بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

نرم افزار سم شناسی

نرم افزار شناسایی آفات درختان

بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

(Northern Corn Leaf Blight)

این بیماری روی ذرتهای هیبرید زیاد مشکل زا نمیباشد. ولی روی اینبرد لاینهایی که در تولید بذرهای هیبرید مورد استفاده قرار میگیرند، حایز اهمیت می باشد. اگر بیماری قبل از کاکل دهی شروع شود، خسارت قابل توجهی به عملکرد دانه میزند. عامل این بیماری قارچ Helminthosporium turcicum است که اولین بار در سال 1876 از ایتالیا و در سال 1369 نیز توسط فروتن و رحیمیان از ایران (مازندران) گزارش شده است.

علایم بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

در اثر بیماری Northern Corn Leaf Blight زخمهای خاکستری تا سبز رنگ به طول 3-15 سانتیمتر در برگها ایجاد میشوند . زخمها به تدریج دارای نواحی برجسته تیره میشوند که محل اسپورزایی قارچ است. طول و اندازه زخمها با توجه به واکنش مقاومت هیبریدها و نیز با توجه به ژن مقاومت موجود در آنها متفاوت است. در آلودگیهای شدید برگها قبل از موعد میریزند. اگرچه پوشش بلال آلوده میشود ولی خود بلال آلوده نمیگردد.

 

مزرعه آلوده به بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

 

عامل بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

عامل بیماری قارچ Setosphaeria turcica میباشد. نژادهای این بیمارگر بر اساس بیماریزایی آنها روی ژنهای Ht مقاوم گروهبندی میشوند.

 

علایم بیماری سوختگی شمالی برگ ذرت ( بلایت برگ ذرت )

 

چرخه بیماری بلایت برگ ذرت

قارچ عامل بیماری Northern Corn Leaf Blight به صورت میسلیوم و کنیدی در برگهای آلوده، پوشش بلال ذرت و سایر اندامهای گیاهی زمستانگذرانی میکند. کنیدیومها توسط باد یا باران به سمت برگهای ذرت حرکت میکنند. برگها آلوده و علایم روی آنها توسعه پیدا میکند. آلودگیهای ثانویه از طریق انتشار کنیدیها از زخمهای روی برگ اتفاق میافتد. زمان وقوع بیماری در مرحله کاکلدهی یا بعد از کاکل دهی ذرت میباشد. این بیماری بیشتر در زمان گرمی و رطوبت طولانی مدت هوا طی فصل زراعی شایع است، و در مناطق مرطوب با شبنم زیاد شیوع بیشتری دارد. شرایط مساعد توسعه بیماری، دمای معتدل بین 19 – 27 درجه سانتیگراد و شبنم به مدت طولانی میباشد.

 

چرخه بیماری بلایت شمالی برگ ذرت

 

مدیریت بیماری بلایت برگ ذرت

  1. استفاده از هیبریدهای مقاوم: استفاده از ارقام مقاوم که دارای مونوژنهای Ht1، Ht2 و Ht3 میباشند. نژاد 1 بیمارگر زیاد مهم نیست زیرا ژن مقاوم Ht1 در بیشتر هیبریدهای ذرت تجاری وجود دارد. ولی نژاد 2 ممکن است هیبریدهای تجاری ذرت که فقط ژن مقاوم Ht1 دارند را آلوده کند.
  2. قارچکشها در مراحل ابتدایی بیماری برای ذرت بذری توصیه میشوند، مانند ضدعفونی بذر با کربوکسین تیرام WP75درصد به نسبت دو و نیم در هزار؛ و کاربرد قارچکشهای کلروتالونیل (داکونیلWP75 درصد ) و مانب و مانکوزب WP80درصد به محض ظهور اولین لکه های بیماری.

 

همچنین مطالعه پستهای زیر نیز در مورد آفات ذرت پیشنهاد میگردد:

کرم برگخوار کارادرینا

کرم برگخوار تک نقطه ای ذرت

کرم بلال ذرت

کرم ساقه خوار سزامیا

کرم ساقه خوار اروپایی ذرت

کرم ساقه خوار ایرانی ذرت

سیاهک معمولی ذرت

زنگ معمولی ذرت

سفیدک داخلی ذرت

 

دانلود فایل PDF مقاله بیماری بلایت برگ ذرت

دانلود فایل پی دی اف مقاله بیماری بلایت برگ ذرت

 

کانال تلگرام شرکت کشاورزی و دامپروری سرافراز هزارمسجد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: عدم امکان کپی مطالب

تماس با ما

برگشت به منوی تماس ها

پشتیبانی واتساپ

برگشت به منوی تماس ها

کانال تلگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

پیج اینستاگرام شرکت

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها