵ تا ۷ روز است و مقدار بیشتر از ان روی جوجه کشی اثر معکوس دارد و اگر لازم باشد که تخم ها بیش از یک هفته نگهداری شوند بایستی چرخانیده شوند.این چرخانیدن برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته لازم است.
برای تمیز کردن تخم ها از کاغذ سمباده یا پارچه تمیز پشمی استفاده می شودبه طوری که به پوسته نازک آنها آسیب نرسد از تخم های کثیف نباید برای جوجه کشی استفاده کرد. آلودگی تخم ها از زمان تخمگذاری آغاز می شود بنابراین تولیدات روزانه تخم بایستی قبل از ذخیره شدن گاز داده شوند.

انتخاب بلدرچین های مادر

انتخاب بلدرچین های مادر معمولا بر اساس بازرسی، وزن و شرایط بهداشتی صورت می گیرد. احتیاج اصلی این است که پرنده ها در سلامت کامل بوده و یکنواختی خوبی را نشان دهند.پرندگان را می توان از لاینهای توصه شده و شناخته شده با توان تخمگذاری خوب قابلیت زنده ماندن و قابلیت هچ شدن خوب تهیه نمود. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است که از جفت گیری بلدرچین های منسوب بیکدیگر در طول اجرای برنامه تولید مثل اجتناب نمود.با استفاده از روش تولید مثل متقاطع و گفتن نرها و ماده ها از خانواده های دیگر جفت گیری بلدرچین های منسوب به یکدیگر جلوگیری می شود و معیاری از برای هیبرید قدرتمند تامین می شود و خصوصیات خوب باقی می مانند، عاقلانه این است که حداقل ۶ لاین و ترجیحا لاین های بیشتری را حفظ کرد تا به این برنامه کمک شود.

هچ شدن جوجه بلدرچین ها

تخم های بلدرچین بی نهایت ظریف هستند و بایستی با دقت زیاد گرفته شوند.بسیاری از پرورش دهندگان بلدرچین ترجیح می دهند که تخم ها را قبل از ذخیره سازی در محلول سالمسازی غوطه ور سازند در اینصورت محل نگهداری بایستی بین ۱۶ تا ۲۰ درجه در نظر گرفته شود.رطوبت نسبی نباید کمتر از ۷۵ درصد باشد.

طرز اداره ماشین به شرح زیر است:

در شروع کار درجه حرارت بایستی ۳۷.۵ درجه و رطوبت ۳۰.۶ باشد در سن ۱۵ روزگی درجه نسبی به ۹۰ درصد افزایش حاصل نماید. درجه حرارت بایستی به ۳۷.۲ در زمان خارج کردن تغییر پیدا کند و رطوبت نسبی ۸۰ درصد بایستی در نظر گرفته شود. تخم ها را بایستی روزانه ۷ بار برگرداند و این در صورتی است که ماشین برگرداننده اتوماتیک نباشد.

دمای عملی برای جوجه کشی بلدرچین ها

دمای عملی برای جوجه کشی بلدرچین مطابق جدول زیر است

 

دماسنج مرطوب

دماسنج خشک

دوره (روز)

دستگاه

۳۱

۳۷،۷

۱-۱۴

ستر

۳۲،۲

۳۷

۱۵-۱۸

هچر

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها